Gå til innhold

glrotatef() rotere der jeg vil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei

 

hvordan kan jeg få glrotatef() eller en annen funskjon i OpenGL til og ortere på et bestemt sted på modelen. si at tyngdepunktet til modelen er 3 pkt bak center, hvordan får jeg da OpenGL til å rotere modelen min der?

 

mvh. Fredrik

Hvis jeg husker riktig så kan du bruke...

 

glPushMatrix(); // Lager kopi av nåværende origo.

glTranslatef(0.0, 0.0, 3.0); // Translerer til modellens origo.

glRotatef(90, 0.0, 1.0, 0.0); // Roter 90 grader rundt y-aksen.

// Tegn ut tingene her.

glPopMatrix(); // Returner til original origo.

 

Kan være det er motsatt vei også.. har helt glemt (og trøtt) :)

 

Edit:

ta en titt her. Også en veldig grei bok å eie (1.4 er siste versjon).

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...