Gå til innhold

Hvor skal man installere programmer


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lastet ned en Java IDE nå. Det er en "installer". Den vil installere programmet under "home"- mappen hvis jeg ikke sier annet. Det virker litt ulogisk for meg, for da kan bare én bruker ha tilgang til programmet, og hvis flere vil ha det så må man kaste bort mye diskplass.

 

Jeg har sett at mye blir lagt i /usr/local, men er dette den riktige plasseringen? (det er vel ingen "riktig" plassering, men jeg mener er det OK å legge den der?) Jeg vil ha noe tilsvarende Program Files i Windows...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva for distribusjon? Du kan sikkert få tak i Java IDE frå pakkemanageren til distroen din... Mykje enklare.

 

Ellers bruk /usr/local

 

Ops: Du må vere root for å installere noko der.

 

I KDE kan du køyre "kdesu" framfor installer-kommandoen for å verte root, og i GNOME kan du bruke "gnomesu"

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
/usr/local brukes til programmer som ikke er installert gjennom pakkesystemet. F.eks programmer du kompilerer selv.

Merk: For at programmene skal vises i GNOME- eller KDE-menyene må de installeres i /usr. Derfor egner /usr/local seg best til kommandolinjeprogrammer.

Lenke til kommentar
Kva for distribusjon? Du kan sikkert få tak i Java IDE frå pakkemanageren til distroen din... Mykje enklare.

Ubuntu. Så det blir vel som DEBIAN eller litt forskjellig. Jeg søkte på "java" i synaptic pakkebehandleren, men det er sikkert bedre måter å finne pakker på. Nå prøver jeg Idea fra binær installasjon. Det ser bra ut men man må lage snarveier selv...

 

edit: /me søker etter et annet alternativ på webben

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
/usr/local brukes til programmer som ikke er installert gjennom pakkesystemet. F.eks programmer du kompilerer selv.

Merk: For at programmene skal vises i GNOME- eller KDE-menyene må de installeres i /usr. Derfor egner /usr/local seg best til kommandolinjeprogrammer.

The /usr/local hierarchy is for use by the system administrator when installing software locally. It needs to be safe from being overwritten when the system software is updated. It may be used for programs and data that are shareable amongst a group of hosts, but not found in /usr.

 

Locally installed software must be placed within /usr/local rather than /usr unless it is being installed to replace or upgrade software in /usr

 

BTW: KDE skal i følge "standarene" installerers i /opt. Når jeg har brukt KDE (ikke ofte) så har jeg alltid installert KDE programmer til /opt (siden KDE også ligger der). KDE finner programmet i løpet av sekunder.

Lenke til kommentar
/usr/local brukes til programmer som ikke er installert gjennom pakkesystemet. F.eks programmer du kompilerer selv.

Merk: For at programmene skal vises i GNOME- eller KDE-menyene må de installeres i /usr. Derfor egner /usr/local seg best til kommandolinjeprogrammer.

The /usr/local hierarchy is for use by the system administrator when installing software locally. It needs to be safe from being overwritten when the system software is updated. It may be used for programs and data that are shareable amongst a group of hosts, but not found in /usr.

 

Locally installed software must be placed within /usr/local rather than /usr unless it is being installed to replace or upgrade software in /usr

 

BTW: KDE skal i følge "standarene" installerers i /opt. Når jeg har brukt KDE (ikke ofte) så har jeg alltid installert KDE programmer til /opt (siden KDE også ligger der). KDE finner programmet i løpet av sekunder.

Kan være det gjelder for eldre KDE-versjoner, for KDE fant ikke programmer jeg installerte i /usr/local i v.3.1.

Lenke til kommentar
BTW: KDE skal i følge "standarene" installerers i /opt. Når jeg har brukt KDE (ikke ofte) så har jeg alltid installert KDE programmer til /opt (siden KDE også ligger der). KDE finner programmet i løpet av sekunder.

Java NetBeans har den som standard når man er root!

Lenke til kommentar

Hva mener dere med at KDE finner programmene? At de finnes når man bruker «run command» eller at de vises i menyen?

«Run command» leter etter programmer som ligger i miljøvariabelen PATH.

Menyen til KDE følger en standard mellom skrivebordsmiljøene og leter (bl.a) i /usr/share/applications/ etter .desktop-filer.

En .desktop-fil beskriver et program, hva det heter i menyen, med eventuelle oversettelser, hvor programmet kjøres fra, hvilket ikon som brukes, osv. Det er programmene selv som har ansvaret for å legge inn en .desktop-fil, det er ikke KDEs ansvar å lete dem opp på ustandard plasser.

Lenke til kommentar
Hva mener dere med at KDE finner programmene? At de finnes når man bruker «run command» eller at de vises i menyen?

«Run command» leter etter programmer som ligger i miljøvariabelen PATH.

Menyen til KDE følger en standard mellom skrivebordsmiljøene og leter (bl.a) i /usr/share/applications/ etter .desktop-filer.

En .desktop-fil beskriver et program, hva det heter i menyen, med eventuelle oversettelser, hvor programmet kjøres fra, hvilket ikon som brukes, osv. Det er programmene selv som har ansvaret for å legge inn en .desktop-fil, det er ikke KDEs ansvar å lete dem opp på ustandard plasser.

Nettopp. KDE/GNOME leter ikke i /usr/local/share/applications, hvor .desktop-filen blir lagt når man kompilerer/installerer et program til /usr/local.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...