Gå til innhold

Konfirmant trenger hjelp til valg av DSLR. 350d?


Anbefalte innlegg

Tror nesten at jeg får gå for 18-125 istedenfor, sparer nesten 2000kr da. Eller burde jeg betale de 2000,- ekstra?

Bruk de 2k ekstra, 2.8 i lysstyrke, det kommer du garantert til å ha glede av. Da "sparer" du de 1000 kronene til 50/1.8 (som du aldri(?) kommer til å bruke hvis du har en zoom på 50 @ 2.8). Folk er selvsagt forskjellige, men lysstyrke er etter min mening svært viktig. Samme filterstørrelse på den som på 70-200/4 også, sparer deg noen kroner til polafilter når det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nesten at jeg får gå for 18-125 istedenfor, sparer nesten 2000kr da. Eller burde jeg betale de 2000,- ekstra?

Bruk de 2k ekstra, 2.8 i lysstyrke, det kommer du garantert til å ha glede av. Da "sparer" du de 1000 kronene til 50/1.8 (som du aldri(?) kommer til å bruke hvis du har en zoom på 50 @ 2.8). Folk er selvsagt forskjellige, men lysstyrke er etter min mening svært viktig. Samme filterstørrelse på den som på 70-200/4 også, sparer deg noen kroner til polafilter når det skulle bli aktuelt.

Tror jeg får gå for den da, ser jo at den sammelignes med 17-40L :D .

Nå må jeg finne en butikk som har den på lager da..til en fornuftig pris.

Kjedelig å sitte der med et kamerahus uten objektiv.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar
Kjedelig å sitte der med et kamerahus uten objektiv.

Helt klart - jeg fikk objektivene mine 1-2 mnd før jeg fikk kamerahuset, det var også ille (men jeg fikk lånt et gammelt analogt hus i mellomtida).

 

Hvis du er redd for å sprenge budsjettet tror jeg du bør droppe telezoomen i første omgang, og heller følge med på bruktmarkedet i tida framover. Så får du heller bestille den seinere sammen med annet ekstrautstyr du oppdager at du får bruk for. Du vil sikkert ha nok med å lære deg å bruke selve kameraet og det andre objektivet.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Enig der anderfo. Dør ikke hvis budsjettet ryker, men telzoomen kan nok vente et par mnd.

 

Ser at netshop har et meget fint tilbud på D70, kunne kansje kjøpt denne pakken og kjøpt en sekk+telezoom senere. Hvordan er D70´s kitlinse mot Sigmas 18-50? Har litt dårlig lysstyrke, men har hørt den er ganske god...

 

Edit: Må si at antall objektiv på lager er ganske dårlig på de fleste webfotobutikkene....

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar
Hvis du ønsker tele, og da med en bred brennvide, vil jeg anbefale 50-500 fra  Sigma, har nettopp kjøpt den selv, meget fornøyd med den! Lang tele og fra 50-200 ca er det fortsatt f/4...

Joda, fin den. Problemet er at den er dyr, stor og tung.

 

Edit: Nesten 3x vekten til 70-200 F/4L :no: .

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Har vært og testet EOS350d, 300d, D70, 20D og E-300 nå.

En ting er nå sikkert: Jeg skal ikke ha 350d eller E-300. Klarte ikke å holde noen av dem.

Forelsket meg litt i 20D, men prisen er så høy at jeg nok går for D70, spesielt med netshops tilbud, synd de ikke har flere igjen på lager. Kan da vente litt med telezoom (Sigma 70-200mm F2.8) og sekk. Kit-objektivet mangler litt lysstyrke så får kjøpe en 50mm /1.8 senere.

 

Edit: Da har jeg jo også en F75 i reserve :D. Jeg kan bruke samme objektiv på den ikke sant?

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Flere som går med en fotograf i magen ja...

her er drømmelista mi:

------

Canon EOS 350D m/batterigrep

17-40mm f4 L USM

70-200mm f2.8 L USM

420EX (blitz)

2 stk Sandisk 1Gb Extreme III

 

Dessuten ønsker jeg polarisasjonsfilter, UV-filter og ND-filtre til begge objektivene.

 

Hva bør prisen på denne pakka være? Blir vel fort mer enn 30 000 med alt av filter o.l.... 70-200 koster jo masse...

:D

 

Ser også etter et godt stativ og en god sekk (f.eks. Lowepro MiniTrekker AW...men får jeg 70-200mm f2.8, 350D med batterigrep i den?). Men drøyer litt lenger med å putte penger på dette...

Lenke til kommentar
Flere som går med en fotograf i magen ja...

her er drømmelista mi:

------

Canon EOS 350D m/batterigrep

17-40mm f4 L USM

70-200mm f2.8 L USM

420EX (blitz)

2 stk Sandisk 1Gb Extreme III

 

Dessuten ønsker jeg polarisasjonsfilter, UV-filter og ND-filtre til begge objektivene.

 

Hva bør prisen på denne pakka være? Blir vel fort mer enn 30 000 med alt av filter o.l.... 70-200 koster jo masse...

:D

 

Ser også etter et godt stativ og en god sekk (f.eks. Lowepro MiniTrekker AW...men får jeg 70-200mm f2.8, 350D med batterigrep i den?). Men drøyer litt lenger med å putte penger på dette...

Joda, spesielt med IS utgaven av teleobjektivet er det en fin liste det der. Hadde valgt 20D når jeg først skulle brukt så mye penger....

Lenke til kommentar

20D...Tja kanskje det... men har diskutert det mye på forumet her, og har endt med 350D m/batterigrep av flere grunner:

-Pris (sparer 5000)

-størrelse (lite kamerahus er kjekt på dager som 17.mai...)

-batterigrepet som fremdeles ikke gjør kameraet for stort...

-og bildekvalitet som i test etter test blir konkludert med å være like bra som 20D. (mangler bare ISO 3200)

 

:)

 

70-200mm tenker jeg først og fremst uten IS... har verken onkel skrues pengebinge eller et oljefond å ta av...

Lenke til kommentar
20D...Tja kanskje det... men har diskutert det mye på forumet her, og har endt med 350D m/batterigrep av flere grunner:

-Pris (sparer 5000)

-størrelse (lite kamerahus er kjekt på dager som 17.mai...)

-batterigrepet som fremdeles ikke gjør kameraet for stort...

-og bildekvalitet som i test etter test blir konkludert med å være like bra som 20D. (mangler bare ISO 3200)

 

:)

 

70-200mm tenker jeg først og fremst uten IS... har verken onkel skrues pengebinge eller et oljefond å ta av...

350D med batterigrep og 70-200 så skal du ha store lommer, ikke akkurat smått og du ville ikke merket forskjell på størrelsen med 20d uten bat.grep. Hvis du står ute hele 17mai og natta til 18mai så må du kanskje bytte batteri ;)

 

Kan ikke helt følge argumentene dine der gitt.

 

Joda det er like bra som 20D, de betaler sikkert 5000 ekstra for ISO 3200??!!

Tror du trenger å lese litt til og gjennomgå dine behov litt mer fornuftig.

 

Men det er lov å drømme.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det lett å overdrive, og argumentene for å kjøpe 20D finnes det mange av. Akkurat som argumentene for 1Ds...Mk II... :D

 

Men ett sted går grensa... selv om lommene mine er store.

 

Og...har ennå tilgode å se en test som sier at 350D sin bildekvalitet er dårligere enn 20D.

 

Pluss for 20D på: 5 bilder i sekundet, en mer solid lukker (350D sin tåler 50 000 bilder, 20D 100 000 bilder før den må byttes), samt et mer solid materiale på 20D. Noe bedre batteri på 20D.

Lenke til kommentar

...pluss flere fokuspunkter, raskere og mer presis AF, bedre byggekvalitet, bedre kontrollinterface, flere customfunksjoner, større buffer, høyere øverste lukkertid og blitssynk, lysere og større søker, PC-synkkobling til studiobliser, kortere speilblackout og utløserforsinkelse. Batteritiden skal også angivelig være mer enn litt bedre, 1000 mot 600 bilder uten bruk av intern blits.

 

At det er en del forskjeller burde vel egentlig være relativt gjennomdokumentert i forumet her :)

 

Du har et poeng, dog, bildekvaliteten er etter sigende ikke forskjellig, men det er klart at det er mer til det enn bildekvaliteten for noen. Hvorvidt slike ting er viktige en må man imidlertid finne ut av selv. Forholdet mellom bildekvalitet og pris er imidlertid 350D sin største forskjell, og for svært mange er dette et glimrende apparat; totalt sett har man om man ikke har spesielle behov sannsynligvis mer utbytte av å bruke de 5k som er i mellom på et skikkelig objektiv.

 

Ser ikke helt størrelsesargumentet jeg heller, hvis liten størrelse var viktig for meg ville jeg satsa på noe annet enn speilrefleks, IXUS for eksempel - hvis SLR var det eneste alternativet hadde jeg antakelig slått meg opp på Pentax IST*Ds med 40mm pancake-objektiv. Og i det minste en fast 50 eller 100 mm, ikke 70-200/2.8 som sammen med kamerahus, grep og blits veier det samme som et litet spedbarn (uten sammenlikning forøvrig :) ).

Lenke til kommentar

en sein tilbakemelding etter Liverpool sin utrolige seier...

Olemm har selvfølgelig rett angående vekt og størrelse. Skyter meg jo selv i foten ved å velge et objektiv som veier 1.5 kilo... :p

 

Og dine ekstra argumenter, viser bare at jeg er en glad amatør som har satt opp ting og tang som jeg prioriterer. Kunne gjerne hatt ISO 3200, 5fps og lenger levetid for lukker, men er usikker på hva 2 ekstra fokuspunkter og en (minimalt) større søker gir.

 

De ekstra 5k ble også(fornuftig?) investert i et grandiost objektiv, og jeg har alltid blitt fortalt at objektivene er vel så viktig som kamerahusene.

 

Når jeg blir stor...da skal jeg pantsette hus og bil og båt og hytte...og kjøpe Hasselblad.... (eller finns det noe dyrere?) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...