kyrsjo Skrevet 5. mai 2005 Skrevet 5. mai 2005 For å tømme configfiler, kjør "rm -rf .*" i home-mappa di. Tar alt, inkludert bokmerker, og om du er uheldig (kommer ann på klient), mail. Tar faktisk alt i brukermappa og evt. andre brukermapper om du har tilgang (noe man ikke bør ha), ikke bare dotfiler. .* matcher . og .. også. Faktisk ikke - taler av erfaring Har et script liggende som kjørt fra /home går inn i alle brukermapper og kjører rm -rf inne i alle sammen som root. Skulle migrere et system med masse brukere fra fc2 til fc3, og gjorde dette på NFS-serveren. Orket ikke styret med å forklare folk hvordan de skulle fikse fucka configer - lot heller bokmerkende skvette over i /dev/null.
zyp Skrevet 5. mai 2005 Skrevet 5. mai 2005 (endret) Ok, jeg var litt snar der, .* matcher . og .. også, men rm vil ikke slette dem. «rm: cannot remove `.' or `..'» Endret 5. mai 2005 av zyp
kyrsjo Skrevet 5. mai 2005 Skrevet 5. mai 2005 Her er scripte jeg snakket om, btw: #!/bin/bash #This script runs through each file, and if its not owned by root, run the specified command on it. #Check that we are root if [ $USER = "root" ]; then #Yes we are. switch to /home cd /home #Run through each file for FIL in `ls` do #If root does not own the file, run the command on it. #(it is a home directory, not a quota def., lost+found or something similar if [ ! -O $FIL ]; then #The command to run echo $FIL fi done #If we are not root, print an explaining message elif [ $USER != "root" ]; then echo "You MUST run this script as root!" echo "If you have used su to get root, make shure you use su - to get all of roots enviroment variables." fi #Known bugs: # -Files with whitespaces in their names get treated as two separate files
Cronius Skrevet 6. mai 2005 Skrevet 6. mai 2005 Her er scripte jeg snakket om, btw: #!/bin/bash ... #Run through each file for FIL in `ls` do ... #Known bugs: # -Files with whitespaces in their names get treated as two separate files Bytt ut `ls` med stjerne: for FIL in *; do
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå