Gå til innhold

6600GT!hvor varmt kan den bli?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gangske normalt ja... GPU tåler mye mer enn CPU når det kommer til varme! Den slår seg vel av et sted på 90 tallet og blir ødelagt på ca 120+

hvis du har tenkt å skifte kjøling kan dette være lurt da du kan klokke lenger eller få det mer stabilt, eller lavere støy!

-MortenGj

Skrevet

Jeg lå på ca 80 under last i warcraft III. Med AA og AF på max.

Syntes det var litt høyt og innstallerte TT Bigwater sammen med TT GPU block.

Nå ligger jeg litt under 50 idle og litt over 50 under last. CPU-kjernen ligger typisk litt over 50, men har enda ikke sett tempene overstige 60.

Problemet er bare at minnebrikkene mine (Med kobber kjølere fra Revoltec) på grafikkortet blir glohete fordi de ikke lenger får kjøling fra viften, dessuten løsner de og faller av ned på lydkortet mitt. Jeg tror jeg hadde vært lurere dersom jeg innstallerte en bedre vifte istedenfor en vannblokk. Lurter på hva jeg skal gjøre for å få minnekjølerene til å sitte?

Tempen er iallefall bra på cpu og GPU, får bare håpe at minnebrikkene tåler varmen de genererer. Tror nok en god luftkjøling er å foretrekke pga rambrikkene.

Skrevet (endret)

*Tempen er iallefall bra på cpu og GPU, får bare håpe at minnebrikkene tåler varmen de genererer. Tror nok en god luftkjøling er å foretrekke pga rambrikkene*

Snakker du om mitt problem(spørsmål) elr snakker du om ditt problem?

Endret av santana89
Skrevet
Tror nok en god luftkjøling er å foretrekke pga rambrikkene

Det er gorskjell på god luftkjøling og god luftsirkulasjon.

Du kan ha god luftsirkulasjon selv om du har vannkjøling.

Skrevet

mitt 6800gt kort ligger på 30idle og 35load med lukked kabb... ;)

men et skjermkort tåler mye mer en CPU,er når det kommer til varme... :yes:

Skrevet (endret)

Har i utgangspuktet samme kortet som deg så jeg snakket om ditt problem med mine erfaringer. Noe av poenget her er vel å finne frem til hva kortet tåler av temperatur.

At grafikkkjernen tåler 127 grader før den går i stykker er jo en ting. Problemet er gjerne rambrikkene som har en tendens til å ryke først. Hos meg så blir de grusomt varme uten noen form for overklokking.

Minnetypene som typisk brukes i kortene er vel en av disse typene:

K4J55323QF GC20 (Denne kjører på 2.0 ns, 500 MHz og 2x500=1000MHz)

K4J55323QF GC16 (Denne kjører på 1.6 ns, 600 MHz og 2x550=1100MHz)

Disse tåler 125 grader etter hva jeg har forstått fra spesifikasjonene til minnet.

http://www.samsung.com/Products/Semiconduc...323qf_rev18.pdf

Viftene til kortypene er ofte konstruert slik at de også blåser luft over rambrikkene til skjermkortet, så dersom du ikke har god luftflyt i kabinettet med evt. ekstra vifter eller luftinntak i lommen under grafikkkortet ditt, Så kan det være en fordel å bruke luftkjøling.

Da jeg prøvde ny kjølepasta på skjermkortet mitt gikk maks tempen ned med ca 10 grader. Så det kan kanskje være like greit om man er bekymret for temperaturen.

Endret av KongeOdin
Skrevet

Tempen på "Elkjøpkortet" (6600gt) er 36 Idle og opp til 59 Load, rett ut av boksen.

Står for tiden i en Dell Dimesion 8300, og denne har 1 stk vifte som trekker luft ut av kaqbinettet som samtidig kjøler CPUen.

Skrevet

Jeg syntes 80c er litt mye, det går sikkert greit, men send mail til produsenten å hør hva de har å si på saken.

Skrevet

Det står i driverinnstillingene at mitt kort skal slå seg av når det når 127 grader C :hmm:

Så 80 grader er vel på den trygge siden vil jeg tro.

Men du bør vurdere å sette inn vifte/r som trekker ut luft i tillegg, det vil også senke tempen på CPUen din. :yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...