Gå til innhold

ubuntu og trådløst nettverk på laptop


Anbefalte innlegg

Laptop: Toshiba Satelitte L10/cm370-512-6 med

Trådløst nettverkskort: INPROCOMM IPN2220 Wireless LAN Card

 

Jeg har hatt store gleder av ubuntu på min stasjonære, men nå ønsker jeg å prøve det på min nyanskaffede laptop. Før jeg gjør dét, må jeg forsikre meg om at jeg kommer meg på nett. Er det noen som har funnet noen drivere til dette kortet, eventuelt veit om det er støtta av ndiswrapper-? Jeg kommer meg rett og slett ikke innpå http://ndiswrapper.sourceforge.net/phpwiki/index.php/List ..

 

Samtidig, ettersom jeg vil beholde windows som var forhåndsinstallert- trenger jeg jeg et godt windows-program som kan repartisjonere hardisken.

 

Det som jeg liker med windows er menyen som viser tråsløse nettverk (se bilde), finnes det noe liknende til linux (ubuntu)?

post-27-1116272843_thumb.png

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ubuntu ødelegger ikke windows-partisjonen så bare å kjøre i gang. På Ubuntu kan du velge blant trådløse netverk i en nedtrekksgardin! Vet ingenting om kortet ditt.

Hva mener du med det? Hardisken er delt opp i én ntfs partisjon, hvordan kan ubuntu installere seg på ntfs? Det vil isåfall ikke være å anbefale, eller?

Lenke til kommentar
Samtidig, ettersom jeg vil beholde windows som var forhåndsinstallert- trenger jeg jeg et godt windows-program som kan repartisjonere hardisken.

Partition Magic kan endre størrelsen på NTFS-partisjoner, men jeg er ikke 100 % sikker på at den vil gjøre det med systempartisjonen.

Lenke til kommentar

Vel, nå holder jeg på å laste ned SystemRescueCd, skal prøve den ut seinere idag. Men finnes det virkerlig ikke ingen grafisk "velg trådløs nettverkstilkobling" til linux enn ei nedtrekksgardin?

 

Dette er viktig for meg, ettersom jeg skal ta meg en tur rundt omkring i bygda for å sjekke hvor mange usikra nett jeg finner- da må jeg vite om de tilgjengelige netta er sikre eller ikke; noe ei nedtrekksgardin ikke kan gjøre..

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Vel, nå holder jeg på å laste ned SystemRescueCd, skal prøve den ut seinere idag. Men finnes det virkerlig ikke ingen grafisk "velg trådløs nettverkstilkobling" til linux enn ei nedtrekksgardin?

 

Du kan jo alltids bruke iwlist til det... Ikke grafisk, men fungerer som oftest veldig bra.

Lenke til kommentar

Hepp, nå har jeg repartisjonert hardisken ved hjelp av qtparted og knoppix. Nå gjenstår det bare å installere ubuntu, noe jeg skal få gjort snarest.

 

Angående nettverkskortet, jeg finner det ikke på lista på ndiswrapper, vil det likevell kunne funke?

Lenke til kommentar

Jo, takk. Jeg har jo prøvd google, men jeg finner ikke ut av det; ikke veit jeg helt hva jeg skal søke etter heller.

Følgende acpi programvare har jeg installert:

acpi

acpid

acpi-support

wmacpi

wmacpiload

De to nederste verktøya gir meg følgende svar:

wmacpi

Battery 1 not available for monitoring.

 

wmacpiload (grafisk)

0%

Lenke til kommentar

Mappa er visst tom.

root@ubuntuLaptop:/home/bjorninge #  ls /proc/acpi/battery/

root@ubuntuLaptop:/home/bjorninge # ls /proc/acpi/battery/

root@ubuntuLaptop:/home/bjorninge # ls /proc/acpi/battery

root@ubuntuLaptop:/home/bjorninge # cd /proc/acpi/

root@ubuntuLaptop:/proc/acpi # ls

ac_adapter  battery  dsdt                event  fan  power_resource  sleep  thermal_zone  wakeup

alarm      button  embedded_controller  fadt  info  processor      sony  video

root@ubuntuLaptop:/proc/acpi # cd battery

root@ubuntuLaptop:/proc/acpi/battery # ls

root@ubuntuLaptop:/proc/acpi/battery # ls

root@ubuntuLaptop:/proc/acpi/battery #

 

Lenke til kommentar
Etter det jeg ser så støtter ikke ACPI maskinen din så godt.

Ja jeg har begynt å skjønne dét. Leste noe om at det ikke funka så veldig bra med Phoenix bios (som jeg har), heller ikke apm virker visst. Men hvorfor er ikke dette et problem på windows da? Der funker nemlig batteri-indikatoren helt. Hva skal jeg gjøre for å få batt ery charge indicator til å virke da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...