Gå til innhold

Skal kjøpe RAM. Trenger hjelp!


quickbeck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal skrive all informasjon som programmet cpuz viser. Her:

 

Cache:

 

L1 Data Cache

Size: 8 KBytes

Associativity: 4-way

Line size: 64 bytes

Context mode: Adaptive

 

L1 Trace Cache

Size: 12 Kµops

Associativity: 8-way

 

L2 Cache

Location: On Chip

Size: 128 KBytes

Associativity: 2-way

Line size: 64 bytes

 

Ratio: Full

Frequency: 2592.4 MHz

Bus width: 256 bits

Prefetch Logic: yes

 

 

Mainboard:

 

MOTHERBOARD

 

Manufacturer: Fujitsu Siemens

Model: D1520 S26361-D1520

Chipset: Intel i845GE Rev. B1

Southbridge: Intel 82801DB(ICH4)

 

BIOS

Brand: Fujitsu Siemens // Phoenix Technologies Ltd.

Version: 4.0 Rev. 1.01.1520

Date: 07/01/2003

 

 

Memory:

 

GENERAL

Type: DDR-SDRAM

Size: 256 MBytes

 

TIMINGS

Frequency: 132.9 MHz

FSB:DRAM: 3:4

CAS# Latency: 2.0 clocks

RAS# to #CAS Delay: 3 clocks

RAS# Precharge: 3 clocks

Cycle time (Tras): 6 clocks

DRAM Idle Timer: 16 clocks

 

Har 2 slots. Bruker den ene nå. På den er det en brikke på 256 MB. Noe mer dere trenger å vite. Lurte på om denne brikken går?

Lenke til kommentar
Tror ikke det :(

ser at den brikken du har fra før er 133mhz så jeg tror ikke hovedkortet støtter 400Mhz rambrikke

Kan jeg kjøpe nytt hovedkort da? Hvis jeg kjøper nytt hovedkort, kan jeg da ha PCI-E skjermkort? Kan du hjelpe meg med å finne en ram brikke på 512 MB som pcen min støtter?

Endret av quickbeck
Lenke til kommentar

Brikken du har linka til bør fungere.

Brikker bruker å være kompatibel med lavere hastigheter. Har akkurat den brikken du har linka til og fungerer helt greit sammen med brikker på PC2100(DDR266)(Vil da selvsagt kjøre på laveste hastighet PC2100/DDR266).

Intel Chipset: Intel i845GE støtter PC2100(DDR266) og PC2700(DDR333)Chipset. Siden du har PC2100(DDR266) så er 133Mhz maks hastighet om du vil benytte begge brikkene.

Fujitsu Siemens anbefaler:Minne.

Du bør kanskje vurdere å kjøpe 1 gig minne. Prisene er ganske lave nå (fra ca 750 kr) 350 i prisforskjell og du får 256 mb mer og høyere hastighet på ditt system. Se ukens tilbud på Komplett og Netshop.

 

Det finnes da ingen garanti for at brikken du har linka til vil fungere på akkurat ditt system. Selv om den burde.

Finnes mange tråder om å benytte brikker med forskjellig hastighet her i Forumet.

Lenke til kommentar
For å seie det slik; Systemet køyrer ikkje på raskare hastighet enn den tregiaste brikka.

Hvis jeg fjerner den gamle brikka og setter inn 2x512 MB brikker eller 1x512 MB brikke. Kjører den raskere da? Hva annet må jeg oppgradere for å få høyere MHz sånn at RAM brikken(e) yter bedre og pcen blir raskere?

Endret av quickbeck
Lenke til kommentar
For å seie det slik; Systemet køyrer ikkje på raskare hastighet enn den tregiaste brikka.

Hvis jeg fjerner den gamle brikka og setter inn 2x512 MB brikker eller 1x512 MB brikke. Kjører den raskere da? Hva annet må jeg oppgradere for å få høyere MHz sånn at RAM brikken(e) yter bedre og pcen blir raskere?

Vis ingen svarer deg, så skal eg svare deg i kveld når eg får tid. :)

Lenke til kommentar
For å seie det slik; Systemet køyrer ikkje på raskare hastighet enn den tregiaste brikka.

Hvis jeg fjerner den gamle brikka og setter inn 2x512 MB brikker eller 1x512 MB brikke. Kjører den raskere da? Hva annet må jeg oppgradere for å få høyere MHz sånn at RAM brikken(e) yter bedre og pcen blir raskere?

Vis ingen svarer deg, så skal eg svare deg i kveld når eg får tid. :)

Ok. Takk ;) Men hvis jeg bestiller 1 GB RAM. Blir ytelsen ikke så mye bedre da siden jeg har så lite MHz?

Lenke til kommentar

Mhz er ikke alt.

Hva bruker du datamaskinen til? Lite hensiktsmessig å oppgradere for masse penger om en ikke har behov. Eks.(Spilling, internett, Word, musikk, video osv)

Hvilket operativsystem har du?

Hvor mye er du villig til å bruke på oppgraderingen?

 

Utvidelse av minne fra 256 til 512 gir normalt sett mye bedre ytelse.

Så om du ønsker bedre ytelse så er det bare å kjøpe en 512 brikke eller 2 om du synes du kan ta deg råd til dette.

Et skjermkort utenom det integrerte kan gi betydelig bedre grafikk, men det er avhengig av at du spiller eller lignende. (vet ikke om du har ekstra skjermkort).

Om du fortsatt vil ha mer ytelse så må du oppgradere Prosessor, og Hovedkort. Vi snakker da om nesten ny pc.

Lenke til kommentar

Jeg har skjermkort fra før og har nettopp kjøpt 512 MB RAM brikke. Jeg har Windows XP operativ system. Det jeg vil også vite er om denne RAM brikken vil passe med PC'en min, siden brikken er på 400 Mhz og til PC 3200 og vi har 2700 eller noe lignende (les tidligere poster i dette emnet) og den gamle brikken er på 132,9 Mhz. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...