Gå til innhold

Tror jeg har PSU problemer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg faktisk litt usikker her på hva som er problemet, men TROR jeg har funnet ut at det enten er skjermkortet eller PSU, eller begger :-( Kan være noe annet også, men det er det jeg trenger hjelp av dere til å finne ut av.

 

* Jeg sitter på en Interl P4 [email protected] , så ikke noe stor overclocking til å trekke så mye strøm.

* Abit IC7-MAX3 hovedkort

*1GB minne, 2x512MB brikker.

*En DVD-RW og en vanlig DVD spiller.

*2 SATA HDer, en 74GB Raptor og en 160 Barracuda.

*Radeon 9800pro 128MB

*3 Systemvifter i tillegg til viften på hovedkort og CPU

 

PSUen er en Tagan 480W som jeg trodde ville holde i massevis for dette systemet, og har aldri hatt problemer med den før nå i det siste. Nå har ABIT sitt hovedkort verktøy som holder greie på temp, volt osv gitt meg alarm stadig vekk på at min 3.3V er ALT for lav. Av og til faller den ned under 3V :ohmy: Og når jeg nå prøvde å spille Everquest2, så var det artifacts overalt. Jeg skrudde ned mem speed under standard speed før det gav seg. Standard speed er på 338, den måtte ned til 290. Jeg har Artic cooler kjøler på den, og har klart seg kjempe bra før på speed oppe i 360-370 i samme spill.

 

Dette skjedde som sagt for noen dager siden, da jeg satte inn noen gamle HDer for å hente gamle filer jeg hadde glømt og overføre. Jeg trodde at når jeg tok vekk de, så skulle det gå tilbake til normalt, kanskje det ble for mye med 4 HDer og 2 DVD spillere plus skjermkort. Vel der tok jeg feil. Jeg har nå fjernet begge disse gamle IDE HDene, IDE kablene er også tatt av, fjernet den vanlige DVD spilleren, OG tatt av alle 3 ekstra viftene, men 3.3 volten er helt borte i natta likevel.

 

Er det noe mer informasjon dere trenger, så bare si det så skal jeg svare så fort som mulig. Håper noen har enten vært borti noe lignende eller vet sånn ca hva som er feil, for dette er grusomt irriterende.

 

 

EDIT: legger ved tall fra PSUen

3.3V=28A

5.0V=48A

12V= 28A

 

-Heiper-

Endret av Heiper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket nå hva den går ned i når jeg starter ett spill, den er helt nede i 2,8V på 3.3Ven. Noe må da trekke noe alt for mye strøm, eller så er min PSU gått dunken. Har heldig vis kvittering på den, for den skal da takle mye mer enn det jeg har inni her.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar

Jeg har nå luket bort problem komponenter. Tatt fra hverandre PCen del for del og startet opp og sett i bios på PC Health, og selv når alle komponenter var borte fra orginal oppsettet (skiftet skjermkort med en annen PC i huset) så var alle V under standard tallene, 3.3V fortsatt den som ligger lavest av alle. De andre var sånne avvik som ikke har noe å si, på 0.01, mens 3.3 ligger minst 0.1 under, helt ned til 0.5 under kraftige spill.

 

Ser ut til at det er PSU som har pluttselig satt takk for seg, eneste jeg IKKE byttet var hovedkort av naturlige årsaker, tok også ut en RAM brikke, begge for å være nøyaktig, og byttet posisjoner på de, men ingen ting hjelper.

 

Jeg skal nå kjøre en BIOS oppdatering også, men tviler på at det hjelper også. Skal til slutt ta fra en maskin nede og prøvekjøre med den sin PSU, men det er så mye arbeid at det må jeg legge til helgen. HVIS dere tror det er noe annet, så bare si ifra, hvis ikke kjører jeg i vei med mine planer til helgen. Jeg liker ikke å kjøpe nye komponenter hvis det viser seg at det er noe annet som er feilen, så jeg tester helt ned til siste del om nødvendig for å finne den irriterende feilen.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Vi har samme problem. Riktignok har jeg litt døllere specs enn deg, men dette gir seg utslag i at artefaktene kommer allerede på Civilization 3 og Pirates!.

Av og til ved vanlig skjermvisning/nettsurfing. Det dukker av og til opp grønne linjer og skygger. I spill låser bildet seg og det kjøres VPU Recover ca hvert 10sek.

I tillegg skyter det rare linjer over skjermen (Pirates!) og objekter dukker opp der de ikke hører hjemme i lynraske flash (skrift og menyknapper).

Forøvrig varierer +3,3V hos meg mellom 3,08 og 3,34, men med klar hovedvekt rundt 3,3. Dette gjelder også den nye strømforsyningen. Har ikke programvare til å sjekke volt under load, kun i BIOS ved oppstart.

Jeg har, som deg, gjort en del feilsøking:

 

Modifisert BIOS etter ATI´s tips.

Oppdatert drivere (BIOS/HK fant jeg ingen ferske for).

Oppdatert Windows.

Byttet plass på og kjørt RAM hver for seg (2x128+2x256).

Nappet ut power på alt unødvendig.

Oppgradert PSU fra 250W til 350W (begge Fortron/Source)

Fjernet støv.

I dette øyeblikk sitter jeg med skjermkortet mitt på en annen maskin og konstaterer at det fungerer utmerket.

 

Så nå er det fint lite som står igjen. Har allerede begynt å se på pris for nytt HK, RAM og CPU. Mistenker at noe med HK er fucket. Jeg er ingen ekspert, men et eller annet sted i HK må det jo ligge en enhet som gir signaler til grafikkortet. Ser ikke bort fra at det er den styrkingsenheten som ikke funker.

 

Blir spennende å se om PSU´en din gir stabil 3,3V på annen maskin!

 

Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...