Gå til innhold

Mandrake vs. Ubuntu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dett er sikkert veldig subjektivt, men jeg lurer fremdeles.

Har bestilt Ubuntu fra en link her på forumet og har hørt veoldig mye godt om det. Bla.at det er raskt og at det har bare akkurat de prg. man trenger, ikke 3 forskjellige mediaspillere osv.

Har brukt mandrake/mandarin(hehe) husker ikke hva det heter.

Er rimelig fornøyd, men det går treigt synes jeg. Er veldig nybegynner på linux, men har fått med meg at begge er relativt enkle distroer, dvs, for nybegynnere?

Håper på noen innspill, da det er artig å prøve noe nytt, men det er jo et hælvete å flytte all dataen rundt...

takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mandrake var den første distroen eg prøvde men av alle distroene eg har prøvd har eg vært mest fornøyd med ubuntu. er relativt nybegynner selv men klarer meg stort sett bra med ubuntu :p

Skrevet

Ja ubuntu er også den distoen jeg har vært mest fornøyd med til desktop-bruk, av disse Fedora, SUSE, Mandrake, Arch, MEPIS, Yopper, VidaLinux. Har vært litt på distroleting, men har slått meg til ro nå med Ubuntu. Hvis du kan lage en partisjon på harddisken din er det lurt å lage en dualbot mellom to distroer så slipper du å fjerne den du bruker før du er fornøyd med noe annet. Eventuelt kan du også prøve Qemu. Veldig enkelt å teste ting der. Kan instaler en hel distro til en fil og kjøre det i et vindu en annen distro. Veldig enkelt er det også.

qemu-img create -f qcow distro.qcow 4G

# Hvis du har cd og ikke en iso fil, hvis ikke dropp dette

dd if=/dev/cdrom of=distro.iso

qemu -cdrom distro.iso -boot d distro.qcow

Skrevet

Jeg sliter på valget mellom Ubuntu 5.04 og Fedora. Liker 5.04 bedre enn FC3 men når Fedora kommer i ny versjon blir det vanskelig igjen... Vil helst ha bare en distro for alle desktopper/bærbar.

Skrevet

FC er for bloat og buggy spør du med. Ubuntu kjører vel på alt den, enig i at det er best å ha samme distro på alle pc-er. Da er det bare å kopiere over alt av skript og configfiler, helt ukritisk.

Skrevet
Jeg sliter på valget mellom Ubuntu 5.04 og Fedora. Liker 5.04 bedre enn FC3 men når Fedora kommer i ny versjon blir det vanskelig igjen... Vil helst ha bare en distro for alle desktopper/bærbar.

Maskina mi var tregere med Fedora enn med Windows XP. Det sier ikke reint lite. Ubuntu var en befrielse for maskinen min (2.4 Ghz, 256 RAM).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...