Gå til innhold

Scripting i AD


Anbefalte innlegg

Kjører på 2000 AD med en en del hundre brukere og legger dem inn med script så trenger jeg å ordne et script som løser følgende:

 

 

1) Fjerne haken på "Connect client printers at logon" og "Default to main client printer" under fanen Environment i Active Directory ved bruk av script.

 

2) Jeg trenger å få satt "Connect" til W:, hvorav den automatisk blir satt til Z:

(Dette er under fanen Terminal Service Profile og under Terminal Services Home Directory)

 

Vet hvordan å hente ut bruker ID'ene men trenger å finne ut hvordan fjerne hakene og satt connect til W:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Vet ikke det første du spør om, men å sette stasjonsbokstaven til W istedenfor Z er vel ganske lett (?). Legg inn et script i oppstarten som inneholder dette:

 

net use W: \\server\mappe

 

Vet ikke helt om det var dette du mente..

Lenke til kommentar

Det som er noe kranglete med terminal server profil i forbindelse med scripting er at du kanskje må legge til noe ekstra.

Dette kan du hente fra denne linken: ftp://ftp.go-eol.com/public/thinssentials/wtscom/

Her ligger det også eksempelfiler på hvordan du forandrer hjemmeområdet til brukerne dine under terminal server profil. Det ligger også en del andre bra eksempler der for de som interresert.

 

Du kan jo også bruke GPO, Her er link som kanskje kan hjelpe deg noe:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...afef355f8e.mspx

 

Kamus

Lenke til kommentar

Takk for forslag, men det var nogså inviklet dette med scriptet som var på den siden. Må forske mer på det på mandag.

 

Det finnes da ikke en kommando for å få endret dette med printerene? (Med dsadd user så kan man legge til brukerene og gi dem passord osv. men desverre ikke printere og andre fanene i AD)

Endret av rubbish
Lenke til kommentar

Da fant jeg endelig etter en god del jobbing på technet script sak under:

 

http://www.microsoft.com/technet/scriptcen...s/tsusvb10.mspx

 

Jeg kan svært lite med scripting mot win2k3, men har nå funnet scriptkoden som er:

 

 

Const Enabled = 1

Const Disabled = 0

 

Set objUser = GetObject _

("LDAP://cn=MyerKen,ou=Management,dc=NA,dc=fabrikam,dc=com")

 

objUser.ConnectClientDrivesAtLogon = Enabled

objUser.ConnectClientPrintersAtLogon = Enabled

objUser.DefaultToMainPrinter = Enabled

objUser.TerminalServicesInitialProgram = "cmd"

objUser.TerminalServicesWorkDirectory = "c:\temp"

objUser.SetInfo

 

 

Hvis jeg nå har ei liste over X antall brukere som skal Disable:

objUser.ConnectClientDrivesAtLogon = Disabled

objUser.ConnectClientPrintersAtLogon = Disabled

 

Hvordan kan dette gjøres enklest? noen forslag?

Er det så enkelt å lagre disse kommandoene inn i .vbs evnt .cmd fil og kjøre dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...