Gå til innhold

A7V setting for overklokking


Jalla

Anbefalte innlegg

Har et "gammelt" ASUS A7V HK.

Hvordan skal man gå fram for å tyne ut noe ekstra MHz fra dette kortet?

Har gjort "blyanttrikset" på L1 bridges, og systemet kjører helt greit. Kortet er i såkalt "jumper - free" mode. Må man stille inn på jumperne for å få litt mer fres? Etter som jeg har lest i manualen betyr "Jumper free mode" at en kan gjøre alle instillinger fra BIOS. Dette stemmer tydeligvis ikke, da endringer på settings i BIOS førte til at systemet ikke bootet. Restart medfører at alt settes i "safe mode".

 

Hva skal jeg gjøre?

PS: null tekniske spesialuttrykk takk :smile: Vel er jeg noe bevandret i terminologien, men alle har sin grense...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være nødvendig å bruke jumperne, eller dip-switchene som det er på det kortet. Det er vanskelig å si hva som gjør at maskina di ikke fungerer, men det kan være så enkelt som at du har overklokket for mye til at den vil henge med. Uansett vil jeg anbefale deg å oppgradere BIOS til den nyeste versjonen, da er i alle fall sjansene for at den er problemet mindre.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også et A7V hovedkort, hvorpå jeg også hadde prøvd å kortslutte L1-bridgene. Men jeg fikk ikke stilt inn CPU-multiplieren verken i Jumper-free mode eller med DIP-switchene.

Hvis jeg brukte DIP-ene bootet ikke maskinen i det hele tatt. Jumper-free mode bootet den i Default hastighet uansett.

Spørsmålet er om du også må gjøre forandringer på Bridgene som bestemmer Default-multiplieren ved Booting.

Jeg byttet ut A7V'en med et A7V133 og da fungerte Jumper-free mode med innstilling av Multiplier via BIOS som det skulle.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også et A7V hovedkort, hvorpå jeg også hadde prøvd å kortslutte L1-bridgene. Men jeg fikk ikke stilt inn CPU-multiplieren verken i Jumper-free mode eller med DIP-switchene.

Hvis jeg brukte DIP-ene bootet ikke maskinen i det hele tatt. Jumper-free mode bootet den i Default hastighet uansett.

Spørsmålet er om du også må gjøre forandringer på Bridgene som bestemmer Default-multiplieren ved Booting.

Jeg byttet ut A7V'en med et A7V133 og da fungerte Jumper-free mode med innstilling av Multiplier via BIOS som det skulle.

Lenke til kommentar

Eneste måten å få noen flere Mhz ut av et "gammelt" A7V-hovedkort er ved å forandre multiplieren. Dette kan KUN gjøres i "Jumper-mode" med de første utgavene av A7V. Fra Rev. 1.04 kan du også forandre multiplieren fra bios med en biosoppdatering. Biosoppdatering av gamlere kort (rev. 1.02 og tidligere) vil ikke gi deg noen nye overklockingsfunksjoner. Sett kortet i jumper-mode og bruk dip-switchene til å stille inn ønsket multiplier og FSB.(se manualen).Det er lite å hente på clocking av FSB på de første A7V-kortene( de med 200Mhz FSB). Maskina vil bli ustabil og du vil få problemer med å boote allerede etter få Mhz.

 

[ Denne Melding var redigert av: Jones på 2001-08-03 20:22 ]

Lenke til kommentar

Har for tiden en A7V kort og er egentlig veldig fornøyd.. Jeg bruker en kombinajon av jumpere og Bios settings. Multiplieren stiller jeg på hovedkortet og fsb en stiller jeg på hovedkortet. Nå har jeg da en duron 600 som var "ulåst" fra fabrikkens side og har dermed sluppet å bruke mine kunstneriske ferdigheter på prosessor. Skulle bytte ut chipsetkjøleren med en blueorb for å få høyere fsb men var dessverre ikke plass til den :sad:

 

Maskina kjører nå masjfart på 103x8 (824) og kan gi mer..

Ytelsen er jeg veldig fornøyd med (2637 3dmark2001) med GeForce 256 DDR og 128mb ram

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et asus a7v hovedkort med en athlon t-bird og korte går fint på en fsb poå 210 Mhz, og ved å kortslutte l1 broene på prosessoren, så går min prosessor (orginal 750 Mhz, nå 850Mhz) på ca 892Mhz. Det er bare å stille fsb i bios å bruke dippene på multiplieren. Bruke den siste biosen 1007. å husk kjøling det blir varmt!!!!!!

Lenke til kommentar

Well, har sjekka opp etpar detaljer...

HK rev er V1.02, chipsettet er VIA KT133, og BIOS rev er 1.008x.

FSB kjører på 200 MHz.

 

Skal åpne kassa og se hva som skjer når jeg flytter dip-switcher...

 

[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2001-08-09 19:33 ]

Lenke til kommentar

Mitt A7V er av rev 1.02 (står mellom pci portene).

Til og begynne med, var det egentlig bare mulig å overklokke via multiplier, som ble stilt ved hjelp av jumperene på hovedkortet. Da jeg ikke kom over 103 mhz fsb uten at systemet ble ustabilt, var dette en kilde til stor frustrasjon. Overklokking.no kjørte 117mhz fsb ved bare å legge på litt goop på et annet kort, som har samme chip-settet (KT133), hvis jeg ikke husker riktig. Etter å ha vært innom div. kjølere, og ikke kommet til høyere enn 107 mhz fsb stabilt, brukte jeg stikksag til å tilpasse en Coolermaster prosessor-kjøler (som jeg mener ikke duger til å kjøle noe slags prosessor) til å passe på Notrh-bridge'n (der den grønne lille kjøleribba står). Denne ble planslipt og deretter limt fast med Arctic Silver lim. På denne monterte jeg kraftigste 40X40mm viften jeg fant hos Microplex.no. Nå kjører jeg på 115mhz fsb (har ikke sett noen komme så høyt med dette kortet), noe som trimmer hele systemet, da fsb'n er hvor fort data blir flyttet rundt i pc'n din. Prosessoren bare behandler dataene. Nytter ikke med rask prosessor, hvis dataene alikevel ikke blir flyttet kjapt avgårde.

Vil du tyne mere utav A7V't ditt, så kikk på bios-tweak-guiden som Overklokking.no har (trodde det var en slik en , der).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...