Gå til innhold

For lite luft kjøling til hdd?


Ascubal

Anbefalte innlegg

I dag så "modda" jeg litt på mitt thermaltake Xaser V kabinett ved og ta ut mange vifter, forandra litt på alt der inne..

 

harddisk kjøleplassen tok jeg ut pga jeg likte ikke å ha radiatoren ute bak pc'n.

så jeg slang den inn der med thermaltake volcano vifta fra tidligere CPU kjøling, så nå blåser volcano vifta på den (tempstyrt ved å ha tempratur målern plassert mellom en av kjølefinnene på radiatoren) og den orginale 120 mm vifta trekker luft ut fra radiatoren på andre sida, dette hjalp en god del på CPU temp, men jeg satt hardiskene ovenfor der man vanligvis plasserer dem, der sitter de å småkoker :no: de holder ca rund 46 grader i windows.. er dette skadelig tempratur på diskene?

 

de er av type IBM Deskstar (gamle saker) på 120 og 60 GB

 

ps: visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er skadelig i form av at disken(e) før redusert levetid..! har en oversikt over levetider i forhold til temperaturer i et pcpro bled eller noe jeg har ett sted.. Husker ikke hvor mye levetiden reduseres over hvor lang tid med de og de tempraturene mene.. Jeg ville absolutt gjort noe med dette problemet hadde jeg vert deg..! :yes:

 

Men da er det jo opp til deg å vurdere om det er noe vits å gjøre noe med det, eller om du velger å måtte bytte de ut tidligre enn om du gjør noe med tempraturene..

 

"ps: visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette" Jeg hadde postet det på samma sted :cool:

Endret av Stian_t
Lenke til kommentar
sikkert rett postet. ;)

Og temraturen er det vel ikke SÅ ille med.

Det er verre vist du bikker 50 grader. :yes:

Men det er fortsatt like skadlig, bør under 40 grader..

Det er ikke fortsatt LIKE skadelig... Det kan utgjør flere døgn kortere levetid i løpet av ett år... hvis ikke bortimot en uke eller noe.. det betyr ikke at disken dør innen året.. men.. hmm.. hvordan si det.. i perioden (det ene året) kan gjøre at den dør noen døgn tidligre... selv om den ikke dør på flere år... hvis du skjønner... :ermm:

 

(når jeg sier ett døgn mener jeg ett døgn med disken på i 24h...)

Endret av Stian_t
Lenke til kommentar
Ok.. Da er det ikke noe fare for at 160 Gigaen ryker før du bytter den ut..!

Men jeg ville ikke hatt noe viktig data på den 60 Giga disken hadde jeg vert deg..! Er lurt å være på den sikrere siden :cool:

har windows på 60 gb :p

 

men har alt annet av viktige ting som installasjons filer å musikk på den andre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...