Marti Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 (endret) Hva er forskjellen på Special Application og Virtual Server i router config? Hva bruker jeg Special Application til og hva bruker jeg Virtual Server til? Endret 26. april 2005 av Marti
DevianX Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Hvis ikke jeg tar helt feil er det som følgende: Special Application: Åpner opp en port eller en port range for hele nettverket. Virtual Server: Der åpner du opp en port eller en port range til en definert lokal ip. Håper dette hjelper deg.. med forbehold om feil.
sofTest Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Hvis ikke jeg tar helt feil er det som følgende: Special Application: Åpner opp en port eller en port range for hele nettverket. Virtual Server: Der åpner du opp en port eller en port range til en definert lokal ip. Håper dette hjelper deg.. med forbehold om feil. Er nok ikke helt enig her nei. Special application brukes når ett program (eller annet behov) trenger åpning av inngående porter ved behov. Dvs. programmet åpner en triggerport ut av nettet innenfra, og routeren åpner så de nødvendige/konfigurerte inngående portene. Når programmet avsluttes, så lukkes de inngående portene. Virtual server brukes når en eller flere porter skal stå åpne permanent, fordi kommunikasjonen er initiert utenfra. Typisk bruk er FTP-, web- og spillservere. Du kan bruke virtual server til programmer nevnt under special application, men sikkerheten i nettverket vil da være dårligere, fordi portene står åpne når de ikke er i bruk.
Marti Skrevet 27. april 2005 Forfatter Skrevet 27. april 2005 Hva er triggerport da? Hvis jeg skal åpne port 1900 til et program jeg har, hva skal triggerport være?
sofTest Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Hvis programmet kun bruker port 1900, og programmet bruker port 1900 til å initiere/kontakte en ekstern tjeneste, så bruker du port 1900 både som triggerport og inngående port.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå