Gå til innhold

Program til å sette opp Irc Server?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Kanskje jeg skulle meddele litt informasjon ang. oppsett og drifting av irc server på linux/freebsd.

 

Er selv med i et større nettverk som benytter UltimateIRCD v3.0.1 og Anope v1.7 til services som f.eks Chanserv, Nickserv osv.

 

Alle våre servere består enten av Linux eller Freebsd og kjører UltimateIRCD med par ekstra moduler som vi har laget selv. Vi opplever Ultimate som et meget stabilt og driftsikker ircd software med Anope services. Dessuten er vedkommende som har scriptet mye av UltimateIrcd norsk og har riktignok bidratt til stor støtte og innspill på vårt nettverk.

 

Jeg vil ikke anbefale å benytte windows til IRCD hosting, siden en windows server vil ofte få problemer når 1000++ klienter er pålogget en server. Linux/Freebsd passer ypperlig til dette formålet og skulle ikke være noe stort problem å sette opp, selv med liten kunnskap.

 

Bare å ha riktig motivasjon og du fikser det meste ;).

 

Jeg bruker på mine servere Trustix Linux som bruker veldig lite systemressurser og er en ren consol distro. Trenger jo ikke gui på server og oppsettet av en IRCD server kan gjøres så enkelt som dette:

 

Eks:

 

3 wget http://source.Ultimate3.0.1.m4.tar.bz2

4 ls

5 tar -jxvf Ultimate3.0.1.m4.tar.bz2

6 cd Ultimate3.0.1.m4

7 ./configure --enable-openssl

8 make

9 make install

10 cd ..

11 ls

12 cd UltimateIRCd/

13 ls

14 ls

15 nano etc/ircd.conf

16 nano etc/ircd.ini

17 cd etc/

18 cd networks/

19 nano your_irc_config_here.network

20 cd ..

21 cd ..

22 cd bin/

23 ./ssl-cert.sh

24 cd ..

25 ./ircd

 

Voila og irc serveren din er oppe å kjører.

 

Lykke til med oppsett og drifting av en irc server. Er meget artig og veldig lærerikt ved tanke på utbytte av nettverksprotokoller og linux kommandoer.

 

Lærte selv veldig mye da jeg knotet med dette for en del mnd. tilbake..

 

DevianX

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen her som vet hvordan jeg kan konfigurere serveren slik at jeg (den som skal ha absolutt mest rettigheter) blir en slags "Super-OP" hver gang jeg connecter.

Jeg vil også gjerne ha det slik at folk automatisk blir OP når de lager en ny channel.

Dette gjelder IRCXpro server applikasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...