Gå til innhold

D70 "standard" fargefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du bør gjøre et å slå på støyreduksjonen i kameraet før du tar bildet.

Eksempel på automatisk støyreduksjon

 

For å fikse problemet på de bildene du allerede har tatt så tar du et nytt bilde med linselokket på og med samme eksponeringstid som det bildet du har. Så trekker du fra det nye bildet fra det gamle. Med litt flaks så er problemt borte.

 

Hvis temperaturen er forskjellig eller andre årsaker så må du finjustere hvor mye som skal trekkes fra for å få et optimalt resultat.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

hei...Er den "standard" farge feilen noe som går igjen på d70? har d70 selv men har ikke lagt merke til det..Men en annen ting jeg har lagt merke til er at det dukker opp mørke flekker på bildene spesielt på blåe partier som himmel(mener jeg), har sett det på andre som har tatt bilder med d70 også, noe med kameraet det å eller, er ikke altid det skjer men det forekommer.

Lenke til kommentar
En god grunn til at den muligheten for dette på selve kameraet ikke finnes, er at det nok ville gi uønskede bevegelser i kameraet og rystelser i bildet.
Det vil nok bli mindre rystelser ved å trykke på knappen to ganger enn ved å holde nede knappen i 10 minutter.

 

Er den "standard" farge feilen noe som går igjen på d70?
Ja, det er normalt ved eksponeringstider på flere minutter og forsvinner når du slår på automatisk støyreduksjon.

 

Men en annen ting jeg har lagt merke til er at det dukker opp mørke flekker på bildene spesielt på blåe partier som himmel
Det er typisk for støv på bildebrikken. Ved stor blenderåpning så er flekken ofte usynlige sånn de ofte bare vises på noen bilder.

 

For å finne ut om du har støv på brikken så sett kameraet på minste blender og ta bilde av en lys overflate nært objektiver med fokus instillt på uendelig. Hvis det er støv på brikken så vil det bli veldig synlig ved den metoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...