Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Public DNS server til mitt lokale LAN


Anbefalte innlegg

Jeg har en billig kjiiip topcom tråløs ruter. Jeg er lei av å bytte ip'er i port forwardingen hver gang maskinene mine bytter IP. Jeg ønsker å sette statiske IP adresser på maskinene mine (har 4-5 stk) og bruke ruteren som en gateway. Problemet mitt er bare det at DNS'en ikke fungerer da.

Så det jeg lurer på er om det er så enkelt at jeg setter inn IP'en til DNS serveren til min ISP i hver enkelt PC? Desverre har jeg ikke ip adressen til DNS servern heller, hehe. Noen som har en adresse til en åpne public DNS server?

 

Takker så meget.

 

Elias :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne ut hvilke dns-servere du mottar fra dhcp starter du cmd.exe og skriver "ipconfig /all".

 

Deretter er det bare å notere seg disse og fylle de inn som DNS-servere når du setter opp manuelt :)

 

edit: btw kan det være et alternativ å øke lease-tiden da. Jeg bruker dhcp her og har aldri problemer med at jeg mottar helt ny ip...

Endret av oycob
Lenke til kommentar

Hvis du bruker din billige kjiiipe topcom tråløs ruter virkelig som router og ikke bare som en switch (eller bridgemodus) burde du ha IP'er av "privat" type, dvs. 192.168.x.x eller 10.x.x.x på dine maskiner - hvis det er tilfelle kan du slå av dhcp-serveren i din router og bruke faste ip'er på innsiden - da kan du fortsatt legge inn adressen til dns-serverne inn i den billige kjiiipe topcom tråløs ruter - som du igjen bruker legger inn som dns-server i dine maskiner.

 

Hvis du forteller hvilken ISP du har kan vi kanskje finne ut hvilke dns-servere de bruker.

Lenke til kommentar

Du kan jo bare endre scope'et som dhcp-serveren sender ut, og sette en fast IP på PCen din utenfor scope'et.

 

Feks. routeren har 192.168.0.1. Da setter du dhcp-serveren til å dele ut fra 192.168.0.10 og utover, og setter 192.168.0.2 på din egen PC. Sett DNS på pc'en din til 192.168.0.1, da routeren din sikkert mottar DNS fra ISP'en din og forwarder det.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det til etterhvert.

 

I ruterens systemlogg fant jeg DNS adressene. Et annet sted i ruteren er det 2 felt for DNS adresser hvor jeg satte inn de tidligere nevnte adressene.

Når jeg så bruker ruterens adresse som DNS på hver enkelt PC, i tillegg til å sette en statisk IP utenfor det dynamiske scopet (men innenfor nettverksmaske begrensningene self.) og selvfølgelig ha ruterens adresse i gateway feltet, først DA funket det.

 

Høres ut som en sammenblanding av statiske og dynamiske ip adresser, men det trenger jeg også. Med mindre noen kan fortelle meg hvordan jeg får satt en statisk ip i Telio adapteret mitt? Nå er jo dette ikke noe problem for det står jo på hele tiden og har sin IP mer eller mindre fast. I tillegg er det den eneste enheten som får dynamisk IP og dermed skal den vel få den samme (første adressen i scopet) hver gang den får en IP.

 

Uansett, takk for tipsene!

 

:D

 

Elias

Lenke til kommentar
Med mindre noen kan fortelle meg hvordan jeg får satt en statisk ip i Telio adapteret mitt? Nå er jo dette ikke noe problem for det står jo på hele tiden og har sin IP mer eller mindre fast. I tillegg er det den eneste enheten som får dynamisk IP og dermed skal den vel få den samme (første adressen i scopet) hver gang den får en IP.

Nå kjenner ikke jeg til egenskapene til din router, men vet noen har mulighet til å låse en spess ip-adresse til en viss MAC-adresse. Da vil BB-adapteret ditt få samme IP hver gang.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg fikk det til etterhvert.

 

I ruterens systemlogg fant jeg DNS adressene. Et annet sted i ruteren er det 2 felt for DNS adresser hvor jeg satte inn de tidligere nevnte adressene.

Når jeg så bruker ruterens adresse som DNS på hver enkelt PC, i tillegg til å sette en statisk IP utenfor det dynamiske scopet (men innenfor nettverksmaske begrensningene self.) og selvfølgelig ha ruterens adresse i gateway feltet, først DA funket det.

 

Høres ut som en sammenblanding av statiske og dynamiske ip adresser, men det trenger jeg også. Med mindre noen kan fortelle meg hvordan jeg får satt en statisk ip i Telio adapteret mitt? Nå er jo dette ikke noe problem for det står jo på hele tiden og har sin IP mer eller mindre fast. I tillegg er det den eneste enheten som får dynamisk IP og dermed skal den vel få den samme (første adressen i scopet) hver gang den får en IP.

 

Uansett, takk for tipsene!

 

:D

 

Elias

Her er en link der du finner en bruksanvisning som hjelper deg å etablere statisk IP adresse til din Sipura.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...