Gå til innhold

Spørsmål og hjelp til kjøp av projektor.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har snart bursdag, og dama har fått tak i en haug med penger. Hun har lovet meg et projektor i gave, men problemet er det at verken jeg eller hun har noe særlig greie på dem.

 

Jeg har sett litt rundt uten å finne noen særlig gode svar på spørsmålene mine, som er som følger:

 

Hvilke type kabler burde jeg bruke for best bildekvalitet?

- Merker man stor forskjell?

 

Hvor viktig er Ansi Lumen, hva er ok, hva er bra og kan det bli for mye rett og slett?

 

Merker man stor forskjell mellom på to projektorer med forskjellig kontrast, hva er ok, hva er bra og kan det bli for mye her og?

 

Projektoren blir hengende 3-4 meter unna utsytret den skal brukes sammen med, er det da lurt å gå i annskaffelse av en trådløs "overfører" (husker ikke navnet i farta). Eller går det greit å skaffe og legge opp lange nok kabler?

 

Det hadde vært veldig fint om noen hadde tatt seg tid til å sette opp et forslag av projektorer i prisklassen mellom 8k - 20k. Disse forslagene da med brukbare projektorer som egner seg godt i stua.

 

Jeg kan da legge til at den skal brukes til DVD rett fra spiller, den skal ha kontakt med PC og det skal spilles konsoller på den.

 

Alle seriøse svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe DLP-pj bør du teste den selv før kjøp og forsikre deg om at du ikke ser regnbuer.

 

PJ`en Deepsearch linker til er en LCD og har ikke det problemet. Den var for øvrig beste PJ under 30.000 før Sony HS50 kom på markedet, og den koster ca. 10 lapper mer. Hvordan ståa er akkurat nå er jeg usikker på.

Enkelte har kommentert at Panasonic`en har noe svak lysstyrke, men det bør ikke være et problem så lenge den står i et rom med skikkelig lyskontroll.

 

For min del er PJ-kjøpet utsatt til det ikke lenger er behøvelig å leie ut kjellerleiligheten. Da vil det bli innredet en anstendig hjemmekino. Å ha projektor i stua anser jeg som bortkastet all den tid man har flater som reflekterer lys (hvitt tak :( ) og gjerne moderat lyskontroll.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

De jeg har sett på og fått satt opp nå er:

 

Panasonic PT-AE700E

1000 Ansi 2000:1 1280x720

kr 13.000,-

 

BenQ PE7800

800 Ansi 2000:1 1280x1024

kr 16.500,-

 

BenQ PB6210

2000 Ansi 2500:1 1280x1024

kr 10.500,-

 

Noen som har noen meninger på om disser er gode eller dårlige kjøp? evt vet om noen bedre i ca samme prisklasse?

 

Den siste der synes meg veldig billig, men som sagt så har jeg ikke mye peiling. Kan 2000 Ansi bli for mye? Og kan det være lurt med høy ansi dersom man ikke har lystett rom?

 

Skal du kjøpe DLP-pj bør du teste den selv før kjøp og forsikre deg om at du ikke ser regnbuer.

 

DLP-pj? Hva er så det? :)

 

Edit: Never mind, leser om det på hjemmekino.no

Endret av SEeK
Lenke til kommentar
Sånn litt røfft:

 

Lysstyrke (Ansi lumen) bør være mellom 1000-1200, verken mer eller mindre.

Kontrast bør være minst ca 1500:1 allerhelst bedre enn 2000:1.

Det er vel å generalisere litt mye. 1200 i ansi i et mørkt rom vil for mange skjære skikkelig i øynene.

 

Ansi / kontrast (eks. 1000 / 2000(:1) = 0.5) burde være 0.5 eller mindre for å få et anstendig sortnivå.

 

Både Benq'en og PTAE700 har fått god kritikk

Lenke til kommentar
Både Benq'en og PTAE700 har fått god kritikk

 

Hvilken Benq? ;) (Regner med det er PE7800 du mener, men modellen er jo ikke akkurat splitter ny. Panasonicen virket bedre pris/ytelse på meg i det minste.)

 

Rommet den skal være i har rimelig mørke gardiner som dekker alt, så mørkt er det.. Så da blir nok Ansi 2000 alt for mye

 

Takk for innspill

Endret av SEeK
Lenke til kommentar

Det er vel å generalisere litt mye. 1200 i ansi i et mørkt rom vil for mange skjære skikkelig i øynene.

 

Ansi / kontrast (eks. 1000 / 2000(:1) = 0.5) burde være 0.5 eller mindre for å få et anstendig sortnivå.

 

Både Benq'en og PTAE700 har fått god kritikk

Joda, enig i det, dessuten spiller størrelse på rom og lerret også en rolle med tanke på lysstyrke. Ellers kan det være greit å ha en prosjektor som ikke blir for lyssvak i økonomimodus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...