Gå til innhold

Hvor lang kan en IDE kabel være?


Anbefalte innlegg

Jeg har et hovedkort (MSI) som i teorien skal takle opptil 8 IDE enheter.

Jeg har også en Chieftech super-fileserver, som har 12 eksterne 5.25" slotter.

Problemet med et så stort kabinett og IDE, er at avstanden fra de eksterne slottene til hovedkortet er for lang.

 

Jeg bruker "runde" 90CM kabler som er kjøpt på Komplett/Norek, og disse er rett og slett ikke lange nok.

 

Jeg håper inderlig at det er mulig å få lengre IDE kabler, ellers så må jeg inn med mye dyrere SCSI disker (=uaktuelt :smile:

 

Tanker?

 

mvh,

Ørjan Sandland

 

[ Denne Melding var redigert av: osandlan på 2002-07-09 10:21 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enl, 5.25" bay'ene er jo i samme kabinett da. Det er ikke mye lenger jeg skulle hatt dem for å få dem til å fungere.

Det er to ting som kan hjelpe meg.

 

1. At kontaktene til diskene satt mye tettere sammen, ca 10cm mellomrom - maks. Er dette mulig?

2. At selve kabelen var noe lenger, kanskje bare 5-10cm.

 

Ka dokk trur?

 

Ørjan

Lenke til kommentar

Jeg fårlenget mine ide kabler! Funker utmerket. er lett bare splitt opp koblinga i enden og skjøt! Kan sende deg bilde hvis det er ønsket! men har kun webcamera

 

_________________

Lev farlig, dø ung, bli ett vakkert lik that`s Suzuki POWERximenes.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Krishell på 2002-07-09 10:44 ]

Lenke til kommentar

Krishell,

interessant at du har gjort det. Jeg er derimot litt usikker på om jeg tør. Dette er en filserver med store/raske IDE disker, og trygg drift er viktigst.

 

Hva slags kabel har du skjøtet da? ATA-100 sertifiserte kabler, eller den gamle typen?

 

mvh,

Ørjan Sandland

Lenke til kommentar

Hei osandlan!

Trur 90cm er lengste standard som blir selt i data foretningar.Trur det heller ikkje blir anbefalt så mykje lenger..Pga. mulig ytelsestap.Noko som ikkje vil være bra for ein filserver.

Det du kan gjære er å sende epostar til support hos ein del webshopper og om dei veit måter å løyse problemet ditt på...

Lenke til kommentar

Hvis du har en ATA100 flatkabel så kan du prøve å flytte på den midtre kontakten. (du ville ha kontaktene ca 10 cm fra hverandre)

 

Bare prøv deg frem på en kabel du ikke trenger først.

Det er bare å hekte av en plast dings fra en mothake på selve kontakten. Da ser du at kontakten bare består av mange små "kniver" som går igjennom isolasjonen i IDE kabelen og dermed får kontakt med lederene. Dra forsiktig av kontakten uten å ødelegge "knivene" og prøv å sette den på kabelen der du har lyst til å ha kontakten.

 

Dette bør funke hvis du klarer å få kontakt med lederene i kabelen. Jeg har bare prøvd å demontere siden jeg ikke trengte den siste kontakten, og heller ville ha en lang helt rund kabel. (har også fjernet alle unyttige kontakter på floppykabelen)

 

Når kontakten er flyttet vil du se at isolasjonen er litt skadet det kontakten tidligere satt.

Sjansen for å kortslutte mellom lederene er veldig liten, men det er mulig å kortslutte mellom 1 leder og jord. Dette er ikke helt heldig. :smile:

For sikkerhets skyld kan det være lurt å isolere lederene her litt ekstra med feks tape.

 

Hvis du vil ha rund kabel så kan du kutte opp kabelen slik at du feks har 3 og 3 ledere sittende sammen i remser og bruke feks strips til å samle disse.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-09 13:26, Jalla skrev:

Søkke så mye BS! :razz:

"Finnes ikke lengre enn 90 cm"
:grin:

På jobben har vi metervis med kabler.

Bare å rulle ut og terminere.

Gå til ei datasjappe og spør.



 

Jepp. Vet ikke hvor man får kjøpt ide kabler metervis, men jeg vet at det finnes (jeg også). Go for it!

Lenke til kommentar

Selv om det selges flatkabel i metervis betyr ikke at det fungerer å bruke en 10 meter kabel mellom hovedkort og harddisk. Disse kablene er vel ment til å kuttes opp i valgfrie størrelser av kundene vil jeg tro.

 

Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvor lang en IDE-kabel kan bli før man får problemer, men den nye SerialATA standarden tillater maks. 1 meter, og de gamle flatkablene klarer vel neppe noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...