Gå til innhold

Hjelp meg å planlegge vrient HTPC oppsett!


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg skal ha meg en HTPC og i den forbindelse trenger jeg litt hjelp med planlegging og plassering av utstyret i huset.

 

Jeg har i dag PC'en på loftet/hemsen

I stuen (en etasje ned) har jeg AV utstyret.

 

PC på loftet er moden for utskifting og vil bli skiftet med en HTPC kapabel maskin.

 

Jeg har bare rådt til å kjøpe komponenter til en pc!

 

Problemet er at jeg liker å spille. Faktisk nesten bedre enn å se på film. Siden vi har åpen løsning kan jeg ikke spille i stuen og jeg vil derfor ha en skikkelig maskin på hemsen/loftet. HTPC'en må derfor stå der.

 

Dette betyr at kabel til projektor vil bli ca 23m!

Er det overhodet mulig uten at det koster en formue?

 

For å ha en viss brukervennlighet må jeg kunne styre alt fra stuen.

Helst vil jeg kunne surfe på internett fra stuen også, og det forutsetter vel et keyboard og en mus?

 

 

Slik jeg ser det har jeg to muligheter:

 

Alt. 1. Ikke ha noen pc i stuen, men bare styre pc på loftet via automatisering og fjernkontroll. (Billigst)

 

Kan jeg i så fall plassere mottaker for fjernkontroll, keyboard og mus nede i stuen sammen med de andre AV komponentene slik at jeg slipper å peke i helt unaturlig retning med fjernkontrollen? Finnes det evt. keyboard, mus og fjernkontrollerl som er så kraftige at det ikke spiller noen rolle hvor pc står?

 

Om dette ikke funker så blir det alternativ 2 på grunn av nødvendighten for WAF.

 

Alt. 2 Plassere den gamle pc'en i stuen og styre HTPC fra den via remote desktop og girder. (Dyrere)

 

Kan jeg i så fall:

  • Bruke DVD spiller/brenner på maskinen i stuen og post prosessere på HTPC?

  • Styre HTPC på loftet via fjernkontroll slik at det blir maks "WAF" og minst mulig "FUZZ"? DVS. slå på pc'nede->sette inn DVD->trykke play og så virker det?

  • Bruke gamlepc som en repeater for videosignalet?

Er det noen spesielle fordeler med å ha en pc i stuen som jeg ikke ser?

 

Hva ville dere gjort om dere skulle løst dette for minst mulig penger?

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...