siDDis Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Videoutleie.java:155: cannot find symbolsymbol : constructor Pkunder(java.lang.String,java.lang.String,int,boolean,int) location: class Pkunder kunder.put(name, new Pkunder(name, address, warnings, blocked, maksafilm)); Her er klassen med konstruktøren class Kundedata{ int warnings; String name, address; boolean blocked=false; Kundedata(int warnings, String name, String address, boolean blocked){ this.warnings=warnings; this.name=name; this.address=address; this.blocked=blocked; } //Default kontruktør Kundedata(){ this.warnings=warnings; this.name=name; this.address=address; this.blocked=blocked; } } class Pkunder extends Kundedata{ int maksafilm; Pkunder(int warnings, String name, String address, boolean blocked, int maksafilm){ super(name, address, warnings, blocked); this.maksafilm=maksafilm; } //Default konstruktør Pkunder(){ super(); this.maksafilm=maksafilm; } } Kva er feilen eg har gjort?
krister461 Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 i den parametriske konstriktøren din i Pkunder kaller du: super(name, address, warnings, blocked); men, du burde nok skrevet: super(warnings, name, address, blocked); da stemmer det med konstruktøren i Kundedata.
avlvl Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Når vi like vel har koden din her vil jeg gjerne kritisere variabel-navnene dine. For det første har du jo engelske og norske navn i en salig blanding! Og videre har du ikke stor bokstav på ord nr 2 og utover i navnene i variabelen "maksafilm". Burde være: maksAFilm Enda bedre: maksAntFilm Og når jeg likevel har deg her (tror jeg) så lag luft i koden! Det vil si IKKE SLIK: this.variabel=variabel; MEN SLIK: this.variabel = variabel; IKKE SLIK: Kundedata(){ MEN SLIK: Kundedata() { Ålreit? Anbefaler på det sterkeste å gjøre det slik (og kode på engelsk) om du vil inn i arbeidslivet senere! Kommer du på jobbintervju om en java-jobb, og fremviser kode som er norsk og engelsk og ikke følger java code guidelines, da får du fingern med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå