Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har bestemt meg for å gå til innkjøpt av dslr og valget står nå mellom 350d og 20d. Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med hvor "røff" 350`en egentlig er. Jeg har til tider bruk for et kamera som tåler lett regn, høy luftfuktighet ved reiser og noe bruk i kalde omgivelser (skikjøring).

 

Har hørt mye skryt av at 20d skal være god for en støyt, men har ikke hørt noe tilsvarende om 350. Betyr det at kameraet er mer "pinglete"? Fint hvis noen har rukket å gjøre seg slike erfaringer og vil dele dem med meg!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både 20D og 350D tåler lett duskregn og noen dunk i ny og ne, men de er ikke vanntette eller slagsikre. Bruker 20D til natur/dyrefoto selv og synes kamera klarer seg meget bra, både i småfuktige og kalde omgivelser, men jeg sørger for å behandle det best mulig, uansett situasjon.

 

Canons proffserie kamera har vann/støv forsegling, det samme gjelder "L" linse serien, med disse kameraene/objektivene, kan du faktisk dukke kamera under vann (som ved et fall) uten at det gør fløyten. (ikke det at jeg ville prøvd det med så dyrt utstyr, men likevel)....

Lenke til kommentar

Kommer på kun ett dSLR kamera som tåler litt vann og støv i denne prisklassen, Olympus E1, som også har det smarte støvfilter systemet til sensoren. Om en skal starte å bygge et system fra bånn av bør en vel vurdere Olympusen sterkt utfra disse spesifikasjonene som tilsier at det tåler litt mer til utendørs bruk. Siden jeg er 'godværsfotograf' har jeg aldri fått bruk for denne ekstra byggekvaliteten, uansett skulle det være enkelt å trekken en brødpose e.l. over kameraet om det skulle regne for mye. også kjekt å bruke ved aklimatisering til kalde/varme omgivelser.

Lenke til kommentar

I regnvær bør du helst ha paraply (for å holde deg selv og mesteparten av kameraet tørt), en brødpose e.l. til å trekke utenpå kamera/objektiv, og helst også en størst mulig solblender for å unngå regn i fronten :)

 

Det finnes også spesiallagde trekk til kameraet, med åpninger for å betjene (zoome, fokusere, fyre av osv) - se f.eks. her eller her/her. Kata-regntrekket er forholdsvis billig (40USD+frakt/mva/tollgebyr), så jeg vurderer selv å kjøpe et slikt før jeg flytter til Alpene et år fra i sommer.

Dette er nok litt dyrere enn å designe en selv vha en brødpose eller helst noe mer solid (regnjakkestoff e.l.). Jeg har hørt om noen som fikk tak i billig stoff og sydde en slik selv.

 

I høst var jeg på WorldCup-renn i Granåsen for å fotografere, og det var litt av en utfordring. Regnet hølja ned hele dagen, og jeg måtte bruke både regntett sekk, paraply og div. brødposer for å holde meg selv og utstyret tørt. Det fungerte greit, men jeg savnet en større solblender for å holde fronten tørr, derfor har jeg senere lagd en egen solblender av utstyr som jeg fikk nesten gratis i en rørleggerbutikk. Dette bestod av en bit plastrør med passende diameter, og en slags klemme jeg bruker til å feste røret ytterst på den gamle/korte solblenderen...

Bildene ble greie til tross for sprutregn og vanskelige lysforhold (sola var gått ned for lenge siden, og hoppere suser ganske fort forbi):

http://www.stud.ntnu.no/~anderfo/pics/2004...dCup-Granaasen/

 

Min D70 har klart seg bra under slike forhold, og den har også vært med i sekken under skikjøring i Chamonix i 25 minusgrafer, uten å ta skade av det foreløpig.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...