Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få greie på om noen snylter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. På den bærbare (som er på trådløst nett hjemme) ligger jeg på ca 850 kbps ned, mens på den stasjonære som ikke er trådløs ligger jeg på ca 1050 kbps ned.

Er det noen som snylter på linja mi?.. Hvordan kan jeg evt. finne det ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

finnes det noe program slik jeg kan sjekke om det er andre trådløse i nabolaget?.. for de må jo være det, hvis de kan dra nytte av linja mi....?

Skrevet
finnes det noe program slik jeg kan sjekke om det er andre trådløse i nabolaget?.. for de må jo være det, hvis de kan dra nytte av linja mi....?

Det må det ikke. Alt de trenger er en pc og et trådløst nettverkskort. Det utstyret du har hos deg er basen for hele greia. Men gjør som det blir forslått; aktiver WEP eller WPA. Usikra trådløse nettverk er ikke kjekt. Merker det når jeg sitter på bussen til skola. Finner en del åpne nettverk, noen som har DHCP aktivert. Det er ikke bra! :nei:

PS: Du finner eventuelle andre nettverk med den innebygde trådløs-funksjonen i windows.

Skrevet

Hvis du bare har 2pcer tilkoblet til routeren din, kan du også bruke Mac filtrering...

Hvert nettverks kort/ting har sin egen Mac adresse...

Gjør sånn at bare de med mac adresser lik pc1 og pc2 kommer inn :)

Skrevet

Tror ikke noen snylter hvis du har jevnt 200kbps lavere hastighet med det trådløse. Lite sannsynlig at noen laster ned konstant med 200kbps

Skrevet
Hvis du bare har 2pcer tilkoblet til routeren din, kan du også bruke Mac filtrering...

Hvert nettverks kort/ting har sin egen Mac adresse...

Gjør sånn at bare de med mac adresser lik pc1 og pc2 kommer inn :)

Dette er det sikreste, da er du sikker på at kun de pc'ene du vil skal ha tilgang får det!

Hvis du bare har 2 pc'er på WLAN så ville jeg klart satset på dette!

-MortenGj

Skrevet

Macfiltrering er mye arbeid hvis du har mer en et par maskiner, jeg vill også påstå at det er de dårligste måtene å sikkre et WLAN. En bruker som prøver å komme seg på nettet trenger bare å plukke opp EN pakke for å få tak i macadressen, det er mye kjappere å lettere en å knekke en WEP kryptering(som ikke er så veldig sikkert det heller, men bedre en ingenting)

Skrevet
Hei. På den bærbare (som er på trådløst nett hjemme) ligger jeg på ca 850 kbps ned, mens på den stasjonære som ikke er trådløs ligger jeg på ca 1050 kbps ned.

Får du 0,8Mbps og 1Mbps samtidig, eller er det hver for seg? Hvilken linje har du? 2Mbit? Eller er det 1Mbit?

Skrevet

sjekk i loggen til routeren din. der står det klart hvis noen flere enn du er på koblet til routeren trådløst.

men: du har neppe noen snyltere som laster ned med jevn hastighet over lang tid. sjekk heller for spyware/adware etc - last ned og kjør adaware og spybot, kanskje du får deg en overraskelse?

Skrevet

Men hvis begge pc'ene bruker samme linje ut mot internett (router) så skulle du vel strengt tatt merke en nedgang i antall kbps på den stasjonære også... Trådløse routere har ofte kapasitet til å gi 1000+ kbps til flere enn 1 på det interne trådløse nettet (min har hvert fall det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...