Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CD-rom,HDD,Win XP-de streiker! hjelp ønskes!


Anbefalte innlegg

Hei! :dontgetit:

 

Jeg er virkelig fortvilet akkurat nå - har sittet i flere timer med en håpløs data! Skal forklare problemene - håper virkelig noen kan hjelpe!

 

PC'n min hadde begynt å bli litt "treg", så jeg bestemte meg for å formatere den. Først fikla jeg litt for å få den til å boote på DVD-brenneren :blush: - men det gikk bra! Fikk installert XP på IDE-disken min.

 

Alt virket ok - bortsett fra at mine to S-ATA disker ikke var "up & running" (antakeligvis trenger jeg å installere RAID-driver på nytt?) Så jeg tenkte at jeg kunne installere F-Secure og Office osv så lenge.

 

Så begynte moroa. Slik situasjonen er nå, fungerer IKKE DVD-brenneren lenger. Den ble plutselig identifisert av XP som en ny maskinvareenhet - en vanlig cd-rom! - og nekter å lese av noe som helst. Dermed får jeg ikke installert noen drivere (Raid, nettverkskort for å komme meg på internett etter oppdateringer til windows, virus, etc...), ikke får jeg formatert på nytt heller, da den ikke vil boote fra XP-cden. De to S-ATA diskene fungerer fortsatt ikke. PC'n bruker i det hele tatt veldig lang tid på å boote, Windows-loading skjermen er på ca et minutt (eller mer!) før det skjer noe.

 

Angrer kort sagt på at jeg gadd å formatere.. Men hva er galt? Kan noen hjelpe? :no:

Har sjekket alle ledninger - de er i orden, BIOS skal være grei...

 

Hjelp!

 

På forhånd takk for alle svar... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å disablet og så enablet den igjen ja - windows fant ut at det var en vanlig cd-rom... :roll:

Hvordan skal jeg få installert den på nytt, mente du..? Ved hjelp av drivere på en cd? haha ;) Går nok ikke det nei.. Mener å huske at jeg bare satt i brennern, og da var alt ok når jeg kjøpte den. Jeg hadde vel SP2 da, så det kan ha hatt noe å si.

 

Skal nå prøve å skru inn en annen brenner/cd-rom og se om jeg får installert drivere med den - da kan det løse seg! :thumbup: Kan det ikke det da..?

Lenke til kommentar

Batteriet..? Jeg har stasjonær PC, ikke laptop..hvis det var det du mente..

Å cleare CMOS er siste utvei tror jeg. Jeg har fått internett og dvd-brenneren til å fungere nå, så nå lurer jeg på hvorfor mine to S-ATA disker vises som "off-line" / disconnected.. Får jeg til de er alt i orden!

 

Noen som vet hva jeg må gjøre med dem? :(

Lenke til kommentar
' date='08/05/2005 : 15:17'] Batteriet..? Jeg har stasjonær PC, ikke laptop..hvis det var det du mente..

Å cleare CMOS er siste utvei tror jeg. Jeg har fått internett og dvd-brenneren til å fungere nå, så nå lurer jeg på hvorfor mine to S-ATA disker vises som "off-line" / disconnected.. Får jeg til de er alt i orden!

 

Noen som vet hva jeg må gjøre med dem? :(

Alle pcer har et lite batteri som sitter på hovedkortet

Lenke til kommentar
Da forsvinner all data fra BIOSen og når du sette det inn igjen så blir pcn som sitt gamle jeg igjen..... ( den skal ihvertfall det )  :ermm: Kort sagt: du tilbakestiller pcn til det den var helt i bejynnelsen!

ja du tilbakestiller hoved-kortet! klokka/dato og hastigheten på cpu! fint vis du har overklokket

 

On-topic:

 

har du vore i "Datamaskinbehandling" og sjekket etter konflikter under

"diskstasjoner" ?

 

står S-ATA diskene tilkoblet på samme kabel som dvd-rom?

 

om du har det , sjekk at ikke det står en master jumper på disken og master jumper på dvd-rom også!

 

om du har 2 master på samme kabel blir det konflikter!

 

Kva mener du med "offline" ? kor står det? :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at det re-setter BIOS liksom..men tror egentlig ikke det vil løse mitt problem..?

 

S-ATA diskene er selvfølgelig ikke på samme kabel som dvd-brenneren :) (S-ATA kabel vs. stor-grå-bred-kabel)

 

"offline" står i RAID-kontrolleren min.. Promise FastTrack.

 

Jumpere tror jeg er uvesentlig her.. S-ATA disker har da ikke jumpere..? Og S-ata diskene og dvd-brenneren ikke er på samme kabel (siden de har forskjellig kabeltype) så det kan ikke være problemet..

 

Lure på om det vil hjelpe å laste ned og installere nyeste versjon av RAID-kontrolleren? Kjørte det på Striping, og - som sagt - i RAID-kontrolleren ved oppstart står det nå at de er "offline/disconnected".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...