Gå til innhold

350D og tunge objektiver


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med tunge objektiver på Canon 350D?

 

Vurderer å kjøpe sigma sin 70-200mm f/2.8 etterhvert, og denne nærmer seg vel 1,5 kg. Begynte da å tenke på hvordan et såpass billig kamera takler å ha denne vekten hengende under seg, feks hvis jeg går med kameraet i nakkerem...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har benyttet Sigma-objektivet du nevner på mit eos350D i vel en måneds tid nå. Har det på kameraet nesten alltid da det yter fantastisk, og jeg er MYE ute i fjellet og vandrer. Det er ikke noe problem for meg i alle fall. Fant meg en fin Lowepro-bag i Trondheim for noe tid siden, og den benytter jeg hvis jeg ikke gidder ha kameraet m. linse hengende rundt nakken.

Det er vel ellers helt naturlig at man benytter en hand på kameraet og en på objektivet når man skal ta bildet. Det fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar

En skal aldri la kamerahuset bære vekten av stor tunge objektiver.

Jeg har Sigma 50-500mm. Den veier 1,8 kg. En må bære i objektivet eller ha det i en bag.

Kamerahuset er ikke konstruert for at en kun skal holde i det når tunge objektiver er påmontert. Objektivfatningen kan knekke.

 

Det opplevde jeg faktisk i en fotoforretning i Oslo når jeg kjøpte min 50-500mm.

En kunde kom inn med en Nikon med abrukket objektivfatning. Han hadde løftet opp kamerahuset og kun holdt i dette med påmontert 50-500 Sigma-objektiv.

 

Så jeg fikk faktisk en advarsel der og da av selgeren om hva jeg ikke måtte gjøre.

Jeg går utifra at min 300D og 350D ikke er sterkere enn Nikon.

Endret av sarom
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv EF 70-200mm f2.8 L , men på et litt mer solid 10D hus.

Men jeg våger alikevel ikke å løfte opp dette ustyret etter huset , det virker rett og slett for brutalt.

Objektivet har et godt stativfeste som er greit å løfte etter og jeg har alltid påmontert et hurtigfeste for Manfrotto monopod.

Dette hurtigfeste er noe bredere enn stativfestet og gjør det godt å holde i.

Kan anbefales samtidig som du fester utstyret til monopoden med et klikk :yes:

Lenke til kommentar
Hva med objektiv som 70-200 f/4 da? Som ikke har stativfeste.

du kan bruke stativfeste til F2.8 versonen,men du må kjøpe dette som extra utstyr. Sjekk med din lokale "pusher" for detaljer, lykke til :)

Joda, er klar over at stativfeste finnes som ekstrautstyr. Da dette er dyrt lurte jeg på om man kan klare seg uten.

 

Edit: Har ikke objektivet, spurte av ren nysjerrighet.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...