Gå til innhold

Fjerning av tar.gz pakker


Anbefalte innlegg

En stund nå har jeg holdt på med slackware, og det er like frustrerende hver eneste gang å måtte ta rm -rf mappe eller rm filnavn for å få fjernet tar.gz pakker helt. Er det noen mulighet for å lage en slags avinstallasjons fil, som de som blir laget når man installerer en .tgz pakke med pkgtool ?

 

Takk for respons

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefalar deg å bruke slackware sitt pakkesystem for å installere pakkar (installpkg, removepkg, upgradepkg).

 

Ellers er checkinstall supert. Det lagar Slackware-pakkar frå program som ein kompilerar frå kildekode.

 

Installasjon:

 

./configure
checkinstall

 

Avinstallasjon:

 

removepkg <pakkenamn>

 

Pakkenamn kan ein søke etter med

 

ls /var/log/packages | grep <søkeord>

Lenke til kommentar
Ellers er checkinstall supert. Det lagar Slackware-pakkar frå program som ein kompilerar frå kildekode.

Installasjon:

./configure
checkinstall

Ah, nå skjønner jeg.

De fleste makefiler har også en "make uninstall"-funksjon.

Endret av ratix
Lenke til kommentar
Ellers er checkinstall supert. Det lagar Slackware-pakkar frå program som ein kompilerar frå kildekode.

Installasjon:

./configure
checkinstall

Ah, nå skjønner jeg.

De fleste makefiler har også en "make uninstall"-funksjon.

Joa, men då må ein også ta vare på kildekoden.

Lenke til kommentar
tar.gz er egentlig det samme som .tgz..

Ja, bare at .tgz er pakker som er laget til slackware for enkel installasjon og avinstallasjon med pkgtool.

.tgz er en forkortelse for .tar.gz, på samme måte som .tbz2 er en forkortelse for .tar.bz2.

Det er langt fra bare slackware-pakker som bruker filendelsen .tgz, jeg bruker også den på tarballer jeg pakker selv.

Lenke til kommentar
tar.gz er egentlig det samme som .tgz..

Ja, bare at .tgz er pakker som er laget til slackware for enkel installasjon og avinstallasjon med pkgtool.

.tgz er en forkortelse for .tar.gz, på samme måte som .tbz2 er en forkortelse for .tar.bz2.

Det er langt fra bare slackware-pakker som bruker filendelsen .tgz, jeg bruker også den på tarballer jeg pakker selv.

Ja, jeg er klar over det. Men det var jo slackware det var snakk om her.

Lenke til kommentar
De fleste makefiler har også en "make uninstall"-funksjon.

Spesielt morsomt med pakker som er skrevet for å installeres i et eget prefix, f.eks /usr/local/foo, men så vil du at den skal ha prefix /usr.

Makefilen inneholder gjerne en enkel regel:

uninstall:
 -rm -rf $(PREFIX)

Lenke til kommentar
tar.gz er egentlig det samme som .tgz..

Ja, bare at .tgz er pakker som er laget til slackware for enkel installasjon og avinstallasjon med pkgtool.

.tgz er en forkortelse for .tar.gz, på samme måte som .tbz2 er en forkortelse for .tar.bz2.

Det er langt fra bare slackware-pakker som bruker filendelsen .tgz, jeg bruker også den på tarballer jeg pakker selv.

Det er vel vanlege pakkfiler ja. pkgtool går inn og plasserar ting rett utifrå korleis dei ligg i pakkefila, og køyrar evt install-script som ligg i pakkefila.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...