Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan tapetserer man? tips ønskes!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvordan tapet?

 

1) lim på veggen

2) bruk rulle til limet.

3) pensel langs lister og kroker

 

1) skjer opp tapeten i lengder. eks så høyt rommet er + noen (10-20) cm for feilskjær

2) Rull de sammen en og en

 

 

Følg instuks på limdunk

 

Start i et hjøre og jobb den over til andre hjørnet. Ikke rund av hjørnet med tapet.

 

 

 

For guds skyld regner jeg med at du bruker duk :) overlapp de med 4 cm og kapp tverss igjennom med tapekniv. Du sjkønner lunta når du har gjort det, da du fjernet kuttet fra begge dukene.

 

Bruk en kost til å smøre duk/tapet utover veggen eventuelt en nal

 

 

hvis tapet, pass på at mønstret passer. Du bør da beregne noen cm ekstra når du kutter opp lengdene

Lenke til kommentar

som senõr dahle påpeker, så er det viktig å vite hva slags tapet det er du har kjøpt.

Er det;

Vinyl?

Vinyl med fiberbakside?

glassfiberstrie?

miljøstrie?

papirtapet?

våtromsvinyl?

våtromsstrie? (glassfiber)

 

er faktisk litt forskjellig måter å sette opp de forskjellige typene på, og har du vinyl med mønsterrapport må du ta hensyn til det også.

 

PS: Listen over forskjellige tapettyper var ikke ment som en "se-på-meg,-jeg-kan-så-mange-tapetnavn"-rant, men snarere et lite pekepinn om at det er mye forskjellig der ute.

 

Og, det pleier også å stå ganske greit på tapetrullen hvordan den skal limes opp.

 

Mvh

 

Paranode

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men min barnelærdom (og limboksen sist jeg tapetserte) sier følgende:

 

Ikke smør limet på veggen (med mindre det sies så for den tapettypen). Legg tapetlengden på gulvet med baksiden opp (husk aviser under) og smør limet på. Pass på at det dekker helt ut til kantene. Så bretter du tapetet på tvers på midten slik at limsidene kommer mot hverandre og lar det ligge i 5-10 minutter. Da trekker limet godt inn i tapeten og det vil feste bedre. Husk å brette limflaten inn, eller tørker limet mens det ligger der.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...