Gå til innhold

Blomsterbilder tatt en finværsdag


andm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildene er tatt så å si uten mål og mening. Jeg måtte simpelthen komme meg ut i det fine været og ta bilder. Det er jo ingenting som å nyte fotografering utendørs med tilstrekkelig med lys.

 

På det første bildet har jeg kanskje brukt akkurat for stor blender, men ved nærmere ettertanke tror jeg faktisk mitt valg av innstillinger var det rette.

 

Det siste bildet er gjerne ikke så fullkomment teknisk, men jeg falt for den fine posituren av blomstene. Det er et menneskelig preg over dem, og det virker nesten som om det er en slags uenighet mellom dem. Derfor valgte jeg å kalle bildet "atskilt".

 

Tekniske data:

 

Bilde1:

F/3,5

1/1000

ISO-64

 

Bilde2:

F/3,5

1/800

ISO-64

 

Vær vennlig å gi meg tilbakemedlinger. Kommenter teknikken, bildeutsnittene, fargene; hva som helst!

 

(Jeg kan legge ut bildene i full størrelse, hvis det er ønskelig)

Lenke til kommentar

Likte helt klart første bildet best. Veldig fint lys, og enig med deg, blenderen kan være på kanten men dette fungerer kjempebra!

 

På første bildet ville jeg kanskje valgt å prøve med et utsnitt med bare den "perfekte" blomsten, og utelatt den som er skadet. Det utsnittet du har kutter dessuten litt av selve blomsten til venstre.

 

Bilde 2 likte jeg ikke så godt. Synes det ble litt mye jord i bakgrunnen, og så synes jeg at utsnittet ikke fungerer helt. Synes det er forstyrrende at bledet på blomten blir kuttet. Synes lyset i bildet er fint! Og så synes jeg som en hovedregel at man skal være forsiktig med overdrevne rammer. Jeg synes rammen på det første bildet fungerer, men på bilde 2 er det noe som minner meg om begravelse.

 

Er helt uenig i at du burde forsøke bilder i fugleperspektiv. Denne vinkelen gir skjeldent fine motiver ved makrobilder. I alle fall min mening.

 

Christopher

Lenke til kommentar
På første bildet ville jeg kanskje valgt å prøve med et utsnitt med bare den "perfekte" blomsten, og utelatt den som er skadet. Det utsnittet du har kutter dessuten litt av selve blomsten til venstre.

Jeg har mer enn nok bilder av kun én blomst av samme type, så jeg valgte å laste opp dette siden det var litt mer spesielt. Det at blomsten til høyre er helt oppspist, merket jeg ikke før etterpå. Det er det samme med det andre bildet; jeg fikk ikke se hva som kom med i bildet før etterpå, så enkelte deler av motivene kan være kuttet.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen ekspert - langt ifra, men jeg syntes det var veldig fine bilder :p det første var kanskje litt overeksponert da.. likte tittelen på nummer 2  :yes:

Tja. Overeksponert? Jeg ville si rett på grensen. :p (legg merke til lukkertiden da)

 

På "Atskilt" ser det liksom ut som de to blomstene snur se vekk fra hverandre, og er lei seg.....ulykkelige liksom

Bra at andre enn bare meg la merke til dette med motivet. Det var det som gjorde bildet spesielt for meg. Komposisjonen var faktisk ubevisst (hvor mange detaljer ser du på en kjempeliten skjerm på kameraet?).

 

Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Hei,

Begge bildene har fin komposisjon, synes jeg. Teknisk er kanskje bilde 2 best med fin fokus på den framste blomsten, som ikke er sentrert.

Bilde 1 har fine farger. Men jeg ville prøvd å få litt større dybdeskarphet. Dessuten kunne du sikkert funnet blomster der kronblader ikke mangler ;)

Fint at du har arbeidet på "mage-nivå". Det synes jeg nesten alltid gir best resultat på blomster.

Lenke til kommentar

Som sagt, så la jeg merke til mye rart i ettertid. Som f.eks. de oppspiste blomstene. Forbaskete snegler! :p

 

Hva mente du egentlig med dette, Stine?

Jeg syns de er fine, men ville tatt noen med litt grønt også. (fugleperspektiv)

Jeg tror jeg forstår hensikten med fugleperspektivforslaget, men hvor kommer grønt inn? Det er jo et bed som er «åstedet» her.

Lenke til kommentar

Ostekjeks

 

Fine bilder. Det første bildet gir det beste (flotteste) fargeinntrykket, synes jeg. Det er veldig behagelig å se på! Men her er det kronbladene i front som er skarpe, og ikke noe annet. Mest derfor liker jeg bilde nummer to best. Her er hele den ene blomsten skarp og motparten (den andre blomsten) det ikke. Dette blir riktig tematisk.

 

synes jeg

 

JL

Lenke til kommentar

Første bildet:

 

Synes det ble for lyst og det er vel nesten helt utbrent på det hvite? Bra utsnitt. Kanskje en mer symmetrisk ramme? like bred som høy, eller er det jeg som ser feil? :D

 

Andre bildet:

 

Her er det enkelte partier som er for mørkt igjen, litt forstyrrende bakgrunn. Morsomt oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...