Gå til innhold

Komplett og testing av HK


Anbefalte innlegg

Er det noken som veit kva Komplett faktisk gjer når dei får inn et HK i retur og tester dette? Eg har nemlig hatt den samme erfaringa et par ganger.

 

Det som skjedde sist var følgande:

Etter å ha kobla til kun PSU, CPU og RAM til HK startar dette, men slår seg umiddelbart av. Prøvar fleire variantar, samt å montere/demontere kjøler etc.

Snakka med Komplett som sa eg burde sende dette inn til testing for det var sannsynligvis feil på HK.

Komplett melder at det var ingen feil og sender kortet tilbake.

Æsj tenker eg, kva kan vere feil då? Då er CPU det einaste som ikkje er bytta ut og testa, så eg må vel kjøpe ny.

Men kva skjer når eg pakkar ut HK, kobler til PSU, CPU, kjøler og RAM?? Jo, kortet startar heilt fint!

 

Er det slik at Komplett faktisk gjer noke med ting dei får inn for å få det til å funke, eller byttar dei ut kortet og hevdar det ikkje var noken feil?

Det er faktisk tredje gang det samme skjer når eg har returnert et HK til Komplett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at HK slår av fordi det er fare for overopphetning. Sjekk at CPU-viften er satt i på rett plass og at den starter (er egen kontakt, kan ikke benytte andre selv om de passer).

Prøv å start uten CPU og RAM. Får du pipelyder?

De fleste HK krever også skjermkort for å starte, men de piper om dette ikke er tilstede. Å slå seg av i så tilfelle er uvanlig.

 

Såvidt jeg kan huske sjekker HK først CPU, deretter RAM og så skjermkort. Derfor er dette rekkefølgen du må montere for å eleminere feilkilder.

Lenke til kommentar

Poenget er at det ikkje funka før eg returnerte det, men når det kom tilbake så funka det.

 

Gikk forøvrig gjennom heile feilsøkingsprosedyren til Komplett før eg returnerte kortet. Inkludert å resette BIOS etc.

 

Når eg fikk det tilbake monterte eg det sammen med nøyaktig dei samme delane som eg brukte før eg returnerte det, og no funkar det. Pussige greier. Eg kan selvfølgelig tenke meg at det var et eller anna eg kløna med før eg retunerte kortet, men eg trur ikkje det. Eg remonterte fleire ganger. Dessuten er dette som sagt ikkje første gang eg opplever akkurat dette når det gjelder Komplett og HK.

Lenke til kommentar
Du ble kvitt problemet ERGO Slutt å mas. :yes:

Hvis Komplett bytter hovedkortet, eventuelt reparer garantifeil og sier at det ikke er oppdaget feil under testing kan de jo ta et lite gebyr for unødvendig feilsøking. Hvis trådstarter tenker slik, skjønner jeg at han maser.

 

Nå skal det sies at jeg ikke tror at sånt skjer hos Komplett, har alt for mye respekt for de til å tro noe sånt.

Lenke til kommentar

Den enkleste måten å "sikre seg" mot slike ting, er å skrive ned/ta bilde av serienummeret på hovedkortet før man sender deg... for å sammenligne det med serienummeret man får tilbake. En smal sak å oppdage om butikken bytter uten å si ifra, eller om de ikke bytter når de sier de har gjort det.

Lenke til kommentar
Den enkleste måten å "sikre seg" mot slike ting, er å skrive ned/ta bilde av serienummeret på hovedkortet før man sender deg... for å sammenligne det med serienummeret man får tilbake. En smal sak å oppdage om butikken bytter uten å si ifra, eller om de ikke bytter når de sier de har gjort det.

Jepp, eg burde ha gjordt dette.

 

Beklager til alle som syns dette er masing. Når det gjeld pengane så er jo dette en fillesak. Men det som eg synest er verre er at dette førte til at eg vart uten pc i 3 veker. Og det er irriterande, spesielt viss det er uten grunn...

 

Men eg kan ikkje sjønne kva som gjer at hovedkortet oppfører seg heilt forskjellig når eg får det tilbake. Eg meinar eg prøvde alt som var mulig å prøve når det gjelder innstillinger, jumperer og bios. Starta og en tråd her på forumet for å få fleire innspill.

 

Slik eg ser det så har enten Komplett gjordt noken med kortet slik at det funker, men seier at det ikkje var feil på det, eller Komplett har sendt ett nytt kort, eller så har det å sende kortet fram og tilbake med posten mirakuløs effekt.

 

Muligens en fillesak, men siden det ikkje er første gangen eg opplever dette, så begynner eg å tru at det ikkje er tilfeldighetar lenger.

Lenke til kommentar
Er det noken som veit kva Komplett faktisk gjer når dei får inn et HK i retur og tester dette? Eg har nemlig hatt den samme erfaringa et par ganger.

 

Det som skjedde sist var følgande:

Etter å ha kobla til kun PSU, CPU og RAM til HK startar dette, men slår seg umiddelbart av. Prøvar fleire variantar, samt å montere/demontere kjøler etc.

Snakka med Komplett som sa eg burde sende dette inn til testing for det var sannsynligvis feil på HK.

Komplett melder at det var ingen feil og sender kortet tilbake.

Æsj tenker eg, kva kan vere feil då? Då er CPU det einaste som ikkje er bytta ut og testa, så eg må vel kjøpe ny.

Men kva skjer når eg pakkar ut HK, kobler til PSU, CPU, kjøler og RAM?? Jo, kortet startar heilt fint!

 

Er det slik at Komplett faktisk gjer noke med ting dei får inn for å få det til å funke, eller byttar dei ut kortet og hevdar det ikkje var noken feil?

Det er faktisk tredje gang det samme skjer når eg har returnert et HK til Komplett.

Hva heter Hovedkortet ditt a? og er det sån Dignose LED på det?

i tillegg kan det være RAMen,CPUen eller PSUen sin som er gåen!

Lenke til kommentar
...

Hva heter Hovedkortet ditt a? og er det sån Dignose LED på det?

i tillegg kan det være RAMen,CPUen eller PSUen sin som er gåen!

Asus A7V600-X. Det er LED på det.

 

Eg brukar samme RAM, CPU og PSU som eg gjorde før eg sendte inn hovedkortet, så det er nok ikkje disse som forsårsakte problema. Som sagt så fungerer alt fint no når eg fikk hovedkortet tilbake. Spørsmålet er kva som skjedde med hovedkortet mens det var vekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...