Gå til innhold

Pc til tv...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har erfart at dette er noe som varier fra TV til TV.

Fikk en forklaring en gang, men husker ikke helt hva det innebar :hmm:

Jeg har 2 gamle tv'er. en goldstar og en sony.

På goldstar'en så vises bildet som det skal, men på sony'en er det svart hvitt (har prøvd alt av instillinger)

Så jeg tror det varierer fra tv til tv.

Bruker du S/video forresten?

Lenke til kommentar

Uff, husker ikke hva det var :ermm: var noe med tv'ens mulighet til å takle s-video signaler eller noe.

 

Hadde en luxor dvd spiller, den spiste Star wars eipsode 1 special edition og fikk et hull i midten :mad:

 

Skal prøve å finne ut til deg jeg.

PS: ikke lov med animerte avaterer :)

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Hva med å søke litt på forumet før du poster? Det har ihvertfall vært fem liknende tråder bare de siste par dagene.

 

Uansett, løsningen er som oftest å bruke en S-video -> composite overgang før du går inn i tv apparatet. Det er som allerede nevnt i denne tråden ikke alle TV'er som viser farger når du kobler PC'en til via S-video. Du får kjøpt overgang på f.eks. Biltema eller Clas Ohlson for en billig penge.

 

Et annet tips er å koble signalet igjennom andre komponenter, f.eks. videospiller eller forsterker/receiver, siden dette også i enkelte tilfeller kan løse problemet.

Endret av frustata
Lenke til kommentar

Heisann!

Bruker selv en S-video til S-video m/scart kontakt.

 

* Altså S-video plugg inn på grafikkortet

* I den andre enden er det også en S-video plugg som plugges inn i en scart overgang.

* Til slutt kobles Scart kontakten til inngang AV1 eller AV2

 

Det finnes sikkert kontakter som er ferdig støpt med S-video i en ende og scart i den andre. Sjekk HAMA's sider feks.

 

Jeg har ikke sjekket det, men kobler du til AV1 kontakten, tror jeg du får farger med en gang.

 

Hvis du der i mot har koblet til AV2 kontakten, må du bruke fjernkontrollen og bla til AV2 og der etter til venstre/høyre til AV2 S. Da kom fargene på min tv i hvert fall.

 

Lykke til :thumbup:

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Når du bruker scart inngangen så er det ofte at man må sette inngangen til S-video (S-VHS er noe HELT annet).

 

Bruker du den overgangen fra S-video til compsit (compoSHIT) så bruker du en gul plugg inn i TV (scart pluggen), den som ble vist på bildet nevnt over. Noe som også er det dårligste du vil få. Skal du lese tekst på skjermen så IKKE bruk den.

 

Fikk ikke min PC til å funke mot min Toshiba fra 97 når jeg brukte compoSHIT, det ble kun sort/hvit. Men funket når jeg brukte S-video via scart. Har i dag heldigvis d-sub inngang på TVen, og kvaliteten er MYE bedre.

Lenke til kommentar
Bruker du den overgangen fra S-video til compsit (compoSHIT) så bruker du en gul plugg inn i TV (scart pluggen), den som ble vist på bildet nevnt over.

Kabelen er som oftest gul ja, men den har ingenting med "scartpluggen" å gjøre. Det finnes overganger også fra composite til scart, en løsning som ofte brukes til spillkonsoller, og leveres som standard med til Xbox om jeg ikke husker feil.

 

Kvaliteten er som du sier ikke den beste, så en løsning med s-video og scart overgang vil nok fungere bedre, og kan være verdt de ekstra kronene. Kan også være greit å ha i bakhodet at det ikke er "optimalt" å vise skjermbilder fra en PC på en gammel TV, så investeringen bør vel gjerne stå i stil med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...