Gå til innhold

Vannkjøling


Anbefalte innlegg

spørmål 1

tenker å kjøpe meg vannkjøling snart, men lurte på hvordan man skal frakte den rundt på f.eks LAN

 

må du tømme hele systemet og fylle på når du er fremme eller kan du bare la vannet være i?

Med vannet i blir det vel rimelig mye tyngre, men det er vel en god del jobb å tømme og fylle på igjen.

 

spørsmaå 2

hva "slags" vann skal brukes? kan du bare koke opp vann fra springen eller må du kjøpe vann? trenger du waterwetter?

 

spørsmål 3

vil dette fungere?

 

Magnum 390 vannblokk (10mm nipler)

Eheim 1048 Pumpe

4 m, 6mm PVC slange

Cu Shim

Black Ice 2 (3/8")

Vanntank for eheim 1048/1046

 

på en AMD xp1800+ på et Abit KR7A-Raid

 

og tilslutt lurer jeg på om noen har noen erfaringer med dette (særlig hovedkortet, vannblokka og radiatoren)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du trenger ikke tømme systemet, så lenge det er tett. Med "ikke-tett" så tenker jeg på evt. luftenippel i vanntank. I ditt oppsett så skal det ikke være noe og tenke på.

Vekten av vannet er det minste problem. Kanskje et kilo.

 

2. Du bør bruke batterivann. Du for en liter på bensinstasjonen for 10-20 kroner. (ikke juks med drikkevann på flasker, da dette er verre en springvann!) Watterwetter trenger du ikke. Hørt at det lukter stygt også.

Bruk bare 10-20% frostveske i vannet. Det hindrer korrosjon og alger.

 

3. Jeg vet ikke hvordan den mangnum blokka ser ut, men har den det du trenger av CPU adapter/feste, så trenger du ikke tenke på noe mer.

Slangedimensjonene skal passe fint i lag på blokk og radiator. Men jeg er ikke sikker på hvordan slangedim det er på pumpen og vanntank. Send en mail og spør. Er det mellom 3/8 - 1/2 så kan du greit bruke 3/8 slangen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-05 21:44, Arctic skrev:


Jeg vet ikke hvordan den mangnum blokka ser ut, men har den det du trenger av CPU adapter/feste, så trenger du ikke tenke på noe mer.

Slangedimensjonene skal passe fint i lag på blokk og radiator. Men jeg er ikke sikker på hvordan slangedim det er på pumpen og vanntank. Send en mail og spør. Er det mellom 3/8 - 1/2 så kan du greit bruke 3/8 slangen.


 

Pumpa, vannblokka og slangene er fra 3dfxcool Magnum 390 Waterkit, så det vil nok passe sammen. Lurte bare på om vanntanken og radiator fra databutikken.com også ville passe inn. http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet278.htm

Lenke til kommentar

Ok oppdatering.(2) Jeg har ikke lest hva du skrev godt nok. Beklager. Ser du skal ha 6 mm (1/4")slange, og hvis du er sikker på at radiatoren har 3/8, så skal alt passe i lag. :smile: Men du må bruke litt varme for og få slangen på radiator.

Tanken passer naturlig nok på pumpen. Tanken leveres standard med 1/4 som da er akkurat passe.

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-07-06 03:00 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-07-06 03:18 ]

Lenke til kommentar

Tror det er flere som trenger info om hva Waterwetter egentlig er.

Den fjerner "hinnen" på vannoverflaten, slik at vannet får bedre kontakt med metallet.

Vannet kan da trenge bedre inn i porene på kjøleblokker og gi maksimal kjøleeffekt. Siden Waterwetter hindrer korrosjon og algevekst, trenger man ikke frostveske. Frostvesken vil dessuten ødelegge litt av effekten. Jeg hadde vann og frostveske i begynnelsen, men kjøpte en flaske Waterwetter fordi det hørtes interresant ut. Temperaturen gikk ned med 2 grader. Lukter ikke verre enn frosveske, tvert imot. Her kan du lese mer. http://www.racerpartswholesale.com/redtech3.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...