System-log.com Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 Hei! Har lurt på å installere en linux-distribusjon på shuttlen min. Da jeg nok en gang har gjort en reinstallasjon av WinXP og nok en gang må ringe MS for å få aktivert min versjon har jeg blitt litt lei. Men det jeg trenger hjelp til er å velge en passende distribusjon som fungerer "out-of-the-box" med denne maskinen. Maskinen inneholder dette : Chipset : NVIDIA nForce™ 4 MCP (media and communications processor) Socket 939 supports AMD Athlon™ 64 and Athlon64 FX processors 7.1 Hardware Sound Controller (VIA Envy24PT) Integrated Gigabit Ethernet network controller with Marvell® Alaska® 88E1111 PHY IEEE1394 Firewire controller VIA VT6307 Ellers så håper jeg på at noen kan hjelpe meg med et par program i linux som kan ta over følgende windows-programmer : Newsbin - News-behandlings program for nedlasting av binaries. Windowscommander : Vet at midnight-commander er ganske likt, men finnes det noen alternativer i kde eller gnome som ligner? Og så må jeg kunne lese fra og skrive til NTFS-partisjoner.. ihvertfall i begynnelsen. Håper noen kan hjelpe meg å ta steget fullt ut til Linux! Alle svar mottas med takk fra han nuub.
Gronz Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 Anbefaler deg å prøve Ubuntu Linux på det sterkeste. Veldig god hardware-støtte, enkel installasjon og er totalt rettet mot nybegynnere. Har også en 64bits-versjon. Skal fungere out-of-the-box. Og så må jeg kunne lese fra og skrive til NTFS-partisjoner.. ihvertfall i begynnelsen. Til det bruker du driveren CaptiveNTFS. Den er rimelig enkel å installere når du har fått installert Linux. Newsbin - News-behandlings program for nedlasting av binaries.Windowscommander : Vet at midnight-commander er ganske likt, men finnes det noen alternativer i kde eller gnome som ligner? Newsbin: Evolution kan vel gjøre det. Windows Commander: 1) Midnight Commander. 2) Krusader. 3) Kcommander. 4) FileRunner. 5) Linux Commander. 6) LinCommander. 7) Rox.
System-log.com Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Skrevet 14. mai 2005 Når jeg har en 64 bits prosessor, er det da best å installere et 64 bits system? Har hørt rykter om at kanskje ikke alle programmer er like lett å installere på et slikt system? Evolution kan vel sikkert fungere som binary-nedlastingsprogram. Er det andre mer passende programmer? Noen som bruker newsbin.com her? Får teste Ubuntu da.. og håpe alt er støttet!
kyrsjo Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 Debian (apt) + 64-bit - er ikke det litt *kremt kremt*? Ang multilib og sånn...
Gronz Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 Debian (apt) + 64-bit - er ikke det litt *kremt kremt*? Ang multilib og sånn...
System-log.com Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Skrevet 14. mai 2005 *kremt kremt* og multilib?? Er nybegynner, så begrunn om du har tid Velger gjerne 32bit om dette er lettere å leve med.. Er vel ikke en betydelig forskjell på hastigheten uansett? Finnes det forresten noen programmer ala dvdshrink på linux?
Gronz Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 (endret) Finnes det forresten noen programmer ala dvdshrink på linux? Er dvdshrink en DVD-ripper? I så fall: * GNOMencoder * dvd::rip * Flere... Endret 14. mai 2005 av Gimper
System-log.com Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Skrevet 18. mai 2005 Har installert Ubuntu nå, og dette er en helt fantastisk distribusjon.. I begynnelsen skjønte jeg nesten ikke et kvekk siden jeg tidligere har brukt Red Hat og Mandrake, men når en har lært seg å bruke apt-get og synaptic er det vel ingen vei tilbake? Problemet mitt nå er at lydkortet ikke er støttet! Det er lagt ut løsninger på nettet på dette problemet, men ingen som en nybegynner kan få til er jeg redd. Finner ikke engang de modulene som skal redigeres Noen som kan gi meg hjelp med dette ? http://www.nakack.net/?p=19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå