Gå til innhold

Kan jeg fjerne noen vifter?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har problemer med at det bråker som en traktor når jeg starter opp maskina,duringa gir seg etter at windows er startet skikkelig opp men er allikevell iriterende :wallbash:

Og da jeg satte sammen maskina ville jeg at den skulle være stille som et ullteppe, men den bråker fremdeles litt mYe etter min smak... så jeg tenkte jeg kanskje kunne nappe ut kontakten på de to øverste viftene i kabinettet??? jeg tror det er de som brøker under oppstart og det er dem jeg hører best når maskina går.

Men kan jeg gjøre det uten at noe ødelegges? får de andre viftene mer strøm til seg da?

 

Dette er oppsettet mitt:

Kabinett

Hovedkort

Prosessor

Vifte

NB kjøler

Skjermkort

2xHarddisk

 

Takker for alle tips som kan gjøre den litt stillere... men gidder ikke gå inn med dempematter eller lignenede.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig går det greit å ta ut noen vifter. Med mindre temp. i kabinettet er 50 grader... Men, det er alltid lurt å ha en-to vifter for å få litt luftgjennomstrømming.

 

Evt. kan du kjøpe en viftestyring eller kjøre dem på 5 volt (snu kontakten og sett den inni "feil" vei, NB: dette funke rikke på molex, dvs. samme kontakt som hd og cd)...

Lenke til kommentar

Går viftene automatisk på 5v viss jeg hare plugger kontakten i motsatt vei???

Hvor mange volt går dem på nå da?

Og angående temp... så har jeg en guru klokke som viser mange forsjellige ting; er det system temp som ikke må overstige 50grader?

Lenke til kommentar

Vanlige vifter går på 12volt. Hvis du har vanlige viftekontakter (slik som denne, den kan også være hvit), så kan du bare snu dem. Hvis de går rundt fortsatt da så går de på 5 volt. Da skal de også være en del stillere.

 

Angående tmeperaturer, de bør ikke overstige:

 

CPU: 70-80 grader

Harddisk: 50-60 grader

Grafikkort: 70-80 grader

 

Dermed er det lurt å ha lav temp inne i selve kabinettet.

Lenke til kommentar

Hm... merket ikke store forskjellen du gitt! men det jeg merket da jeg rotet rundt inni der var at det er skjermkortet mitt som bråker, ikke bakviftene!, må ha trodd det er bakviftene fordi det er dem som bringer lyden ut eller no...

Takk for alle tipsene! :thumbup:

Lenke til kommentar

må rydde opp litt i denne tråden her.

 

* Arctic Cooling vifter virker ikke på 5V. Dårlig ide med viftestyring.....

*De fleste arctic cooling viftene er temp styrt, og styrer hastigheten selv.

*Arctic cooling viftene er mer stillegående enn papst 12 dB. Har akkurat røsket ut 4 av disse og erstattet med arctic cooling. Slipper motorstøy.

 

*Arctic cooling Fan Pro 3 TC som sitter bak i kabinettet ditt er lydløst, kjøp en Zalman VF700-CU til skjermkortet ditt, så blir alt stille.

 

Du har vel allerede blant de mest stillegående org. kabinettene på markedet.... Blir ikke dette stille nok, blir det vanskelig.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig går det greit å ta ut noen vifter. Med mindre temp. i kabinettet er 50 grader... Men, det er alltid lurt å ha en-to vifter for å få litt luftgjennomstrømming.

 

Evt. kan du kjøpe en viftestyring eller kjøre dem på 5 volt (snu kontakten og sett den inni "feil" vei, NB: dette funke rikke på molex, dvs. samme kontakt som hd og cd)...

EH..dette vil føre til mer støy samtidig til at det vil føre til mindre effekt, da de fleste vifter etter dagens teknologi er bygd for å legge strømmen til vifta en vei, optimalt for viftebladene. Dette forsker de fleste seriøse vifteprodusenter mye på, og fraråder (som oftest) å gjøre akkurat dette. MYE bedre å kjøpe seg en vifte som fungerer til det tiltenkte formål :thumbup:

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar

må bare legge til litt kommentarer her, jeg har aldri vært borti en vifte som ikke kan kjøres på 5 volt, og hvertfall ingen som har begynt og bråke mer av å bli kjørt på lavere volt. men nei, har ikke testa noen AC vifter selvsagt.

 

og det funker helt fint og snu molex kontakten 180 grader slik det sies lengre opp at det ikke gjør. det er jo bare ta en tapet kniv eller no og kutte bort de to skrå hjørnene slik at kontakten passer.

 

ellers så er jeg ganske så sikker på at det er skjermkort og harddisker som er støysynderen i maskinen din. med mindre de kabinettviftene bråker no veldig da..

 

men kan noen bekrefte at man ikke kan kjøre de kabinettviftene på 5volt, vurderer sette sammen en maskin basert på dette kabinettet og den skal gjøres så lydløs som jeg klarer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...