Gå til innhold

Lettere måte å installere programvare på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs jo hvilken distro du bruker, og hva du prøver å installere. Hvis du med programkode mener:

./configure

make

make install

 

så er dette mer eller mindre standard opplegg for kompilering/installasjon av programvare fra kildekode. Hvis du sitter på en distro som har grafiske verktøy for konfigurering av system, så kan det godt hende at de har tegneprogrammet ditt i pakke-databasen, som du kan installere ved hjelp av et par klikk.

Lenke til kommentar

Eller (for frie programmer), kan du bruke synaptic som du finner et sted i menyene, Bare pass på å legg til alle repositoryene, det kan du gjøre i synaptic ved å lete i menyene, eller ved å fjerne # fra de rette linjene i /etc/apt/sources.list.

 

 

Edit: Når du først har forstått systemet er det så SYKT mye lettere å instalere programmer OG oppdatere dem i Ubuntu, enn under windows!

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

(Reading database ... 58504 files and directories currently installed.)

Unpacking opera (from opera_8.0-20050415.5-shared-qt_en_sarge_i386.deb) ...

dpkg: dependency problems prevent configuration of opera:

opera depends on libqt3c102-mt; however:

Package libqt3c102-mt is not installed.

dpkg: error processing opera (--install):

dependency problems - leaving unconfigured

Errors were encountered while processing:

opera

 

 

 

 

.........noe som mangler??

Lenke til kommentar

Altså.. hvert program har visse avhengigheter til andre programmer/biblioteker, og som du ser fra installasjons-feilmeldingen

opera depends on libqt3c102-mt; however:
Package libqt3c102-mt is not installed.

 

Dette betyr at du må installere libqt3c102-mt før du installerer opera.

 

jeg bruker ikke ubuntu, har heller aldri vært borti det selv, men en kjapp tur på google fant jeg følgende kommando, kanskje denne hjelper?

 

sudo apt-get install libqt3c102-mt

Lenke til kommentar

Har ikke brukt gnome på år og dag nå.. men du må finne en menu-editor et eller annet sted, prøv å høyreklikke på menyen, eller det er sikkert et "kontrollpanel" et eller annet sted. Så må du legge inn opera der manuelt. Sikkert noen andre som har bedre svar, jeg er die hard KDE fan :D

Lenke til kommentar
Har ikke brukt gnome på år og dag nå.. men du må finne en menu-editor et eller annet sted, prøv å høyreklikke på menyen, eller det er sikkert et "kontrollpanel" et eller annet sted. Så må du legge inn opera der manuelt. Sikkert noen andre som har bedre svar, jeg er die hard KDE fan :D

Rart... Den kom opp i menyen helautomagisk for meg på fedora...

Lenke til kommentar
Det å da finnes letter måter å installere et program på?

De aller fleste installerer programvare ved hjelp av en pakkestyrer. I Debian finnes det ca. 15159 programmer, og det skal være nok til å dekke de flestes behov.

 

 

Jeg bruker Arch Linux, og den bruker pakkestyreren pacman. Da er det så vanskelig som dette å installere firefox, thunderbird, en web-server, php og mysql:

pacman -S firefox thunderbird apache php mysql

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...