Gå til innhold

Fungerer 3200-RAM på gammel Socket A (2100)?


fossie

Anbefalte innlegg

Har en gammel haug av en maskin som jeg trenger mer minne til. Ønsker å kjøpe 3200-minne slik at jeg kan bruke det i en annen maskin senere. Hovedkortet i den gamle traveren oppgir kun støtte til 2100-minne, men jeg lurer på om jeg kan skvise inn et 3200-minne likevel og altså kjøre det på 266Mhz i stedet for 400.

 

Hovedkortet er et gammelt A7A266, CPU er en Athlon Thunderbird på 1Ghz. :thumbup:

 

 

Vil dette i det heletatt fungere? Og kan det evt. gi stabilitetsproblemer?

 

Tenkte å kjøpe GeIL Value DDR400 2048 MB (2x1024).

 

-Fossie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tilfelle noen lurer på om jeg har gått fra forstanden når jeg oppgraderer et gammelt socket A system med 2GB RAM kan jeg opplyse om at jeg jobber med svære datasett, og trenger minne til å håndtere disse. Prosesseringshastigheten er det forsåvidt ikke så farlig med foreløpig.

 

-Fossie

Lenke til kommentar

Har ihvertfall kjørt 2700 minne med en athlon tbird 1200Mhz, på et Epox hovedkort med 266 Mhz minnebus. Det har fungert uten problemer. Minnet går ganske enkelt på 266 Mhz, og utnytter ikke potensialet sitt.

 

Ser derfor ingen grunn til at det ikke skal fungere med 3200 ram.

 

Sjekk bare om hovedkortet støtter 2 GB ram. Jeg vet at en del eldre socket A kort støttet max 1,5 GB, og at hver enkelt minnemodul ikke kunne være større enn 512 MB

 

Jeg kjenner dessverre ikke kortet ditt, men sjekk dokumentasjonen og produsentens hjemmesider

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

2GB går bra for kortet; 2 DDR slots max 1GB på hver.

 

Var mest bekymret for at oppdateringsfrekvensen til RAM'en ikke skulle være rask nok - den er jo konstruert for å oppdateres med en viss frekvens, og innholdet går som kjent tapt dersom oppdateringene slutter å komme/kommer for sent. Men det går tydeligvis greit, så da gjenstår det vel bare å prøve :)

 

-Fossie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...