SaiMANN Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 (endret) Skrudde på laptopen min her idag og så at det plutselig hadde blitt tekst login. (Har alltid hatt grafisk innlogging før) så jeg logget meg inn og startet gnome med kommandoen 'X' så begynnte gnome og det kom et bilde som var helt brunt og rart. og mus-pekeren var en X. Hvorfor er det plutselig tekst-modus login? Og hvorfor ser det ut som om gnome ikke får starte? #Topic endret av moderator jankee# Endret 20. april 2005 av Jankee
huf Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 (endret) Har du akkurat lagt inn ny skjermkortdriver eller lignende? Eller har du klusset med xorg.conf? Bootup-valget kan du velge selv i filen /etc/inittab. Hva skjer om du skriver gdm som root? (evt. kdm) Endret 20. april 2005 av huf
SaiMANN Skrevet 20. april 2005 Forfatter Skrevet 20. april 2005 ikke lagdt inn no nye skjermkort drivere nei. og ikke rørt xorg.conf. gdm i root gir meg bare command not found :/. merkelig at det helt plutselig brukte tekst login
Gronz Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 (endret) Prøv å skrive: su - killall gdm /usr/bin/gdm Endret 20. april 2005 av Gimper
SaiMANN Skrevet 20. april 2005 Forfatter Skrevet 20. april 2005 Hemm.. når jeg tok 'killall gdm' sto det no process killed. og på /usr/bin/gdm sto det no such file or directory :/ (går sudo -s og su - for det samme?)
zyp Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 sudo spør etter brukerpassord, mens su spør etter rootpassord.
SaiMANN Skrevet 20. april 2005 Forfatter Skrevet 20. april 2005 er det noe idè og instalere kde kanskje?
olear Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Du er jo forfulgt av problemer. Er det ikke lyden så er det GUI'en som svikter. KDE vil nok ikke løse problemene dine. Du må ha gjort noe. X bestemmer seg ikke plutselig en dag for å slutte å virke.
Gronz Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 er det noe idè og instalere kde kanskje? Nei, for problemet ditt er at Xorg ikke virker ordentlig. Har du prøvd å endre start-init'en i /etc/inittab til 5?
SaiMANN Skrevet 20. april 2005 Forfatter Skrevet 20. april 2005 Du er jo forfulgt av problemer. Er det ikke lyden så er det GUI'en som svikter. KDE vil nok ikke løse problemene dine. Jeg vet! Støtt er det problemer! når et eller annet funker så klikker noe annet! Nei, for problemet ditt er at Xorg ikke virker ordentlig. Har du prøvd å endre start-init'en i /etc/inittab til 5? Ingen forskjell :/. Nå som jeg endelig trudde jeg hadde fått hele Ubuntuen i gang og alt skulle funke greit, men nei da.. Like før jeg kaster PC'ene og starter med golf
objorkum Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Du må alltid sjekke loggen! cat /var/log/Xorg.0.log Scrolling gjer du med shift+pageup/pagedown. Du må kanskje bruke sudo.
Jankee Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå