Gå til innhold

Winchester og NewCastle, Forskjell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Winchester er kjøligere enn Newcastle fordi Winchester er bygd på 90nm teknologien og Newcastle på 130nm. Det gjør at Winchester også er mer klokkbar.

I utgangspunktet burde det være slik, men det behøver altså ikke være tilfellet..

Har nå "tynt" to "winnier" og en "Newcastle".. og det er sistnvevnte som er *klart* best mht. overklokking..

Nå sier det vel seg selv at dette ikke er/var godt nok grunnlag til å konkludere med noe. Da må man teste "100-vis" av hhv. Winchester og Newcastle CPU'er og finne en "median" mht. prosentvis overklokk og ved gj.snittlig VCore..

Og det har jeg ikke råd til :p

Poenget mitt er at man ikke har noen garanti for at en Winchester klokker fra f.eks.1800Mhz til 2500++Mhz slik det kan virke som utifra noen enkelt-tester (Overklokkiing.no f.eks) og gjentatt skryt fra visse forumdeltakere. (Ref. forøvrig bruktmarkedet). :hmm:

Har hatt/har flere P4'er og Celeron'er (i ulike utgaver/steppinger).. og de klokker alle bedre/like bra som den beste "winnien" jeg har testet..

"Your result may vary".. som det heter.. ;)

 

PS og Edit:

Når det gjelder temperatur er det heller ingen forskjell.. Det har jeg testet ut med probe på både "winnie" og "Newcastle". Dette ved OC..samme klokk og VCore. Idle og C&Q er en annen sak.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Winchester er kjøligere enn Newcastle fordi Winchester er bygd på 90nm teknologien og Newcastle på 130nm. Det gjør at Winchester også er mer klokkbar.

I utgangspunktet burde det være slik, men det behøver altså ikke være tilfellet..

Har nå "tynt" to "winnier" og en "Newcastle".. og det er sistnvevnte som er *klart* best mht. overklokking..

Nå sier det vel seg selv at dette ikke er/var godt nok grunnlag til å konkludere med noe. Da må man teste "100-vis" av hhv. Winchester og Newcastle CPU'er og finne en "median" mht. prosentvis overklokk og ved gj.snittlig VCore..

Og det har jeg ikke råd til :p

Poenget mitt er at man ikke har noen garanti for at en Winchester klokker fra f.eks.1800Mhz til 2500++Mhz slik det kan virke som utifra noen enkelt-tester (Overklokkiing.no f.eks) og gjentatt skryt fra visse forumdeltakere. (Ref. forøvrig bruktmarkedet). :hmm:

Har hatt/har flere P4'er og Celeron'er (i ulike utgaver/steppinger).. og de klokker alle bedre/like bra som den beste "winnien" jeg har testet..

"Your result may vary".. som det heter.. ;)

 

PS og Edit:

Når det gjelder temperatur er det heller ingen forskjell.. Det har jeg testet ut med probe på både "winnie" og "Newcastle". Dette ved OC..samme klokk og VCore. Idle og C&Q er en annen sak.

Eh, nå har det faktisk slik at det ER temperaturs forskjeller på en AMD64 90nm cpu og en AMD64 130nm cpu. Jeg kan da henvise til denne siden:

 

http://www.bleedinedge.com/reviews/process...64/ap64_01.html

 

Det blir også vist benchmark forskjeller i denne testen, og winnien kommer hakket bedre ut av testen enn NC`n gjør. Men uansett skulle jeg handla meg en cpu snarest ville jeg ha venta til Venice kommer ut ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jada.. det er fint at du også kan lese :p

Jeg bare forteller at jeg har en annen *praktisk* erfaring.. som er at det er svært liten (om noe) forskjell mht. temperaturer..

Selvsagt..:

Når en "winnie" og en "newcastle" kjører uklokket (hvem av dere gjør det?) så er "winnie" en god del kjøliger ja...

1.4 kontra 1.5 tilsier også det..

En gang til for de som har tungt for det:

Ved samme VCOre/klokk/kjøle-løsning er temp like.

Dette er det også gjort test på (finner ikke linken i farta.. for de som tror alt som leses på nettet er den eneste generelle sannhet...*not*).

Lenke til kommentar
de som tror alt som leses på nettet er den eneste generelle sannhet...*not*).

spar deg :thumbdown:

 

Nei jeg har ikke hatt noen erfaring med Newcastle, har bare en Winchester selv, og da må jeg selvfølgelig ta standpunkt utifra det som blir lest av tester. Stoler mer på slike tester enn deg for og si det sånn :p

 

du sier og at ved samme Vcore/klokk/kjøleløsning så er tempen lik. Kan nok stemme det, har ikke testet det selv. Men nå har det seg slik at en winchester trenger ikke like mye spenning som en Newcastle gjør pga at en winchester trenger ca. 68W tilført menst en Newcastle trenger ca. 89W. En av grunnene til at winchesteren trenger mindre effekt tilført er størrelsen på cpu`en. Winchesteren er mindre en Newcastlen og trenger da mindre spenning for og føre elektronene omkring.

 

Men tilbake til det tråden handler om så kan du lese litt her http://www.legitreviews.com/article.php?aid=118&pid=2

 

Der står litt teknisk info, og benchmark og temp forskjeller på en Winchester og en Newcastle.

Lenke til kommentar
Jada.. det er fint at du også kan lese :p

Jeg bare forteller at jeg har en annen *praktisk* erfaring.. som er at det er svært liten (om noe) forskjell mht. temperaturer..

Selvsagt..:

Når en "winnie" og en "newcastle" kjører uklokket (hvem av dere gjør det?) så er "winnie" en god del kjøliger ja...

1.4 kontra 1.5 tilsier også det..

En gang til for de som har tungt for det:

Ved samme VCOre/klokk/kjøle-løsning er temp like.

Dette er det også gjort test på (finner ikke linken i farta.. for de som tror alt som leses på nettet er den eneste generelle sannhet...*not*).

Tester på nett er ofte praktiske forklaringer det òg da. Temperaturen kommer jo i hovedssak pga effektforbruket, og da skal jo 90nm teoretisk sett være kjøligst, blir bare tull å si noe annet. Eneste grunn til at det skal kunne fremkomme andre resultater er hvis forholdene ikke er identiske. Dette vet vi pga fysikklover!

 

Samme gjelder overklokking hvis temperaturen er den begrensende faktoren. Er det stabilitet derimot som begrenser, blir det en annen sak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
de som tror alt som leses på nettet er den eneste generelle sannhet...*not*).

spar deg :thumbdown:

 

Nei jeg har ikke hatt noen erfaring med Newcastle, har bare en Winchester selv, og da må jeg selvfølgelig ta standpunkt utifra det som blir lest av tester. Stoler mer på slike tester enn deg for og si det sånn :p

<snip>

Det har jeg personlig ikke noe problem med :)

Blir bare litt rart å være så bastant som du og KusaRS er når dere kun baserer dere på en (av mange) artikler om temaet på nett.. når jeg faktisk sitter og tester aktuelle CPU'er "live"..

Forøvrig finnes det test(er) på nettet som støtter min erfaring.. Her er en som kan gi noe mer teori å tygge på.

:p

In fact, the explanation is relatively simple. Knowing that the Athlon 64 has a higher electrical consumption the energy dissipation is made on a smaller surface because of the smaller die. The die temperature is stable, but the processor emanates less heat.

Lenke til kommentar
Det har jeg personlig ikke noe problem med :)

Blir bare litt rart å være så bastant som du og KusaRS er når dere kun baserer dere på en (av mange) artikler om temaet på nett.. når jeg faktisk sitter og tester aktuelle CPU'er "live"..

Forøvrig finnes det test(er) på nettet som støtter min erfaring.. Her er en som kan gi noe mer teori å tygge på.

:p

For det første så baserer jeg meg ikke på en av mange artikler. Har nå henvisst til 2 helt forskjellige tester og begge sier mer eller mindre det samme. Kan forøvrig nevne det at her er enda en test http://www.hothardware.com/printarticle.cfm?articleid=613

 

At du tester cpu`er er flott det, skulle gjerne ha gjort det jeg og ( hadde jeg hatt råd :p ) Men fordi jeg er en fattig student må jeg nøye meg med å lese tester å skaffe meg innsyn på den måten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For det første så baserer jeg meg ikke på en av mange artikler.  Har nå henvisst til 2 helt forskjellige tester og begge sier mer eller mindre det samme. Kan forøvrig nevne det at her er enda en test http://www.hothardware.com/printarticle.cfm?articleid=613

 

At du tester cpu`er er flott det, skulle gjerne ha gjort det jeg og ( hadde jeg hatt råd :p ) Men fordi jeg er en fattig student må jeg nøye meg med å lese tester å skaffe meg innsyn på den måten.

Nå kverulerer du(vi)..

Poenget er vel ikke hvor mange artilker du linker/har linket til? Jeg har forøvrig sagt/skrevet lenger opp her at det finnes *mengder* av tester/artikler om "winnie" kontra "newcastle"..

En gang til:

Praktiske brukererfaringer teller "noe" mer enn tester gjort i "labs" av ofte "engineer samples".. Klarer du å ta det poenget?

Det hadde vært fint..

Om du er en fattig student er vel ikke akkurat årets argument i denne forbindelse. Min erfaring er at det er akkurat disse som kjøper 6800 Ultra, X800 XT PE, Nforce 4 SLI.. og FX55 for studielånet/kveldsjobblønna... :p

Jeg har heller ikke råd til å drive på som jeg gjør egentlig, men har man en hobby man er hekta på.. så går det med noen kroner..Og det er heller ikke "flott" at jeg tester.. Mer dekkende er vel at jeg har en (syk) hobby..

:blush:

Prøver ellers å holde kostnadene nede ved å handle en god del brukt/demovare..og selge unna (billig) det jeg ikke trenger lenger/gått lei av..

Nok off-topic:

Konklusjonen (min) er at det like ofte er større forskjell innen en serie CPU'er enn det er mellom dem.. i dette tilfellet Winchester og Newcastle.. og at temp *under load* ikke er så forskjellig som mange ynder å tro.

Kom gjerne med egne erfaringer som motbeviser dette..

Lenke til kommentar

Kverulerer vi? nja gjør vi nå det? :p

 

Poenget er vel ikke hvor mange artilker du linker/har linket til? Jeg har forøvrig sagt/skrevet lenger opp her at det finnes *mengder* av tester/artikler om "winnie" kontra "newcastle"..

 

Nei, det er ikke poenget. Men POENGET, med å paste ut enda en link var at jeg viste at jeg IKKE baserer utsagn som er basert på EN artikkel, men på flere artikkler om samma saken.

 

Praktiske brukererfaringer teller "noe" mer enn tester gjort i "labs" av ofte "engineer samples"

 

Etter min mening stemmer ikke det der. Tester som er gjort i "labs" er/bør/skal ha vært gjennomført skikkelig, der testemiljøene er helt identiske slik at resultatene blir "riktige". Dette er nok også sikkert gjort av "profesjonelle" folk som har mer peiling/erfaring en både meg og deg tilsammen. Vi har ingen garanti for at testene er blitt 100% skikkelig utført selvfølgelig, men det har vi heller ikke med dine. Det jeg sier er at slike tester henger MYE høyere på lista enn det dine gjør. Det er da min mening.

 

Om du er en fattig student er vel ikke akkurat årets argument i denne forbindelse

 

Å herre, det var ikke et argument, det var mer "off-topic". Du sa at du testet dem "live", det jeg mente med dette var at jeg og skulle ha gjort det visst jeg hadde hatt råd og dermed hadde hatt " winchester vs newcastle " erfaringer. Så langt har jeg bare "winchester"

 

Temp forskjeller på Winchester og Newcastle er kanskje ikke stor, men den er der. Jeg har ingen personlige erfaringer og henvise til, pga økonomi, derfor jeg må basere mine innspill på testER som er blitt lest.

 

Nå kommer jeg ikke til og skrive noe mer her fordi posten begynner bare og bli mer og mer "langdryg". Jeg tror vi har besvart spm. til trådstarter for lenge siden og derfor anser jeg poenget med å dra tråden ut som svært liten.

 

edit: leifz

Endret av Kjeksen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe grunnlag for og uttale meg sånn direkte om topic, men som et eksempel på at man skal være litt forsiktig med og bastant fastlå ut fra ren teori, eller dvs deler av en teori, slik som dette med 130/90nm, spenning ol, kan det være interessant og se på Intel.

Prescott bygger på 90nm, mot Northwood's 130, videre kjører prescott på lavere spenning enn Northwood. Dette skulle jo i teorien tilsi betraktelig bedre varme-forhold, men er vel ikke det vi har sett i praksis.

 

Altså, skal ikke påstå noe ifht Winchester vs Newcastle, TL1000 har vel de fleste tester mot seg her, men det er ikke nødvendigvis riktig bare og si at sånn er det, basert på noen få parameter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...