Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Endelig! Hjelp til kjøping av bilsterio


Anbefalte innlegg

Endelig var dagen haer da jeg hadde klart å spare opp litt penger til bilsterio.

Fra før av har jeg et soundstream EGC4 frontsett etter anbefalninger fra noen her inne.

Et sett jeg er meget fornøyd med og som overhode ikke skal utbyttes.

Nå trenger jeg i første omgang en forsterker og en spiller.

Har tenkt meg bass også men venter litt med den.

Så nå trenger jeg hjelp til å velge.

Bilen er en Corolla GL sun (Veldig liten bil) 86 modell, ingen hattehylle så helt åpent til bagasjerommet bak.

Jeg fikk anbefalt en dynaBel BF0804 forsterker her for en stund siden, er dette fortsatt beste forsterker for mitt oppsett (frontsett+bass)?

I så fall, noen som har lyst til å hjelpe meg med prosjektering av kabling? Jeg har en forferdelig ugenial løsning på bateriet da plusspolen har en to sikringer sittende fast i selve klemmeannordningen for polen, ser ut som det er umulig å koble på noen store strømkabler der, må jeg kanskje bytte hele denne?

Så trenger jeg stømkabel til forsterkeren, delefilterene sitter i bagasjerommet så jeg trenger neppe noen lange kabler fra delefilter til forsterker.

Er sikringer nødvendig? har ikke forsterkeren det innebygd?

Er det kanskje lurt å slenge på en kondensator på dette?

Er det lurt å fjerne baksetene for å legge ledningene mer sjult? Går dette i det hele tatt?

Gamle spilleren min tok kvelden, og jeg har ikke kviteringen, bare kast? Eller kan et verksted fikse den for en hundrelapp eller to?

Til sist: Noen som vet om en fin spiller? MÅ ha mp3 og cd-r/rw funksjon, alt annet er meg ravende likegyldig. Helst for under 3000, men kan strekke meg om jeg strekker meg etter kvalitet.

 

Puh mange spørsmål.

All hjelp verdsettes stort.

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, BF0804'en er god nok den.

Alt beror på lommeboka og behovet for godlyd i kjerra samt effektbehovet til påtenkt sub.

Vil i alle tilfeller anbefale at du demper dører/dash og bagaskjerom med Dynamat eller Brown Bread for å ungå uønskede resonnanser. Egenerfaring tilsier at dette kan lønne seg :)

 

Tror du baller litt med delefilter og strømkabler slik som det fremgår av teksten. Strøm skal til forsterker. Derifra går det egen kabling til høyttalerne.

Brukte sist Profigold 2.5mm2 kabel med stort hell.

 

ikring på strøm bør sitte så nær plusspolen på batteriet som mulig. Dette fordi en evt. kortslutning som skjer før sikringen kan foråsake bilbrann og andre mer eller mindre uønskede og mindre hyggelige ting.

De interne sikringene i forsterkeren er kun til for å beskytte forsterkeren, ikke bilen.

 

Før kondensator lønner det sg å oppgradere dynamo, kabling fra denne og batteri til karosseri.

 

Baksetet er en smal sak å hive ut på de fleste biler, Har gjort dette endel ganger kan du si. Legg kablene skjult der og adskill signal og høyttalerkabler fra strømkabel. Krympestrømper og strips er kurante saker :)

 

En DEH 7700 MP vil nok gjøre susen :)

Lenke til kommentar

Demping er en smal sak ikkesant?

Bare lime på noen ekstra matter inne i døren og under teppet i gulvet?

Selv jeg kan klare det, eller?

 

Noen tanker om http://www.mobilsentrum.no/ ?

 

Innrømmer med glede at det frister med DVD avspilling http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=4...4&pn=1333034751

Og basselementene de hadde var jo ganske så billige. Samt bassboksene, som også så ganske kule ut (ikke de aktive subene)

 

Men er det noe kvalitet der? Kjøper ikke bare forde det er billig.

 

Men jeg har lært meg en ny glose. (tror jeg)

Batteripolsko.

Det er det jeg trenger, for tilkobling av forsterkerstrømkabelen samt en løsning for sikringer.

Hvor får jeg tak i dette, mobilsentrum hadde det, men de er jo ikke store nok til å koble inn en så stor strømkabel? Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Lenke til kommentar

Tenkte meg det.

Tror jeg går for en BF804 jeg.

Kjøper den først og bassen etterpå, regner med at å sette opp forsterkeren i seg selv kommer til å bli et godt prosjekt for meg.

Da trenger jeg hjelp med kalbling, sikringer og hvordan i hel.... jeg skal feste en så stor kabel på batteriet.

Sikkert ikke dumt å ta med noen dempningsmatter heller.

 

Forsterkeren i seg selv er sikret med 40a sikringer.

Da trenger jeg en kable som tåler mer enn 40a og enda mer enn sikringen jeg setter ved batteriet ikkesant?

Så hvis jeg har en sikring på 45a ved bateriet, og en kabel som tåler 50a så burde jeg være sikret godt?

 

Hvordan i alle dager skal jeg feste dette til batteriet? Jeg finner overhode ingen klemmer store nok til dette. Noen bra steder å få kjøpt slikt på?

 

EDIT: vil dette løse mange av mine problemer? http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1107

 

Tusen takk for all hjelp.

Endret av Darksun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...