Gå til innhold

Test: Fujitsu Siemens Scaeleoview T15-1


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på en aldri så liten skjermtest. Til daglig sitter jeg foran en Samsung 173T som jeg er kjempe fornøyd med. Dette er min første skjermtest, alt som er skrivd her er basert på mine egne meninger.

 

Bestilte denne skjermen fra komplett sin demoavd tidligere denne uken pga dens hyggelige pris, tenkte at den egnet seg til serverbruk. Prisen på skjermen var kr 1250, det må jeg si meg meget fornøyd med siden den laveste prisen jeg fant i prisguiden var kr 2034.

 

skjerm2.JPG

 

 

Første inntrykk:

 

Pakken kommer i en pen eske med bilde av skjermen på. Alt er pakket ned pent og ordentlig. Det var en plastikk plate foran panelet for å beskytte det under frakt. Designet på skjermen er ikke spesielt pent, man får følesen av billig plastikk, knappene var heller ikke særlig pene, og fører til at man for inntrykk av at dette er en "billi" skjerm, men hva kan forvente av en skjerm til rett over tusenlappen? Foten som skjermen skal settes ned i er heller ikke mye å skryte av, ser hvor de har spart penger. Det er heller ingen muligheter for høydejustering, bare mulig å vipe skjermen bakover.

 

Skjermen har et stillig blått led i front som veier bitte litt opp for et ellers slapt utseende. Trekker også noe ned at det er D-sub og ikke dvi tilkobling på skjermen, men dette er vel også hva man kan forvente av en slik billig skjerm.

Blir også skuffet når jeg ser at det er ekstern strømforsyning.

Det er mulighet for å montere skjermen på veggen, en slik fest anordning må kjøpes separat, men muligheter er nå der. Skjermen har også inngang for kensingtonlås.

 

skjermstaendes.JPG

 

skjerminnpakket.JPG

 

fot.JPG

 

veggfeste.JPG

 

kensington.JPG

 

 

 

 

 

Tekniske data Fujitsu Siemens Scaeleoview T15-1

 

Størrelse: 15” (38.10 cm)

Max oppløsning: 1024x768

Lysstyrke: 350 cd/m2

Kontrast: 450:1

Responstid: 23ms

TCO-standard: TCO-99

Tilkoblinger: D-Sub / VGA

Vekt: 2.6 kg

Strømforbruk: 33watt

 

Lysstyrken er helt grei, husk jo høyre cd/m2, jo bedre er skjermen å se på. Når du skal kjøpe skjerm ikke gå under 220 cd/m2.

 

Kontratnivået er forholdet mellom bildets klareste og mørkeste punkt, jo høyere tallet er desto sterkere vil fargene se ut og du vil få bedre detaljer.

Mennesket merker knappt endringer over 300:1. Denne skjermen har 450:1, noe som er meget bra.

 

Testoppsett:

 

AMD Xp 2500+

2x 256 pc 3200 fra Cruical

Abit NF-2

Asus Gf Ti-4200

 

Følgende programvare er brukt for å teste skjermen:

 

- 3dmark2001se

- Monitor Test v2.2

- DIV bilder og film

 

Bundle:

 

- Bruksanvisning

- Diskett(!) med drivere og programvare

- Lydkabel

- VGA-kabel

- Strømforsyning

- Strømkabel

 

bundle.JPG

 

Inngang bak:

 

- D-SUB

- LINE-IN

- DC-IN

 

inngangerbak.JPG

 

Kvaliten på Panelet:

 

Kvaliteten på stilbildene som skjermen produserer er helt grei. Under visning av film er også kvaliteten grei, sammenlignet med min 173T så er den ikke veldig mye dårligere.

Syntes at skjermen produserer gode bilder jevnt over. Har lagt med et par eksempler på det. Skjermen oppleves som veldig lysstrek i forhold til min 173T, ser ut som jeg må justere litt på den.

 

Ved helt svart skjerm skinner det litt i mellom på høyre og venstre side oppover langs hele kanten. Skjermen oppleves ikke som helt svart, men det er ikke langt unna. Har ved helt svart skjerm ikke funnet noen dødepiksler som er kjempe bra for en slik billig skjerm. Testet skjermen med helt rød, grønn og hvit bakgrunn. Fargene ser kjempe fine ut og er jevne over det hele, bortsett fra på det hvite, der det hvite kan virke ”litt” gult ute i alle fire hjørnene. Fant heller ikke nå noen dødepiksler.

 

starcraft.JPG

 

bart.JPG

 

Responstid/Etterslep:

 

Den største grunnen til at mange ”gamere” ikke velger å kjøpe seg lcd i dag er pga av etterslep, var selv skeptisk til dette da jeg kjøpte min første lcd, men redselen kunne jeg spart meg for. Oppgitt responstid på skjermen er 23ms. Kjørte en runde med 3dmark 2001se på skjermen og kunne ikke oppfatte noe etterslep, hadde jeg kanskje til daglig sittet foran en CRT skjerm så kunne jeg kanskje ha funnet noe, men jeg så ingenting i det hele tatt.

Responstiden er beregnet uti fra svart->hvitt->svart, ved bruk av andre farger blir ofte Ms ofte mye mer, Derfor vil ikke oppgitt ms være den aktuelle tiden du opplever.

 

hl2.JPG

 

nature.JPG

 

skjerm3.JPG

 

 

 

 

Knapper/Navigasjons Meny:

 

Menyen er inndelt helt greit, den oversiktlig og lettlært. Her gjør man de viktigste innstillingene. Menyen inneholder følgende kategorier:

 

- Brightnesss/Contrast >Brightness – Contrast – Auto level

- Imaga adjust > H-position – V-Position – Clock - Phase

- Audio > Volume - Mute

- Colour > 6500k – 9300k – Native – Custom Colour

- OSD setup > Language – OSD H-Postion – OSD V-Position – OSD Timeout

- Advanced > Resolution notifier – Factory Recall

- Information

 

Knappene foran har de funksjonene som er vanlig(Menu, select, exit, auto, pil opp og ned). Eneste jeg savner er en mulighet for å justere lyden, man kan mute den ved å holde nede pilned. Trodde kanskje at man kunne justere lyden ved å bruke pil-knappene, men det kan man altså ikke.

 

blaled.JPG

 

 

Høytallere:

 

Nederst i hvert sitt hjørne på skjermen er det montert to høytallere, lyden i dem er svært dårlig, nærmest litt plastig aktig, kan sammenlignes med lyden man finner i høytallerne på en billig bærbar. Men for meg som skal bruke skjermen til serveren så fungerer de utmerket til å høre på litt nettradio og lignende. De fungerer heller dårlig når det kommer til spill.

 

Konklusjon:

 

Må si meg godt fornøyd med denne skjermen. Selve utseende og kvalitets følesen på skjermen er lav. Bilde kvaliteten får mer en godkjent fra meg. Syntes det er tungvint at man må inn på menyen for å stille ned lyden. Høytallerne er heller ikke av beste merke.

Men det viktigste er bra, og det er bildene som skjermen produserer, her er det ikke mye sette fingerer på, litt baklys er det ved svart skjerm men det er ikke mye og heller ikke sjenerendes på noen måte når jeg bruker den i helt vanlig bruk. Etterslep i spill var det heller ikke. Til filmvisning fungerer også denne skjermen ypperlig, fargene og bildet oppleves sterke og klare.

 

Produsenten kunne også valgt DVI tilkobling istedenfor bare d-sub. Syntes også at det trekker ned at det er ekstern strømforsyning, da får du ennå en ting ekstra å drasse med deg rundt når du skal ha med deg skjermen. Skjermen har feste for å bli hengt på veggen.

Trekker også ned at det ikke er mulig å justere skjermen i høyden.

 

Alt i alt syntes jeg denne skjermen er meget bra, for en så billig penge, man skal lette lenge for å finne en skjerm til den prisen som er så bruksvennlig som denne, men den har sine negative sider også, men det er vel ikke annet å regne med når man ser prisen.

 

 

+ Prisen

+ Ingen dødepiksler

+ Veggfeste

+ Lettfatelige innstillings muligheter

+ Bildet er meget bra for en så billig skjerm

+ Lite etterslep i spill

- Ikke DVI tilkobling

- Ikke mulighet for høydejustering

- Designet ser meget billig ut

- Ekstern strømforsyning

- Må inn i menyen for å juster lyden

- Testers bruk av ordet "billig skjerm"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...