Gå til innhold

Dårlig kvalitet på tv-ut


HomerJay

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg skulle poste spørsmålet på dette forumet eller video-forumet, men la gå.

 

Først av alt: Jeg har ganske lite peil på dette. Så over til spørsmålet:

 

Jeg skal se film jeg har liggende på harddisk på TV ved hjelp av tv-ut. Jeg har gjort dette for et drøyt år siden sist, og da gikk det helt greit. Ikke prima kvalitet, men det funket ganske bra. Da hadde jeg samme skjermkort som jeg fortsatt har, en annen og noe dyrere s-videokabel (som nå er ødelagt) en en annen TV.

 

Men når jeg forsøker det samme nå - med det samme gamle, billige skjermkortet, men ny tv og ny kabel (som er av den billigste de hadde på Biltema) så blir bildet på TVen IKKE bra. Mange forstyrrende striper og egentlig umulig å se på.

 

Hva er det som gjør at kvaliteten blir helt elendig? Er det den billige s-videokabelen? Eller kan det ha noe med TVen å gjøre? Hva er forresten den ultimate måten å få dette best mulig på?

 

Jeg har et veldig gammelt og sikkert utdatert skjermkort (ikke peil på skjermkort), point of view geforce2 mx400 64mb, og det funker forsåvidt fint til mitt bruk (spiller ikke), men vil jeg merke stor forskjell om jeg skifter til et bedre? Jeg ser en del film, og hadde vært greit å slippe brenne ut alt fra harddisk, så best mulig kvalitet overført til TV uten å bruke noe særlig penger, hadde vært fint.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å legge inn et program som heter TVtool. Det brukte jeg når jeg hadde GeForce-kort. Følte jeg fikk bedre bilde med det (Mer reguleringsmuligheter osv).

Mulig det vil hjelpe å stille inn flicker-filteret også. Dette er en innstilling som gjøres med TVtool, men kan vel også stilles inn med standard programvare i driverene.. Eller så kan det jo være at TVen eller kabelen er mindre habile da

Lenke til kommentar

Har ikke kompositt-utgang på skjermkortet... Det er forresten ikke slik at bildet "hopper og spretter", men mer at det er noen slags vanrette "striper" som konstant går oppover og forstyrrer hele bildet noe voldsomt. Hadde ikke dette problemet tidligere da jeg hadde en annen TV og annen s-videokabel (har 5m nå, vesentlig kortere sist, noe å si?), men samme skjermkort.

 

TVen jeg har nå er av typen Finlux 82GF50, 50Hz 32" ws... Hadde tiligere en ganske gammel LG-tv... Link til tven

 

Hm. Skal forsøke å finne TVtool-programmet. Fant det bare i shareware ved å google. Orker ikke installere det, så får lete i litt andre kanaler etter en fullversjon :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er ikke alle signaler fra pc ntsc?

Ser at tv'en din kun støtter ntsc signaler via scart.

Slik jeg forstod det nå bruker du s-video kabel?

Litt snodig at bildet blir slikt egentlig.... du skulle fått et klassisk svart-hvitt bildet hvis jeg ikke tar helt feil..

Nå har jeg kjøpt nytt skjermkort (ikke pga dette), og tenkte jeg skulle forsøke igjen. Denne gang blir bildet krystallklart, men jeg får ikke farger. Alt er svart-hvitt. Er det mulig å fikse på dette, eller funker det rett og slett ikke med TVen? Var jo merkelig at jeg fikk farger med det forrige skjermkortet, men da var bildene altfor dårlige til å se på...

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjøpt nytt skjermkort (ikke pga dette), og tenkte jeg skulle forsøke igjen. Denne gang blir bildet krystallklart, men jeg får ikke farger. Alt er svart-hvitt. Er det mulig å fikse på dette, eller funker det rett og slett ikke med TVen? Var jo merkelig at jeg fikk farger med det forrige skjermkortet, men da var bildene altfor dårlige til å se på...

 

problemet ligger mest sannsynlig i driveren..

hadde samme problem selv, men da jeg byttet til internasjonal driver istedenfor den fra USA som fulgte med, gikk alt greit.

Endret av wamp
Lenke til kommentar
Er ikke alle signaler fra pc ntsc?

Ser at tv'en din kun støtter ntsc signaler via scart.

Slik jeg forstod det nå bruker du s-video kabel?

Litt snodig at bildet blir slikt egentlig.... du skulle fått et klassisk svart-hvitt bildet hvis jeg ikke tar helt feil..

Nå har jeg kjøpt nytt skjermkort (ikke pga dette), og tenkte jeg skulle forsøke igjen. Denne gang blir bildet krystallklart, men jeg får ikke farger. Alt er svart-hvitt. Er det mulig å fikse på dette, eller funker det rett og slett ikke med TVen? Var jo merkelig at jeg fikk farger med det forrige skjermkortet, men da var bildene altfor dårlige til å se på...

Hvis du sender NTSC-signaler til en PAL-TV eller omvendt, får du som oftest svart-hvitt bilde. Prøv å skifte innstillingene for dette. Det kan også være at du bruker feil kanal på tven.

Lenke til kommentar
Jeg finner rett og slett ikke innstillingene for hvor jeg endrer til PAL...

med fare for å gjenta meg selv...

problemet ligger mest sannsynlig i driveren..

hadde samme problem selv, men da jeg byttet til internasjonal driver istedenfor den fra USA som fulgte med, gikk alt greit.

Har du vært på nett å hentet siste internasjonale driver?

 

kan sikkert finne den for deg om du gir navnet på skjermkortet.... *shrug*

Lenke til kommentar
Jeg finner rett og slett ikke innstillingene for hvor jeg endrer til PAL...

med fare for å gjenta meg selv...

problemet ligger mest sannsynlig i driveren..

hadde samme problem selv, men da jeg byttet til internasjonal driver istedenfor den fra USA som fulgte med, gikk alt greit.

Har du vært på nett å hentet siste internasjonale driver?

 

kan sikkert finne den for deg om du gir navnet på skjermkortet.... *shrug*

Har Sapphire Radeon X300 128mb som skjermkort.

 

Angående driver, så har jeg installert den som ligger her... Er vel siste det?

 

Får fortsatt bare svart-hvitt... :(

Lenke til kommentar
Jeg finner rett og slett ikke innstillingene for hvor jeg endrer til PAL...

med fare for å gjenta meg selv...

problemet ligger mest sannsynlig i driveren..

hadde samme problem selv, men da jeg byttet til internasjonal driver istedenfor den fra USA som fulgte med, gikk alt greit.

Har du vært på nett å hentet siste internasjonale driver?

 

kan sikkert finne den for deg om du gir navnet på skjermkortet.... *shrug*

Har Sapphire Radeon X300 128mb som skjermkort.

 

Angående driver, så har jeg installert den som ligger her... Er vel siste det?

 

Får fortsatt bare svart-hvitt... :(

ahh.. beklager.. burde spurt hva slag skjermkort du hadde først... :blush:

 

har leita litt frem og tilbake, og for å sitere fra ett annet forum:

 

What is the JP1 Jumper on my Radeon by JeDi58

-------------------------------------------------------------------

 

Now this is a question that has been asked many times due to poor documentation of the cards.

 

This jumper is for switching TV-Out between NTSC and PAL.

 

med andre ord ANTAR jeg at om du tar vekk / endrer på JP1 vil det gi deg PAL ut, som igjen vil gi farger til tv-out...

 

men se også på den her: tv-out troubleshooting

 

alternativt søke på dette forumet

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tar opp denne igjen. Har fortsatt ikke fått løst problemet. Har satt format både til PAL og NTSC, men får fortsatt bare svart-hvitt på tven. Er det helt utelukket at det kan være s-videokabelen? Tror nesten jeg må kjøpe en ny og bedre kabel, bare for å ha sjekket det ut....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...