Gå til innhold

Server


Anbefalte innlegg

Er dette en umulig idè eller?

 

Ønsker en server i huset som står på loftet. Den skal være rimlig sterk, og skal styre internettet, game servere, og utdeling av programmvare... Dvs. Internettet er BARE inngående (ikke bredbånd, men skal skiftes ut med det når det kommer)

 

Game serveren skal være for f.eks UT, CS, SC, RA osv.

 

Utdelingen av programmvaren tenkte jeg slik. Når jeg f.eks vil spille et spill (som ikke kreves CD ved og merke) kan jeg dobbelklikke på en fil, og serveren kopierer bare de nødvendige filer for å kjøre spillet (eller programmet) flere kan bruke de samme kildefilene... Da vil jeg ha noen store HDD'er i serveren, og 100mbit nettverk...

 

Hva trenger jeg, hvilken software, går det ann, hvilket operativsystem?

 

Går det ann å fjernstyre maskinen slik at jeg kan starte en downloading og skru av min maskin mens serveren downloader resten så legger på?

 

 

 

_________________

Mvh

Allyse

 

[ Denne Melding var redigert av: allyse på 2001-11-21 13:46 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Jeg hadde gamle NT4 server utgave.. Det er tungt og sinker nettverktet en GOD smule...

Derfor skiftet jeg til WIN2K adv. server. Dette går utrolig fort og glatt. Program delingen går fint via Active Directori funksjonene. Da må du sette opp Domain i huset og dette er faktisk ganske inviklet..

På skolen der jeg er systemansvarlig kjører vi Novell 5.0 med Arcserve. Dette er supergenialt, men det krever ganske mye for start og lignende. Fordelen for de to sistnevnte systemene er at de er veldig sablile og hvis de krasjer er de lette å rette på. Ulempen med dem begge er prisen.

 

Skulle jeg velge i dag ville jeg antagelig prøvd meg på Linux Slack eller Linux Mandrake. Vet ikke hva som er best, men det mange diskusjonsgrupper som hjelper deg på vei.. Lykke til med serveroppsettet.

Forslag til system:

 

-2xAMD 1600xp med passende hovedkort uten nettverk/lydkort/skjermkort/SCSI (IDE raid er gøy)

-512 MB ram

-SCSI U160 kontroller (helst med raid KOSTER!!!)

-Heller flere små disker en stor.

-2 stk Accton Cheetah Fast Ethernet adaptere (LANkort)

-1 Cheftec Dragon (type veldig stor)

-1 flere CDrommer til programmer på CD (OSV)

-EN Switch hvis du ikke har fra før av.

 

:smile::-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

Lenke til kommentar

Du får ikke satt opp Active Directory med winXP Pro.

 

Du trenger win2000 Server eller .net Server når den kommer. Men du trenger ikke akkurat AD om du ikke skal ha en drøss med klienter.

 

Win2000 Server kan distribuere software slik som du snakker om i første posten, 2000 Pro eller XP Pro kan gjøre alt det andre.

Lenke til kommentar

Da jeg ikke har adv. server (skal se om jeg får tak i det av en kamerat) men om jeg ikke får tak i det, finnes det noen annen progammvare som kan tildele disse filene? Kanskje i linux, men helst i XP. Det er viktig at f.eks en kan spille CS som det var hans egen maskin som spillet var innstallert på.

 

Hvor mange kan spille fra samme spill med 100mbit nettverk? Er det for tregt eller må jeg sette opp firewire nettverk (400mbit) Det ville vert dyrere, men mulig... Noen som vet om noen firewire programmer for nettverk?

 

Mvh

Allyse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...