Gå til innhold

Filmredigering


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål

 

1. Hvordan legger jeg tekst oppå en snutt ?

2. Hvordan stiller jeg gammaen lysere ?

3. Hvordan kan jeg ha Windows Media Format (wmv) på 320x240 pixels ?

 

 

Jeg bruker Adobe Premiere 6.0

 

[ Denne Melding var redigert av: kire på 2002-07-06 16:18 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-06 16:03, kire skrev:


1. Hvordan legger jeg tekst oppå en snutt ?


Velg new->title

 

Skriv teksten du vil ha og lagre, deretter legger du den inn i timeline'en på en video-track høyere enn den eksisterende videon slik at den blir "superimposa", altså lagt på toppen.

Quote:


2. Hvordan stiller jeg gammaen lysere ?


På effekt-panelet velg:

 

Video -> Image Control -> Gamma Correction

 

Dra den over clip'et og velg ønsket gamma i Effects Control

Quote:


3. Hvordan kan jeg ha Windows Media Format (wmv) på 320x240 pixels ?


Velg File -> Export Timeline -> Advanced windows media

 

Du må knote litt igjennom opton-menyene for å få riktig format.

 

Vær obs på at windows media ikke er plattfor-uavhengig og egner seg dårlig til web-bruk. Da bør du vurdere andre formater isteden. Hvis du ikke trenger streaming gir DivX veldig bra kvalitet.

Lenke til kommentar

Quote:

Vær obs på at windows media ikke er plattfor-uavhengig og egner seg dårlig til web-bruk. Da bør du vurdere andre formater isteden. Hvis du ikke trenger streaming gir DivX veldig bra kvalitet.


Gir ikke windows media mindre filstørrelse enn divx ?

 

Quote:


Velg new->title


Skriv teksten du vil ha og lagre, deretter legger du den inn i timeline'en på en video-track høyere enn den eksisterende videon slik at den blir "superimposa", altså lagt på toppen.


Ops, er heeelt ny med dette, fikk det ikke til !

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kire på 2002-07-07 00:50 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 00:39, kire skrev:


Ops, er heeelt ny med dette, fikk det ikke til !


Du må altså lage en Title som jeg beskrev over. Da får du frem et simpelt tegneprogram-aktig grensesnitt hvor du kan skrive inn tekst og tegne fikanter/sirkler osv. Når du er fornøyd kan du lukke vinduet og den spør om du vil lagre, og du skriver inn et passende filnavn. Title'n blir da automatisk importert i prosjektet ditt så den står på lista sammen med de andre clipsene. Dra denne ned til f.eks track "Video 2". Hvis du allerede har film på "Video 1A" eller no, så havner nå teksten oppå videon, slik som du ønsket.

 

Jeg glemte visst en ting istad:

 

Når du skal teste video'n må du enten lage en preview (trykk Enter) eller du kan holde inn Alt mens du flytter deg rundt langs tidslinjen. Hvis du ikke holder inn Alt vises bare video'en.

Quote:


Gir ikke windows media mindre filstørrelse enn divx ?


Bruker aldri WindowsMedia selv så jeg kan ikke si noe sikkert, men du kan jo prøve deg frem litt. Jeg har inntrykk av at Divx er det beste du får tak i innen video-komprimering (ihvertfall som er almennt tilgjengelig).

 

Windows Media og RealMedia og denslags brukes jo vanligvis til streaming, og jeg vet ikke om Divx kan streames. Men hvis du ikke har tenkt til å streame filmene ville jeg hvertfall brukt Divx isteden.

 

Når det gjelder filstørrelser:

 

Skal man få brukbar streaming med Windows Media må man opp i 300kb/s, det tilsvarer 37,5Kb/s som igjen vil si 2,250Mb/minutt. På den annen side kan du få en veldig god film på rundt 100 min på 700Mb i Divx-format, som vil si 7Mb/s. Dette er jo endel høyere enn 2,25Mb/s men kvaliteten er jo også ekstremt mye bedre. Så hvis du prøver å redusere kvaliteten på Divx-filmen burde det kunne gå an å komme under WindowsMedia med bedre kvalitet. Tror jeg da :smile:

 

Og som sagt - divx er veldig plattform-uavhengig.

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-07-07 01:07 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...