Gå til innhold

Trenger hjelp til bunntekst i word

lineej

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å lage en word mal. Der skal jeg ha en bunntekst som både skal inneholde versjonsnummer (plassert lengst til venstre) og sidenummer (plassert lengst til høyre), problemet er at jeg ønsker at dette skal justere seg automatisk dersom bruker ønsker å skrive ut liggende eller stående.

Noen som har noen tips om hvordan dette kan gjøres på en enkel måte. Har forsøkt meg med en tabell men slik jeg gjort det så får jeg ikke til at den justeres automatisk i hht sideoppsettet.

Blir veldig glad for svar :!:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg antar at du har brukt tabulator for å flytte innsettingspunktet helt til høyre og tabulatorinnstillingene for topp- og bunntekstområdet blir stående om du har satt noe inn i topp- eller bunnteksten før du endrer fra stående til liggende. En løsning er at brukeren læres til å stille tabulatoren slik at sidenummeret kommer på riktig plass om utskriftsformatet endres.

En annen løsning kan være å sette hver av bunntekstene inn i en tekstboks og deretter forankre tekstboksene. Det gjøres ved å dobbeltklikke på rammen til tekstboksen og velge Oppsett -> Avansert. Velg Justering -> Venstre -> I forhold til kolonne på teksteboksen som skal være til venstre og Justering -> Høyre -> I forhold til kolonne for den som skal være til høyre.

PS: Du har hatt tre innlegg om liknende som gjelder avanserte (for vanlige brukere) muligheter i Word. Du skriver også at du jobber med å lage avanserte maler for kunder. Vil nesten anbefale deg et kurs i avansert Word-bruk, for eksempel tilsvarende MOS ekspert eller liknende. Send meg gjerne en PM om du har bruk for noen tips.

Endret av kjeklulf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...