Gå til innhold

Hjelp til å finne passende kamera?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har ikke så stor peiling på digitale kompaktkameraer, men jeg har dåg bruk for et. Noen som har et kamera som ligner på disse spesifikasjonene å anbefale?

 

- Design helst etter det gyldene snitt
- >2Mpixler
- Intervallopptak (om dette er den funksjonen der man kan stille inn kameraet til å feks. ta et bilde hvert 15minutt.)
- Mulighet for å utvide lagringsplassen (feks. minnekort)
- ikke så stiv pris
- Overføring: USB eller Firewire
- Med skjerm
- Rask autofokus
- pris <3000

:)

Noe annet jeg bør passe på når jeg skal kjøpe kamera?

Endret av Blaster2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med unntak av intervallopptakene, vil du vel med disse punktene dekke et digert lass med kameraer.

"Det gyldne snitt" har vel ellers ikke særlig mye med kameradesign å gjøre, men utsnittet man gjør av sine motiver. Arrester meg gjerne hvis jeg har bomma...

Jeg ville kanskje tenkt litt på slike ting som ønsket grad av optisk zoom, samt minste nærgrense (makroområde).

Du nevner jo lite om hva du hadde tenkt å bruke det til. Skal vi komme med tips, bør det nok være litt mer kjøtt på beinet her.....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei.

 

Jeg har ikke så stor peiling på digitale kompaktkameraer, men jeg har dåg bruk for et. Noen som har et kamera som ligner på disse spesifikasjonene å anbefale?

 

- Design helst etter det gyldene snitt
- >2Mpixler
- Intervallopptak (om dette er den funksjonen der man kan stille inn kameraet til å feks. ta et bilde hvert 15minutt.)
- Mulighet for å utvide lagringsplassen (feks. minnekort)
- ikke så stiv pris
- Overføring: USB eller Firewire
- Med skjerm
- Rask autofokus
- pris <3000

:)

Noe annet jeg bør passe på når jeg skal kjøpe kamera?

 

 

 

Her er en søkbar database for digitale kameraer. Det er bare å merke av "Time Lapse" (intervall-opptak) og de andre kriterier man ønsker, så kommer svaret: :-)

http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp

 

 

Eksempel på litt morsom anvendelse av kamera med intervallopptak:

http://www.oreillynet.com/pub/wlg/7107

(monterte kameraet i bilen og "tok opp" hele kjøreturen)

 

 

Har selv et Nikon Coolpix 3700 som oppfyller alle kriteriene nevnt ovenfor, og har følgende intervall-funksjonalitet:

- Max 1800 bilder. Så må lagringskortet tømmes for å fortsette (eller man setter inn et nytt for å kunne fortsette uten avbrudd).

- Batteriet klarer 500 bilder, så 2 er påkrevd ved lange intervall-serier.

- Intervallene som kan benyttes er: 0,5min, 1min, 5, 10, 30 og 60min.

- Alle kameraets oppløsninger kan brukes ved intervall-foto. (Serdeles høy-oppløselig film er altså mulig å lage)

- På laveste oppløsning kan kameraet selv lage film av bildene fortløpende - ellers må egen software anskaffes/benyttes.. video-redigering-software.

- Eksponeringene kan låses på første bilde, eller hvert bilde eksponeres automatisk og uavhengig.

 

Et problem at kameraet ikke har manuell fokus, dermed blir blildene uskarpe i svakt lys.. f.eks. solnedgang og soloppgang, og natt.. Forsåvidt også et problem at korteste intevall ikke er kortere enn 30 sekunder.

 

Nikon Coolpix 3700 kom på markedet i 2003 og har vunnet en rekke "best i test" priser. Det ble nylig solgt for under 2000 kr i butikkene.

 

Kameraet bruker SecureDigital (SD) kort, og takler max 2GB (FAT-filsystem er antakelig begrensende).

 

Forøvrig med 2GB standard SD-kort blir det plass til 30 minutter video i beste kvalitet, som er imponerende 640-480-oppløsning med 30bilder/sek og lyd (ganske unikt)..

 

 

I år lanserte Nikon kameraene Coolpix S1 og S2 (sprutsikkert) som har tilsynelatende samme intervall-funksjonalitet og autofokus (ingen manuell fokus) som Coolpix 3700.

 

Coolpix S1

http://www.europe-nikon.com/sampleimages.a...d=1049&catId=82

 

Coolpix 3700

http://www.europe-nikon.com/sampleimages.a...Id=851&catId=82

 

Nikon har i tillegg litt dyrere digitale kompakt-kamera, med manuell fokus og mer tilleggs-utstyr, som har samme intervall-funksjonaliteten som ovenfor nevnte.

Coolpix 8400 og lignende.

 

Alle ovenfor nevnte har innebygget intervall-timer, men andre er avhengige av fjernstyring m intervall.. og andre kameraer har ikke mulighet til denne funksjonen i det hele tatt.

 

Såvidt jeg vet kan Canon og Pentax sine kamera (Canon s50 og s70 og A og G-serien) bare ta 99 bilder i intervall-serier. (mot 1800 hos Nikon-kameraene).

 

Antakelig kan mange speilrefleks-kameraer brukes til inervall-foto ved å kople til fjernutløser med intervall-timer. Nikon D2-kameraene (muligens andre) takler intervaller på få sekunder.. avhengig nesten bare av valgt lukkertid.

 

 

 

Jeg har ikke sjekket annet enn noen få Nikon, Pentax, og Canon-kameraer..

 

Håper på flere opplysninger i denne tråden (eller den andre) om hvilke kameraer som klarer hva når det gjelder intervall-opptak ! :-)

 

 

 

Postet samme svar i begge trådene jeg fant, som omhandler intervall-foto:

- Autofotografering med Canon 350D

- Hjelp til å finne passende kamera?

Endret av Multimedia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...