Gå til innhold

Aopen XC Cube EZ18 Socket A,kompitabilitet CPU etc


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde tenkt å investere i en barebone (er litt fersk så får unnskylde om utrykkene ikke er helt på plass), blir vell kanskje en barebone-SFF ell no. Jeg lurte bare på om jeg kan bruke følgende i EZ18:

AMD Athlon XP 3000+ [er denne komputabel med det hovedkortet som følger med?]

 

Hvilke skjermkort kan jeg bruke? Må jeg ta spesielle hensyn når det gjelder innkjøp av HD (3,5" ell 2,5"), ram [lavprofil?] o.l. Jeg er fattig student, så hvis noen finner det for godt å komme med forslag til ting, gjerne velg det billige alternativet. PC-en skal brukes til litt CS og film samt vanlig kontorarbeid. Kan jeg f. eks kjøre CS glatt med det skjermkortet som er "onboard"? =)

 

Også var det en ting til, trenger jeg noe kjøling til prosessor o.l.?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette, setter pris på alle svar.

 

mvh

-lArs

Endret av oRGAN2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hei,

Jeg hadde tenkt å investere i en barebone (er litt fersk så får unnskylde om utrykkene ikke er helt på plass), blir vell kanskje en barebone-SFF ell no. Jeg lurte bare på om jeg kan bruke følgende i EZ18:

AMD Athlon XP 3000+ [er denne komputabel med det hovedkortet som følger med?]

 

Hvilke skjermkort kan jeg bruke? Må jeg ta spesielle hensyn når det gjelder innkjøp av HD (3,5" ell 2,5"), ram [lavprofil?] o.l. Jeg er fattig student, så hvis noen finner det for godt å komme med forslag til ting, gjerne velg det billige alternativet. PC-en skal brukes til litt CS og film samt vanlig kontorarbeid. Kan jeg f. eks kjøre CS glatt med det skjermkortet som er "onboard"? =)

 

Også var det en ting til, trenger jeg noe kjøling til prosessor o.l.?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette, setter pris på alle svar.

 

mvh

-lArs

Ikke nettopp et svar - men et spørsmål.

Har samme boksen som deg - med et Hauppauge WinTV 350PVR kort som eneste ekstra - og har kjempeproblemer med å få systemet til å virke som det skal.

Lurte derfor på om du har satt inn noe tilsvarende - og om boksen din generelt kjører stabilt og greit?

 

Senior47

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Hadde store problemer med denne boksen, den smalt etter 1-dags bruk! Vet sannelig ikke hvorfor, tydeligvis feilproduksjon/skade under levering.

Lenke til kommentar

Jeg har bygget PC med EZ18 som utgangspunkt til min mor som Kontor-PC, og til min kjærestes familie som hjemme-PC der 12-åringens spilling er de hardeste oppgavene.

 

Inni kassa puttet jeg:

Sempron 2600+

1x512MB Geil Value PC3200

160GB Samsung Spinpoint 3,5"

Aopen GeForce 6600 128MB

NEC ND-3520

Hercules Smart TV Stereo 2 (som jeg hadde liggende) Totalpris på selve kassa ble på 5365,- med en Logitech MX510. Denne PC-en klarer å dra Doom3 helt glatt på 600x800 på medium, samt Far Cry på 1025x768 og medium.

 

Jeg har ikke annet enn positive erfaringer med EZ18. Eneste må være at skjermkortet (6600) bidro til noe støy og noe høyt varmenivå.

 

 

Edit: Forslag til deg, med fokus på dine bruksområder.

CPU: Hvis du har en Athlon XP 3000+ passer denne helt fint, men om du skal kjøpe ny prosessor, må du være obs på at Athlon XP har gått ut av produksjon, og at man kun får tak i AMD Sempron til Socket A.

Minne: Velg 512MB, PC3200 DDR-minne av passe kvalitet. Geil Value, Corsair value, Kingston Value, Crucial osv. Ikke det aller dyreste, og ikke noname-RAM, der det ikke står noen produsent.

harddisk: Samsung Spinpoint (3,5" IDE, EZ18 tar ikke S-ATA) har jeg opplevd som en veldig god og støysvak harddisk i kombinasjon med EZ18.

Skjermkort: Om du ikke skal spille mer krevende spill en CS (1.6? CS:S?) ville ikke jeg gått over 1000-lappen på skjermkort. Du får mye under den prisen som duger godt nok da. For eksempel Radeon 9600pro 128MB eller Geforce 6200 128MB.

CD/DVD: Skal du brenne noe i det hele tatt? Hvis nei, velg en DVD-spiller til 200,-. Hvis ja, velg en DVD-brenner til 500,- NEC, Lite-On, Samsung osv. Jeg syns forskjellene er så små opp til den 500-lappen for alle mulige brenne-funksjoner, så noe annet ikke er vits i.

Diskettstasjon: Trenger du virkelig en gammel treig metallklump som spinner i vei bråkete disketter for å få overført filer fra eldgamle PC-er? hvis nei, kjøp deg heller en USB-penn på 128MB eller større og spar deg for alt diskett-bryet.

 

 

Du skal altså bruke en vanlig harddisk (ikke S-ATA), vanlig DDR-minne (velg PC3200, så slipper du å måtte kjøpe enda nyere ved et eventuelt nytt system), og et vanlig AGP-skjermkort, bare det ikke er et til 4000,- som tar opp plassen til et PC-spor. Det vil det nemlig ikke være plass til. Også en DVD/CD-ROM av noe slag i helt vanlig størrelse. Dropper du diskettstasjonen kan du presse inn totalt to harddisker, men da blir det fort varmt og trangt.

Av prosessorer skal man vel bruke så og si alt av Socket A, men dersom du velger en Sempron bør du oppgradere BIOS så hovedkortet finner riktig navn på prosessoren. En Sempron funker helt fint uten BIOS-oppgradering også, men da må du sannsynligvis stille inn riktig hastighet i BIOS selv. (FSB 166/333, vcore 1,65v)

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...