Gå til innhold

Filserver? God idè?


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Jeg er lei av å ha endel disker i pcn og jeg har en drøm om å slippe å bry seg om plass på PCn.

 

Er det noen som kan sette opp en filserver for meg? vennligst ikke i high end prisklassen.

 

Jeg skal bruke den som pers. filserver, tror jeg da, viss ingen i familien 'H4xXx3r

' seg inn på den :(

 

1.2TB går vell greit?

 

Mvh,

Winterrrr :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Hvor bor du, da? Kan godt gjøre det gratis, jeg...

 

1,2 TB er veeeeldig greit. Har du mye film og sånt, så er det fint med så stor disk... Men ellers kan du vel klare deg med 500 GB?

Lenke til kommentar

Kjøp deg et godt kabinett med finfin utlufting (CM Stacker + 2 ekstra 3-til-4-rammer), et demobrukt hovedkort (gjerne med onboard gigabit og skjermkort) og matchende CPU (Sempron/Celeron), 256-512MB RAM (PC2100 er helt greit).

 

Så er det bare å stappe inn harddisker til krampen/lommeboken tar deg. SATA-disker anbefales pga kablene. Kjøp 200-250GB-disker, da får du mest for pengene.

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg den stillegående nok? den skal stå på rommet mitt mens jeg sover så jeg vil ha den litt stillegående? hvordan kobler jeg den til min PC som det bare blir min bare min server?

 

Takk for svar, jeg bor iBergen forresten :)

Lenke til kommentar
Hvor mye akter du å bruke? bare disker blir flere tusen hvis du skal ha TB++. Og lykke til med å få en maskin som kan stå på et soverom og være rolig nok med mange disker i... ;)

Slik jeg jeg forstod det hadde han en del disker fra før, som han heller ville sette i en filserver. Så med mindre han skal bytte ut alle hardiskene, trenger det jo ikke koste så mye.

 

Eller hadde du tenkt å kjøpe en del nye Winters?

 

Edit: Lest innlegget om igjen, og er ikke sikker på om jeg blir noe klokere.

I starten av innlegget står det at han har en del disker i pcen som han vil ha vekk fra pcen. Men rett etter så står det at han ikke vil beskymre seg om plass pcen. (Jeg tenkte først at han hadde en liten skrivefeil, og at han mente "i pcen" i stedet for "på pcen")

 

Men så senere så står det jo "1.2TB holder vel" :hmm:

Mulig det bare er jeg som tviler, men kan du vennligst utdype om du har tenkt å gå til innkjøp av nye disker eller ikke - I så fall, hvor mye lagringskapasitet du har tenkt å kjøpe.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Jeg har 2 disker på 200GB fra Seagate Barracuda som jeg har tenkt å putte inni der, Pappa har noen disker som er ubrukte hos han :)

 

Jeg har en positiv holdning til dette, og jeg har allerede sikret meg en sommerjobb så jeg tror jeg kommer til å ha nok penger iallefall, men vill iallefall ha litt til overs ;)

 

Mvh,

Winters :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Takk for svar, jeg bor iBergen forresten :)

Gjør jeg og... Du klarer vel å bygge maskinen selv, det er vel bare installasjon og konfigurasjon du trenger hjelp til? Du får si ifra hvis du vil jeg skal hjelpe, så kan vi finne på noe :)

Lenke til kommentar
Jepp ;)

 

Hvilken programmvare er bra for å drive en(personlig) filserver?

 

Og kabler? hvordan kobler jeg pcene sammen?

 

Joda, maskinen har jeg ingen problem med å bygge :)

 

Mvh,

Winters :)

Jeg er temmelig dårlig når det kommer til hardware. Det er vel bare å sette opp et Master'n'slave-oppsett? Jeg antar at du snakker om diskene.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308157&cks=PRL

Mener det er en slik kabel (denne er for ATA).

 

Når det kommer til oppsett; er du litt tålmodig, har jeg en kjempefin guide til deg her. Den tar for seg oppsett av OpenBSD med kryptering og TorrentFlux, et webgrensesnitt for BitTorrent.

http://pooh.selwerd.nl:81/index.php?id=84

Lenke til kommentar

Skal ikke fortsette på noen krangel men hvis du på død og liv skal ha linux, så vil jeg anbefale deg Slackware. Det er den desidert beste og mest stabile linux distroen som finnes. Men må bare avslutte med at jeg ville foretrukket Windows.... :thumbup:

 

Kamus

Lenke til kommentar
Skal ikke fortsette på noen krangel men hvis du på død og liv skal ha linux, så vil jeg anbefale deg Slackware. Det er den desidert beste og mest stabile linux distroen som finnes. Men må bare avslutte med at jeg ville foretrukket Windows.... :thumbup:

 

Kamus

Til filserver er nok GNU/Linux og *BSD, eventuelt System V UNIX (Solaris) et bedre valg, fordi filsystemene er mer stabile enn NTFS. Har kjørt Linux nå i lengre tid, og jeg har ikke hatt et eneste problem med filene mine, at de blir korrupte. Har også opplevd at NTFS er dårlig på å lagre mange filer, og da tenker jeg på en ca opp mot 100 GB fordelt på over 17000 filer.

Lenke til kommentar
Skal ikke fortsette på noen krangel men hvis du på død og liv skal ha linux, så vil jeg anbefale deg Slackware. Det er den desidert beste og mest stabile linux distroen som finnes. Men må bare avslutte med at jeg ville foretrukket Windows.... :thumbup:

 

Kamus

eh Slackware er den beste distro for server og? men Slack er vel best etter min meing.

Anbefale deg Fedora, Debian, eller SUSE vist du er ny inne Linux

Lenke til kommentar

Debian er ikke akkurat en nybegynner-distro, og den er forøvrig blitt ganske utdatert. Slackware er ikke en umulig distro, men den krever litt av brukeren. Vil også anbefale FreeBSD. Dette er ikke GNU/Linux, men BSD. Veldig stabilt og sikkert. FreeBSD 5.4 kom ut i går, så denne versjonen er helt oppdatert.

Lenke til kommentar
Skal ikke fortsette på noen krangel men hvis du på død og liv skal ha linux, så vil jeg anbefale deg Slackware. Det er den desidert beste og mest stabile linux distroen som finnes. Men må bare avslutte med at jeg ville foretrukket Windows.... :thumbup:

 

Kamus

Til filserver er nok GNU/Linux og *BSD, eventuelt System V UNIX (Solaris) et bedre valg, fordi filsystemene er mer stabile enn NTFS. Har kjørt Linux nå i lengre tid, og jeg har ikke hatt et eneste problem med filene mine, at de blir korrupte. Har også opplevd at NTFS er dårlig på å lagre mange filer, og da tenker jeg på en ca opp mot 100 GB fordelt på over 17000 filer.

Kjører ett filserver hjemme på godt over 1 TB og har bruker Windows 2003 server og satt opp i raid.

Har aldri hatt noen problemer med at filer har blitt korrupte på NTFS.

Bortsett fra at jeg har hatt diskkrasj, men det har jo skjedd på *nix oxo......

At NTFS er dårlig på å lagre mange filer har jeg ikke merket noe spes til, men det er klart det krever noe mer maskinmessig enn *nix, det skal jeg ikke nekte for.

Lenke til kommentar

En gang jeg skulle overføre 80 GB med filer over nettverk til en windows-maskin, var det 4-5 GB som bare forsvant. Det ble også mye feil med filnavn. Gjorde samme overføring til en linux-maskin, forskjellen var da at ingen filer manglet. Dessuten, partisjonstabellen til en lagringsdisk som kjørte NTFS ble plutselig borte. Hadde et sant helvete med å få tilbake filene.

 

Edit: et annet argument som taler mot windows i dette tilfellet her er prisen. Et server-OS er avgjort å foretrekke hvis man skal ha server, og et server-OS fra M$ koster masse penger. Derfor er det så fint at man kan få et server-OS basert på enten GNU/Linux, BSD eller System V UNIX helt gratis. Og i de fleste tilfeller er det et bedre alternativ enn Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
En gang jeg skulle overføre 80 GB med filer over nettverk til en windows-maskin, var det 4-5 GB som bare forsvant. Det ble også mye feil med filnavn. Gjorde samme overføring til en linux-maskin, forskjellen var da at ingen filer manglet. Dessuten, partisjonstabellen til en lagringsdisk som kjørte NTFS ble plutselig borte. Hadde et sant helvete med å få tilbake filene.

 

Edit: et annet argument som taler mot windows i dette tilfellet her er prisen. Et server-OS er avgjort å foretrekke hvis man skal ha server, og et server-OS fra M$ koster masse penger. Derfor er det så fint at man kan få et server-OS basert på enten GNU/Linux, BSD eller System V UNIX helt gratis. Og i de fleste tilfeller er det et bedre alternativ enn Windows.

Trenger litt hjelp her..

Hvordan er katalogtjenester på den andre siden?

Det som jeg har rotet med av *nix er slack, Mandrake og suse.

Finnes det noen katalog tjenester på lik linje som AD, med muligheter for GPO osv??

Vet at Novell hadde NDS, som også er bygd opp rundt x500, men finnes det noe annet i *nix verdenen??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...