Laserlasse Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Hva som kommer først i den onde sirkelen av piratkopiering og høyere priser er en problemstilling det er nyttesløst å diskutere her, det blir bare argumenter og påstand mot påstand. Så lenge det ikke foreligger noen klare undersøkelser / tall som viser effekten av det (Og jeg tror det er ganske vanskelig å måle) blir det litt meningsløst ut over gleden man har over å diskutere det. Men det har vært gjort så mange ganger før at jeg ikke gidder gjøre det enda en gang her. Hovedpoengene er vel at 1) prisene IKKE er for høye - hvis du sammenligner nytten du kan få ut fra et spill til 299 - 499 og sammenligner det med andre underholdningsprodukter, får som regel en ganske OK timepris. 2) Piratkopiering fører til redusert salg. Ikke alle som laster ned noe, ville ha kjøpt det. Men det er såpass LETT for folk å laste ned nå, at mange som ville kjøpt, heller tar det over nettet. Det har med holdninger, hvor lett det er, hvor tilgjengelig det er og hvor liten sjanse det er for å bli straffet for det. Ergo taper man penger her, selv om 1:1 forholdet som ble nevnt over her er VEL urealsitisk. 3) Piratkopiering fører til word-of-mouth effekt. Antageligvis (min påstand) er denne en god del mindre for dataspill (programmer) enn det er for musikere, spesielt hvis man snakker om store titler. De er såpass markedsførst at man skal helst være blind, døv og offline hvis man ikke får med seg hva som er / kommer av nye spill. Den er antageligvis større for mindre, selvfinansierte eller frittstående utviklere; men det er igjen disse som som regel taper mest på piratkopieringen da de er såpass små at de faktisk MERKER om man selger noen tusen eksemplarer ekstra, noe EA og Atari knapt nok merker. 4) Effekten av 2 og 3 er vel bortimot umulig å måle, eller har vel ikke vært målt tilstrekkelig grundlig så vidt jeg vet det. Piratkopiering skader. Slutt med det. Slutt og grin over at utviklere prøver å beskytte seg mot det.
Vice Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Slutt og grin over at utviklere prøver å beskytte seg mot det. Tror du har misforstått dette endel: Selvfølgelig er det ikke noen som griner over at utviklerne ønsker å beskytte seg. Så lenge dette ikke går utover ærlige betalende kunder kan de holde på så mye de vil. Når dette nå går utover meg som betalende kunde i form av en produkt som innebærer mye ekstraarbeide og knot utover det jeg forventer, da blir jeg sur og vil naturlig nok etterhvert begynne å se etter enklere alternativer. Jeg betaler for å spille et spill. Ikke for å få installert tvilsomme drivere som jeg ikke har noen som helst kontroll over eller for å sitte å se på lange DVD-sjekkinger, taste inn tåpelige serials samt måtte swappe DVD/CD'er hver gang jeg ønsker å spille. Besynderlig nok er det en måte å slippe unna det meste av disse tingene på: ved ulovlig kopiering.
Laserlasse Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Og hvem er det som bestemmer når det går ut over uskyldige kunder? Jeg har som tidligere nevnt flere spill som bruker Starforce. Jeg finner ikke noe tvilsomt ved programmet. Det skader ikke maskinen min på noen måte, det tar ikke opp nevneverdig ressurser, det er ikke noe spyware, og plager meg heller ikke på annen måte. At det tar 10 sekunder ekstra å starte et spill plager meg virkelig ikke. Jeg har det ikke SÅ travelt. Eneste ankepunktet jeg har, er at det gjør det vanskeligere for meg å ta backup av CD'ene dersom det viser seg at de begynner å skrante. Men så langt har jeg ikke opplevd noen slike problemer, og jeg har CD'er fra så langt tilbake til 1994 liggende her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå