Gå til innhold

Noen kjøpt ADA3500ASBOX på komplett.no?


Furyfax

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har kjøpt denne CPU'en på komplett.no, etter hva jeg forstår så skal mange av de klokke meget bra. Siden de egentlig er AMD 4000+/FX53/55 CPUer som har fått disablet 512KB cache og blitt skalert ned til 3500+.

De som har kjøpt denne, vær vennlig og post steppingen!

Det er nemlig iallfall to forskjellige steppinger som er som natt & dag. Den ene klokker skit bra mens den andre klokker dårlig.

Den som klokker bra der begynner steppingen med:

 

ADA3500ASBOX

CAA2C.........

 

mens den dårlige har:

ADA3500ASBOX

CAAZC

 

Håper noen har kjøpt disse..

 

Mvh

 

furyfax

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, jeg gikk for den og det var en CAA2 =) har ikke prøvd på noe klokking enda, men den ligger på under 40 grader idle, og litt over under load med stock kjøling, så den var ikke så varm som noen skulle ha det til =)

Endret av Tycho
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Klokk i vei nå "Tycho"! Dette er jo "pingletemp".. og du må ikke ha ny PSU dersom du kun skal bedrive Super-Pi og Prime95.. men dersom du skal kjøre noe 3D med "monster-kort" så kan det nok hende du må ha ny PSU..

Vi venter spent på hva denne NC'n er god for..

Kanskje den er ett like bra kjøp som "winniene" alle skryter slik av (jeg er ikke *overvettes* imponert ihvertfall)...

:)

 

Edit:

Moderert utsagn litt.. er jo ikke misfornøyd med "winnie"... forventningene var nok litt for store.. :blush:

Og det er info på nett (lest litt mer) som tyder på at "winnie" og K8T800Pro/Bios ikke er "perlevenner".. :no:

Går nok mot en NC snart.. men det avhenger litt av "feedback" i denne tråden..blant annet..

(Takker for initiativet fra "Furyfax")

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Men må jeg låse AGP bussen på MSI K8N Neo2 Platinium selv, eller er dette instillt frafør? Noe mer jeg må passe på, eller er det bare å skyte fsben i været? =)

Huff, din mangel på klokkekunnskaper kan ødelegge dette litt gitt, ikke ta det personlig, men les litt rundt på forum, guider til klokking av AMD64 osv.

 

Til de som fremdeles i dag tenker på winchester eller denne CPU'en, glem det! Kjøp heller en 3200+ eller 3500+ Venice når denne blir tilgjengelig om noen uker... (de som ikke har hørt om venice, kan dere jo bare bruker søkefunksjonen ;))

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Betyr dette at du "gir bort" "elsklingen" din? :)

Du ser ut til å glemme at det er noen av oss som har HK/Bios som hverken liker "winnier" eller evt. "Venice"...

Da kan faktisk et meget godt eksemplar av en NC være et mer enn godt alternativ.

Jeg gidder ihvertfall ikke legge ut kr.1300 for ett nytt S939-kort (ikke enda)

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Betyr dette at du "gir bort" "elsklingen" din? :)

Du ser ut til å glemme at det er noen av oss som har HK/Bios som hverken liker "winnier" eller evt. "Venice"...

Da kan faktisk et meget godt eksemplar av en NC være et mer enn godt alternativ.

Jeg gidder ihvertfall ikke legge ut kr.1300 for ett nytt S939-kort (ikke enda)

:)

Haha! Ikke før jeg ser litt mer imponerende resultater men en Venice, ettersom jeg drar SuperPi på 2,8GHz, ser jeg ingen grunn til å bytte... enda :p

 

Det at noen hovedkort foretrekker forskjellige kjerner i CPU'ene har jeg kun hørt fra de som ikke har mye peiling når det gjelder overklokking, Enten er kortet glad i klokking eller så er det ikke glad i klokking, enkelt og greit... Utvalgte kort med nForce 3 og 4 brikkesettet er uansett det eneste som duger om man virkelig er interessert i å tyne komponentene... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke uenig. ikke uenig..

Er vel bare ett håp jeg har om å kunne "tyne" det AV8/K8T800Pro HK'et mitt lenger med en NC..

Jaja.. da går det vel mot ett nForce4-kort snart..

Peil og ikke peil.. det må du nok få lov til å mene..

Det er ganske mange som rapporterer om problem med klokking av "winnie" og K8T800Pro (i særdeleshet Av8-serien til Abit).. Du mener da at ingen av disse har peil...:hmm:

Jeg har jo selv erfart forskjeller mellom den 3000+ jeg hadde til og begynne med og den 3200+ jeg har nå.. Førstnevnte var klart best, men ble stoppet av HK/Bios pga. "issues" med HT > 250.

Førstnevnte kjørte Prime95 uten problem ved en OC som 3200+'n ikke klarte.. Sistnvevnte er overhodet ikke Prime-stabil.. ikke engang ved default settings..

Om dette er CPU eller HK/Bios er vel hipp som happ... minnekontroller sitter iallefall i CPU.. men må jo kommunisere med NB/Bios..

Å nei du..

Det du kanskje kaller peil.. er nok like mye flaks med de komponentene man har anskagget/satt sammen.. gitt at du veit hvordan du bruker en Bios.. som ikke er akkurat "Rocket-science"... :p

Lenke til kommentar
Det du kanskje kaller peil.. er nok like mye flaks med de komponentene man har anskagget/satt sammen.. gitt at du veit hvordan du bruker en Bios.. som ikke er akkurat "Rocket-science"... :p

Aha, der understreker du poenget mitt :) De som bytter fra en eldre kjerne til winchesterkjerne, eller omvendt, og av en eller annen grunn klarer å klokke lengere med "ikke-winnien", og klager om resultatene, er de som ikke kjenner til at alle kjerner er forskjellige, de kjører muligens helt feil instillinger i BIOS, og forstår ikke at mye av, mesteparten av, klokkingen går på pur flaks ;) Om de var heldige med NC kjernen, er det klart den vil gå lengre enn hvis de var uheldige med Winchester kjernen.

 

My Thoughts Only... :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det du kanskje kaller peil.. er nok like mye flaks med de komponentene man har anskagget/satt sammen.. gitt at du veit hvordan du bruker en Bios.. som ikke er akkurat "Rocket-science"... :p

Aha, der understreker du poenget mitt :) De som bytter fra en eldre kjerne til winchesterkjerne, eller omvendt, og av en eller annen grunn klarer å klokke lengere med "ikke-winnien", og klager om resultatene, er de som ikke kjenner til at alle kjerner er forskjellige, de kjører muligens helt feil instillinger i BIOS, og forstår ikke at mye av, mesteparten av, klokkingen går på pur flaks ;) Om de var heldige med NC kjernen, er det klart den vil gå lengre enn hvis de var uheldige med Winchester kjernen.

 

My Thoughts Only... :yes:

 

"My thougts only"...det er akkurat det det er.. :roll:

Tror de fleste her er meget klar over at det kan være tildels store variasjoner mht. klokkbarthet fra en CPU til en annen innen samme "serie".. Og at instillinger i Bios ikke akkurat er "Rocket Science".. selv om kanskje du føler deg som "O Stor Guru" mht. akkurat det.. ;)

Og du sitter neppe på en unik kunnskap i så måte all den tid *du* definitivt har hatt *f-l-a-k-s* med den ene "winnien" du har fått tak..

Og du har neppe heller testet ut en mengde HK med ulike chipset/Bios'er..og bør være litt forsiktig med slike generelle uttalelser...

Det er bare å lese litt av reviews fra anerkjente websites at en OC noe over 10% for en del HK/CPU' av "forrige generasjon" S754/S939 er er det du kan forvente..

Nyere HK/chipset (særlig nForce) er en helt annet sak, men det har du da også påpekt..

Poenget med denne tråden er å sjekke ut om det er NC-kjerner i omløp som kan være ett godt alternativ mht. klokking. Selv har jeg hatt meget god erfaring med ett eksemplar for S754..

Lenke til kommentar

Klokkekunnskapene mine går tilbake til den gamle 2500+ barton prossesoren min :) Med alle disse nye fancy HTT greiene og slikt er jeg nok tilbake til et nybegynner stadie, nesten ihvertfall.

 

Men tror ikke helt minnet klarer å holde helt følge med prossesoren, har 4 512mn bh-5 brikker, noe som kanskje blir litt mye for minnekontrolleren til clawhammeren?

Lenke til kommentar

Jeg synes du begynner å få en litt negativ holdning, tro ikke at jeg med vilje "disser" noen i uttalelsene mine ;)

Tror de fleste her er meget klar over at det kan være tildels store variasjoner mht. klokkbarthet fra en CPU til en annen innen samme "serie"

Jeg blir stadig overrasket over "veteraner", i tillegg til "n00bs" på forumet som spør om hvor mye man kan forvente av overklokking med diverse komponenter som skjermkort, cpu, minne osv. derfor har jeg en liten feeling som sier at det fremdeles er veldig mange som ikke er klar over forskjellen i chippene...

Og at instillinger i Bios ikke akkurat er "Rocket Science".. selv om kanskje du føler deg som "O Stor Guru" mht. akkurat det.. ;)

Jeg har aldri sagt at innstillinger i BIOS er vanskelige å forstå, men det tar ofte litt tid å venne seg til de nye begrepene...

Og du sitter neppe på en unik kunnskap i så måte all den tid *du* definitivt har hatt *f-l-a-k-s* med den ene "winnien" du har fått tak..

Selvfølgelig har jeg hatt flaks, men noe av grunnen til at jeg har kommet så langt er jo at jeg har prøvd en del metoder, og utført en del softmods for å komme så langt, mht. volt og diverse... Det at jeg har sittet foran PC'en med lue og votter med en temperatur på -5c i rommet, har sikkert også litt å si :D

Og du har neppe heller testet ut en mengde HK med ulike chipset/Bios'er..og bør være litt forsiktig med slike generelle uttalelser...

Jeg har prøvd litt forskjellige kort til 939, og må si meg mest fornøyd med mitt eget. Det jeg prøver å si er at jeg tviler på at en vanlig NC chip og en vanlig WC chip klokker veldig annerledes på de andre hovedkortene (WC vil nok gå av med seieren). Personlig har jeg kjørt en 3500+ NC på 2600MHz og luft i lang tid, men jeg mener allikevel at sjangsene for å få en god klokker er størst med WC eller Venice, uavhengig av hovedkort. Som sagt IMO.

Poenget med denne tråden er å sjekke ut om det er NC-kjerner i omløp som kan være ett godt alternativ mht. klokking. Selv har jeg hatt meget god erfaring med ett eksemplar for S754..

Greit nok det, men nå har vi jo begge sagt det vi ville. Jeg mener at en Venice er et bedre alternativ, og det må jeg jo få lov til... :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Klokkekunnskapene mine går tilbake til den gamle 2500+ barton prossesoren min :) Med alle disse nye fancy HTT greiene og slikt er jeg nok tilbake til  et nybegynner stadie, nesten ihvertfall.

 

Men tror ikke helt minnet klarer å holde helt følge med prossesoren, har 4 512mn bh-5 brikker, noe som kanskje blir litt mye for minnekontrolleren til clawhammeren?

Tycho:

Nå må du ta deg sammen! :)

I Cell Menu skal du sette "Adjust CPU FSB Frequency" til ett tall over 200 :)

Så bør/skal du sette "HT Frequency" til 4x ..3x ..dersom du kommer over FSB(HT)250.

(Legg merke til at MSI fremdeles omtaler HT som FSB..sannsynligvis for å lette overgangen til de som kommer fra Socket-A/Intel...).

Så må/bør du velge "DRAM configuration" og sette "Max memclock" til 166(DDR333) litt avh. av minnet ditt.

Det er disse valg (og evt. manuelt overstyre timings) du må pårenge noen timers "tweak-time" med Memtest86, Super-Pi før du "er i mål".

"CPU Voltage" må du etterhvert sikkert justere fra Auto til +3.3% eller +5% avh. av hvor høyt du kommer med FSB(HT)..

Prøv med +5, +10 ad gangen.. f.eks. 200-210-220-230-240-250...osv..

Ved ett eller annet tidspunkt vil det enten ikke boote eller "BSOD'e" i Windows..

Da er det på tide å øke VCore..og/eller sjekke DRAM timings/settings... samt klokke tilbake.. og øke med 5 eller mindre ad gangen (FSB).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Poenget med denne tråden er å sjekke ut om det er NC-kjerner i omløp som kan være ett godt alternativ mht. klokking. Selv har jeg hatt meget god erfaring med ett eksemplar for S754..

Greit nok det, men nå har vi jo begge sagt det vi ville. Jeg mener at en Venice er et bedre alternativ, og det må jeg jo få lov til... :yes:

Nok off-topic...

Jeg er egentlig enig med det meste du sier ADT :) ..var bare viktig å poengtere at det kunne *se ut som* at du antok alle andre ikke har peil bare fordi de har problemer med gitte kombinasjoner av HK/CPU/Bios..

Furyfax:

Dette er ett *diskusjonsforum*.. og sannsynligheten for at du får særlig mange tilbakemeldinger på innkjøp/test av ADA3500ASBOX er *meget* liten..for å si det mildt.. ;)

Forhåpentligvis klarer "Tycho" å klokke.. og kanskje undertegnede tar seg råd til å kjøpe inn en slik CPU og gi tilbakemelding her (tvilsomt dog...frister mer å bytte HK.. som jeg har hatt i knapt 1 måned!) :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...