Gå til innhold

trenger råd for kjøp av videokamera!


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter et nytt videokamera.

Jeg leter etter et kamera som er mer eller mindre halvproft.

Har sett på noen sony kamera, men de jeg så på ble i dyreste laget for meg.

De jeg har sett meg ut til nå er:

Panasonic NV-GS400

og

Sony DCR-HC1000

 

Hvilket av disse kameraene mener dere er det beste kjøpet?

Kom gjerne med en begrunnelse.

Jeg lener litt mot Panasonic kameraet nå, men er åpen for innspill på hva jeg bør velge.

 

på forhånd takk for alle svar.

 

rgla

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderte de samme to kameraene for en tid tilbake. Selv landet jeg på HC1000 og har ikke angret på det.

 

Mange av testene av disse kameraene gir Sony en del pepper for TouchScreen varianten. Selv har jeg ikke opplevd dette som noe problem siden kameraet stort sett gir meget bra bilder med automatikken i bruk. Det er i hovedsak fokus jeg bruker manuelt og den er tilgjengelig via en meget bra ring på objektivet.

 

Jeg har ikke praktisk erfaring med GS400, men valgte Sony´n ut i fra tidligere erfaring med sony og etter å ha "tatt og følt" på kameraene i butikken. Fikk rett og slett en bedre følelse med Sony´n.

 

Selv gikk jeg fra et billig Canon kamera til HC-1000, noe som var natt og dag. Spesielt er forskjellen stor ved filming i litt svak belysnig (normal innebelysning). Det er nesten som å gå fra kompaktkamera til digital speilrefleks - forskjellen er enorm!!

Lenke til kommentar

Har ikke fått det ennå, men gikk også selv for SONY HC-1000. Regner med å hente det i morgen på posten.

Begrunnelsen er min tidligere gode erfaring med SONY kamera. De tåler mye bank. Driver med paragliding, og mine kamera får ofte litt juling. Der min kompiser har kjørt andre merker og fått problemer med kameraene etter hvert har mine SONY alltid holdt stand.

Jeg har likevel måttet bytte kamera en del pga cokacola, saltvann, tyveri og en gang en drill. Hmmm. Selv sony tåler ikke alt.

 

Camcorderinfo går ganske hardt ut mot HC-1000. De har aldri likt touchsreen. Det gjør derimot jeg. De klagde også på at balansen i kameraet var dårlig. Vel, jeg synes at HC-1000 ligger veldig bra i hånden når man bare vinkler håndtaket litt. Det fikk også pepper for at batteriet ligger inni kameraet, og derfor begrenser størrelsen på dette. Og ja dette kan bli et problem. Jeg har dog bestillt med et ekstra stort batteri, så får vi se hvor lenge det holder i praksis.

En siste ting det får pepper for er at kameraet ikke kjører standard mic inngang. Det irriterer meg også. Det betyr at man må kjøpe spesial SONY mic'er.

 

Men... likevel valgte jeg altsp å gå for sony, og jeg tviler på at jeg vil angre.

Lenke til kommentar

Sony ødelegger for seg selv med Hc-1000, fra trv950 (om jeg ikke husker feil) så skal dette liksom erstattes av ett dårligere hc-1000(med tanke på at kundegruppen er de som er på jakt etter litt instillinger)....blir for dummt. Derfor kommer jeg aldri til å kjøpe Sonykameraer type konsum.(bortsett fra vx2100)

Selv bruker jeg både ett kamera med touchscreen og ett sikkelig ett med knapper...får helt fnatt av sony touchscreen.

 

Min konklusjon er at folk må over på sony sin prof serie for å få sikkelige entusiast kameraer.....noe som koster deretter. Eller holde seg til panasonic/canon/jvc....

 

HC-1000 er ikke ett dårlig kamera bildemessig, men ønsker du tilgjengelig manuell kontroll bør du kikke på gs400....

 

Edit: Liten fiel med mic ingang som den har....mente og jeg leste det på camcorderinfo... :whistle:

Endret av chma
Lenke til kommentar

Vel...

Fikk kameraet i dag. Tok feil. Jovisst har HC-1000 vanlig mic inngang. Må sjekke testen i camcorderinfo igjen. Var sikker på at den fikk pepper for det der. Vel uansett så virker det utrolig bra.

 

I dårlig lys derimot blir det VELDIG mørkt. Mitt Gamle PC-101 gir bedre lys i dårlig lys. Ikke nødvendigvis bedre farger osv, men dårlig bilde er bedre enn ingen bilde.

 

Skal legge inn på produktguiden når jeg har fått testet det ut bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...