Gå til innhold

Sette timing på minne


Raziel2p

Anbefalte innlegg

Er litt ny på dette, men ok :p Har 2 512MB brikker (GeIL) som kjører på 2-3-3-5 (157MHz) etter hva som blir oppgitt i CPU-Z. Har en AMD 64 3500+ som kjører på 200MHz HTT, og har jeg forstått det riktig bør minnefrekvensen være den samme som på CPUen. Så for å sette minnet til 200MHz må jeg skifte timingen til 2.5-3-3-6. Spørsmålet er, hvordan? Kan ikke se noe om det i BIOS...

 

Et mindre viktig spørsmål: jeg trodde at det å minske timingen ga bedre ytelse - men for å øke antall MHz må jeg øke timingen? Kan noen forklare?

Endret av ExC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det PC3200 ram du har?

Isåfall trenger du ikke sette timings høyere for å kjøre de på 200Mhz. Det er bare når du overklokker, altså kjører minnet raskere enn det det "egentlig" klarer at du må sette ned timings for at det skal virke.

Lenke til kommentar

Joda - men CPU-Z sier fremdeles at det kjører på 2-3-3-5 (157MHz), og timingen oppgitt på komplett.no er 2.5-3-3-6 (200MHz)... Tar programmet feil i såfall? HAr lest at noen har hatt problemer med at timingen blir satt feil med dette minnet også, så kanskje det er noe der?

Lenke til kommentar

Om cpu-z sier den kjører på 2,5-3-3-5 er nok det riktig. Opplevde det samme selv, mine rambrikker er oppgitt til å kjøre på 2-2-2-5, men når jeg hadde satt de i kjørte de på 2,5-2-2-5. For å endre på dette kan du bare endre det i bios, er ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar

Asus A8V-E Deluxe med AMD Athlon 64 3500+ (939, Clawhammer). Har sett gjennom BIOS instillingene, men kan ikke finne noe om timing eller klokkefrekvens på minnet - får vel se om igjen.

 

EDIT: Ok, klarte å skifte timing til 2.5-3-3-6, som de skal være - men den kjører fremdeles på 157MHz :hrm: Noen idéer?

Endret av ExC
Lenke til kommentar

se etter om du finner memory frequency(husker ikke helt hva det står men noe i den rettinga) eller no inne i bios'en din..

den står sikkert på auto eller den er satt til 133 eller 166...

det stemmer ikke helt men :hmm:

 

det bruker å være på samme sted som timing innstillingene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...