Gå til innhold

Nytt s939 AGP kort - Abit eller MSI?

jovaa

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jepp, topic sier det meste. Jeg skal ha nytt hovedkort.

Sitter for øyeblikket på et Gigabyte K8NSNXP-939 hovedkort.

GB K8NSNXP-939

Er greit nok fornøyd med det, men det er ikke der det ligger. GB har pakka på noe greier som så fint heter DPS, samt en Northbridge kjøler. Og det er akkurat disse to punktene som gjør at jeg er blitt møkk lei dette kortet. Disse kjølerne bråker noe inni granskauen... DPS'en lar seg ikke modifisere i noen grad da denne styrer med spenninger etc, og krever særdeles god kjøling. Den krever i hvert fall at vifta går på 8000 RPM. Samme gjelder NB vifta. Den bråker også vannvittig mye. Videre er jeg ikke helt fornøyd med layout av kortet.

Så - enkelt og greit. Jeg skal ha nytt HK, og krava er følgende:

1: AGP port må være tilgjengelig da jeg nettopp har kjøpt et X800 XT kort i AGP versjon. nForce 4 utelukkes altså dermed.

2: NB kjøles passivt, eller kan lett moddes over til en passiv løsning. Dette kan jeg heller ikke gjøre på GB kortet da det vil krasje med X800'en.

3: 4 eller flere SATA porter. Har 2 SATA disker nå, og vil fylle ut med flere i sommer.

4: Gigabit nettverk

5: Generelt god layout på kortet da kabisset mitt ikke er verdens mest romslige.

6: Ha plass til kjøler av klasse NorthQ UFO/Bitspower

Så, hvem er kandidatene så langt? Jo, nå skal vi se.

MSI K8N NEO2 P54

&

Abit AV8 3rd Eye

MSI sitt kort har nForce chipsett, noe jeg har hatt gode erfaringer med før. Videre har dette kortet fått gode resultater. Det er også haugevis av tilkoblinger til SATA disker etc. Det negative her finner vi i en chipkjøler som garantert vil bråke verre etter en måned eller to. Videre er kortet vistnok allergisk mot kjølere som nevnt over, grunnet litt sært plasserte minneholdere. Strømkontakten synes jeg også sitter helt feil.

Abit har jeg kun gode erfaringer med. Har hatt to Abitkort før dette nå, siste var kolossen NF7-S 2.0. Layouten er genial, og den har INGEN aktive kjølere. Praise the lord! Det får også mye lovord i tester, der den utkonkurrerer nForce3 Ultra. Men, det er jo noen men. Ser det er problemer med klokking av det, samt at temp sensorene ikke er helt i vater. Videre er det et VIA chipsett, som jeg vanligvis er skeptisk til. Det er også kun 2 SATA tilkoblinger.

Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det mulig å plassere en passiv kjøler på NEO2 kortet uten at den kommer i konflikt med skjermkortet? Noen som har testa dette? Når det gjelder problematikken angående Zalmann kjøler eog lookalikes så passer vel en Thermalright blokk + en PAPST her i stedet?

Hvilket av disse kortene gir meg den beste alt i ett pakken angående mine ønsker, samt duger til klokking?

Ble en del dette, men vil helst bli fornøyd denne gangen. :)

Håper på noen fornuftige svar.

Endret av jovaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for msi neo2 kortet. fikk det selv for et par dager siden...helt konge kort, raskt og stabilt...får til og med litt bedre system ytelse en en kamerat av meg som har nforce4 kort hehe.

Skrevet

Det abit kortet så jo bra ut. Ser på komplett at det har mange fornøyde brukere. Har selv god erfaring med stabiliteten på mit KT800pro kort.

Skrevet
Jeg ville gått for msi neo2 kortet. fikk det selv for et par dager siden...helt konge kort, raskt og stabilt...får til og med litt bedre system ytelse en en kamerat av meg som har nforce4 kort hehe.

Åssen er støyen på dette? Tenker på chipsettvifta. Er det mulig å klinke på en passiv kjøling?

NEo2 kortet har flere tilkoblingsmuligheter, da spesielt når det gjelder SATA, samt at jeg har generelt mer tiltro til nForce 3 chipsettet. Ja, jeg vet sannelig ikke. Eneste som holder meg tilbake angående Neo2 kortet er som sagt vifta.

• 2 uker senere...
Skrevet

Åssen er støyen på dette? Tenker på chipsettvifta. Er det mulig å klinke på en passiv kjøling?

NEo2 kortet har flere tilkoblingsmuligheter, da spesielt når det gjelder SATA, samt at jeg har generelt mer tiltro til nForce 3 chipsettet. Ja, jeg vet sannelig ikke. Eneste som holder meg tilbake angående Neo2 kortet er som sagt vifta.

er ikke no støy fra chipsett vifta....kansje litt sent svar nå men hehe

Skrevet

Du kan justere hastigheten på chipset viften, og jeg tror faktisk at du kan bruke kjøler med 120mm vifte, uten at jeg er sikker på det.

Har selv Neo2 og er storfornøyd. Er lite å utsette på kortet, utenom at deg kun er mulig å bruke SATA 3 og 4 ved OC

Skrevet
Du kan justere hastigheten på chipset viften, og jeg tror faktisk at du kan bruke kjøler med 120mm vifte, uten at jeg er sikker på det.

Har selv Neo2 og er storfornøyd. Er lite å utsette på kortet, utenom at deg kun er mulig å bruke SATA 3 og 4 ved OC

hm..hva er det du overklokker da ? hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...